Ελεύθερος Τύπος
ΔΙΑΙΤΑ & ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Αυγά: Η διατροφική πλάνη στην αποθέωσή της

Newsroom eleftherostypos.gr

Οταν μιλάμε για χοληστερίνη, το μυαλό μας πηγαίνει αναγκαστικά στο αυγό. Το αυγό ως τροφή είναι η πλέον κατηγορημένη τα τελευταία χρόνια. Κάθισε στο εδώλιο του κατηγορουμένου και καταδικάσθηκε με εξοστρακισμό από την ανθρώπινη διατροφή.

Οντας μια τροφή με υψηλότατη βιολογική αξία, ήταν πραγματικά οδυνηρή η απομάκρυνσή της από το διαιτολόγιό μας. Η αλήθεια, όμως, τείνει να αποκατασταθεί και το αυγό φαίνεται ότι μπορεί να πάρει σιγά σιγά τη θέση που του αξίζει στη διατροφή μας. Και να πώς έχει: Το αυγό σαν τροφή είναι γεγονός ότι αποδίδει αρκετά mg χοληστερίνης. Από την άλλη, όμως, η υψηλή περιεκτικότητα του αυγού σε λεκιθίνη (λιπίδιο που θεωρείται ως προστατευτικό κατά της χοληστερίνης) λειτουργεί ως αντίβαρο, με αποτέλεσμα η συμβολή του αυγού στην αύξηση της χοληστερίνης να είναι μικρή.

Το αυγό επίσης συνεισφέρει στην άνοδο της καλής HDL χοληστερίνης που θεωρείται προστατευτική ασπίδα για τον οργανισμό. Η βιολογική αξία των πρωτεϊνών του αυγού είναι η τελειότερη που υπάρχει μεταξύ όλων των τροφών. Η αξιολόγηση γίνεται με τον αριθμό-πρότυπο 100 που δίνεται μόνο σ’ αυτό και στο γάλα γυναίκας. Πραγματικά και τι δεν περιέχει το αυγό: ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, νάτριο, κάλιο, βιταμίνη Α, θειαμίνη, νιασίνη και την πολύ σημαντική αλλά και δυσεύρετη βιοτίνη. Τι ειρωνεία, αυτή η πολύ σημαντική τροφή να βρίσκεται σε αποκλεισμό από το διαιτολόγιό μας.

Στην Αγγλία, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά και το αυγό μπορεί να καταναλώνεται ακόμα και από υπερχοληστερολαιμικά άτομα! Στην Ελλάδα η κατανάλωση αυγού έχει περιοριστεί στα 2,5 αυγά την εβδομάδα κατά άτομο, ενώ την προηγούμενη γενιά ήταν τριπλάσια. Ολόκληρες γενιές Ελλήνων μεγάλωναν με βασική τροφή το αυγό και εντούτοις το πρόβλημα χοληστερίνης και προδιάθεσης καρδιαγγειακών παθήσεων που είχαν ήταν περιορισμένο.

Οι Ελληνες παρόλο που έχουν το χαμηλότερο συνολικό ποσοστό θνησιμότητας από καρδιακές παθήσεις και από τους υψηλότερους μέσους όρους ζωής, τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται ως πρωταθλητές Ευρώπης στα εμφράγματα κάτω των 40 ετών. Είναι φανερό ότι η διατροφή μας δεν είναι η ίδια με πριν από 10 και πολύ περισσότερο πριν από 20 χρόνια. Αλλάξαμε, λοιπόν, το διαιτολόγιό μας αντιστρέφοντας τα ποσοστά νοσηρότητας που εκτινάχθηκαν στα ύψη.

Μήπως χρειάζεται να αναθεωρήσουμε την άποψή μας σχετικά με τη διατροφή μας, ακολουθώντας τον τρόπο διατροφής των παλαιότερων; Βέβαια, όσον αφορά στο αυγό, μέχρι στιγμής, τουλάχιστον στην Ελλάδα, δεν υπάρχει καμία επίσημη θέση που να το αποσυνδέει από τη χοληστερίνη. Και καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί. Πάντως, ο υγιής άνθρωπος μπορεί να τρώει τουλάχιστον ένα αυγό την ημέρα, αφού αποτελεί μια από τις πιο πλήρεις φυσικές και υγιεινές τροφές.

*Με τη συνεργασία του Δημήτρη Γρηγοράκη, Κλινικού Διαιτολόγου-Διατροφολόγου, PhD Επιστημονικού Διευθυντή ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ -Προέδρου Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας • Επιστημονικού Συνεργάτη ΤΕΔΔ Χαροκοπείου Πανεπιστημίου • Επιστημονικού Συνεργάτη Α’ Νευρολογικής Κλινικής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ Αιγινήτειο Νοσοκομείο • Εκπαιδευτή ΚΕΔΙΒΙΜ – Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

Ειδήσεις σήμερα

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

  Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter
  Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προτεινόμενα για εσάς

Φάβα: Μια καλή πηγή αντιοξειδωτικών – Γιατί πρέπει να την τρώτε μία φορά την εβδομάδα

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Μελέτη: 2,700 χρόνια πριν, οι άνθρωποι απολάμβαναν μπύρες και ροκφόρ

Μαρίνα Μπενέκου

Σοκολάτα: Οσα πρέπει να ξέρετε πριν σας πιάσει η χειμωνιάτικη μανία

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Δίαιτα DASH: Ρίξτε την πίεση τρώγοντας νόστιμα και ελληνικά φαγητά

Υπέρταση: Τα διατροφικά «ναι» και τρόφιμα σύμμαχοι στην καθημερινότητα

Πώς να μην παχύνουμε τον χειμώνα – Διατροφικές συμβουλές και μυστικά

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Η δίαιτα του νυφικού – Τι πρέπει να κάνετε για να αδυνατίσετε πριν το γάμο

Τυριά: Μύθοι & αλήθειες για τη διατροφή μας – Ποιο είδος να προτιμάτε

Το άγχος μπορεί να καταστρέψει τη δίαιτα – Τι να κάνετε