Η Σοφία Μπεκατώρου και η Αμαλία εμπιστεύτηκαν τη σκηνοθέτιδα Βάνια Τέρνερ να καταγράψει τον δικαστικό τους αγώνα.
«Παλεύουμε για καλύτερες συνθήκες για τους επόμενους», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής η σκηνοθέτις Βάνια Τέρνερ, που με το ντοκιμαντέρ της, «Tack», καταγράφει την επώδυνη καθημερινότητα στα δικαστήρια δύο γυναικών που πρωταγωνίστησαν στη δίκη-ορόσημο, την πρώτη του ελληνικού #MeToo. Πρόκειται, φυσικά, για την ολυμπιονίκη Σοφία Μπεκατώρου και τη νεαρή πρωταθλήτρια της ιστιοπλοΐας, Αμαλία, με τη δεύτερη να διεκδικεί τη δικαίωσή της και την πρώτη να τη στηρίζει καθημερινά στον δύσκολο δρόμο που βαδίζει.
Φορτωμένο με πέντε βραβεία στο πρόσφατο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το «Tack» συνεχίζει την πορεία του στις μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις, καθώς μόλις πριν από λίγες ημέρες προβλήθηκε στο Φεστιβάλ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στην Πράγα, «One world». «Υπήρχε μεγάλη συγκίνηση στις προβολές στη Θεσσαλονίκη. Και ένταση και σοκ. Ηταν ηλεκτρισμένη η ατμόσφαιρα. Δύο κορίτσια έκλαιγαν με λυγμούς αγκαλιασμένα, είχαν θυμό. Αλλοι έβριζαν. Δεν περίμενα ότι θα ήταν τόσο έντονη η ατμόσφαιρα», λέει η Βάνια Τέρνερ και προσθέτει: «Ούτε τα βραβεία περίμενα. Η βράβευση ήταν και αυτή πολύ συγκινητική επειδή οι διακρίσεις προήλθαν από διαφορετικές μεριές. Ηταν το Βραβείο Νεότητας Φοιτητών, που ήταν συγκινημένοι και τους άγγιξε η ταινία, ήταν οι κριτικοί κινηματογράφου, ήταν οι γυναίκες με το WIFT, η ΕΡΤ. Νιώθεις ότι ο κόσμος από διαφορετικές πλευρές σε αγαπάει. Ολο αυτό έδωσε μεγάλη δύναμη στη Σοφία και την Αμαλία», διαβεβαιώνει η Βάνια Τέρνερ, που καταλήγει λέγοντας ότι «χρειαζόμαστε τα καθρεφτίσματα των ντοκιμαντέρ και νομίζω ότι και η ταινία μας αυτό κάνει».
«Αλλαγή πορείας»
Τι σημαίνει όμως «Tack» και γιατί δόθηκε αυτός ο τίτλος στην ταινία; «Το tack είναι ιστιοπλοϊκός όρος και σημαίνει αλλαγή πορείας. Είναι η αλλαγή πλεύσης ενός σκάφους όταν πηγαίνει κόντρα στον άνεμο. Παιδεύτηκα πολύ για να βρω τίτλο για την ταινία μέχρι που ένα πρωί, που ήμασταν στα δικαστήρια με τη Σοφία, μου είπε ότι έκανε το σωστό tack και για αυτόν τον λόγο η Αμαλία είναι κερδισμένη ό,τι κι αν γίνει», λέει η Βάνια Τέρνερ και θυμάται πως όλα ξεκίνησαν από ένα σχόλιο της Σοφίας Μπεκατώρου σε βίντεο της Στέγης Ωνάση σχετικά με την κακοποίηση. Σχόλιο που αναφερόταν στη δική της περίπτωση κακοποίησης πριν πέσουν τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της με τη συνέντευξή της σε γνωστό περιοδικό λίγο αργότερα.
«Μου είπε ότι θα πήγαινε στον εισαγγελέα και της απάντησα ότι “θα έρθω κι εγώ μαζί σου” και αυτό έκανα. Εκεί μου αποκάλυψε ότι υπήρχε μία αθλήτρια που είχε υποστεί κακοποίηση, η περίπτωσή της δεν είχε παραγραφεί, όπως η δική της, και ήθελε να το καταγγείλει», λέει η σκηνοθέτις και προσθέτει: «Αρχικά δεν ξέραμε τι θα γίνει, καταγράφαμε ενώ τα γεγονότα συνέβαιναν. Κάποιες φορές τις συνάντησα και δεν τράβηξα τίποτα, αλλά σταδιακά η κάμερα κανονικοποιήθηκε. Η σχέση μας χτίστηκε σταδιακά και ήθελα τα πράγματα να είναι ξεκάθαρα. Δεν ήμουν μαζί τους για να βγάλω κάποιο θέμα. Η κάμερα ήταν σαν σύμμαχος, σαν φίλος. Η Αμαλία άρχισε να νιώθει ότι είχε κάπου να τα πει, είχε έναν μάρτυρα σε όσα συνέβαιναν, δεν έπεφτε ο λόγος της στο κενό».
«Σχεδόν 3 χρόνια»
Grand Hotel spoiler: Προσπαθούν να κλέψουν το μωρό της Ελένης - Το σχέδιο της Κυβέλης
Μία από τις ερωτήσεις που άκουσε η Βάνια Τέρνερ από το κοινό στις προβολές στη Θεσσαλονίκη ήταν αν όλο αυτό την επηρέασε και πώς. «Φυσικά και με επηρέασε. Zω με αυτήν την ιστορία σχεδόν τρία χρόνια τώρα, είχα μεγάλη προσήλωση σε όλη τη διαδικασία. Εκανα και το μοντάζ με δύσκολες σκηνές από τη δίκη. Μου έδωσε όμως και απίστευτη δύναμη, γιατί είδα δύο γυναίκες που αγωνίζονται να κερδίσουν τις ζωές τους πίσω. Η Σοφία είναι πραγματικά σοφή γυναίκα, δεν έχω βαρεθεί να την ακούω να μιλάει. Αυτές έδιναν το φως κι εγώ έπρεπε να το συνθέσω όλο αυτό και να μην τις απογοητεύσω», λέει.
Οταν η τελική κόπια ετοιμάστηκε, η Βάνια Τέρνερ έδειξε την ταινία στις δύο γυναίκες ξεχωριστά. «Η Σοφία είχε άγχος και κατά τη διάρκεια της προβολής έκλαιγε, γέλαγε. Στο τέλος, μου είπε ότι ήταν αυτό που περίμενε. Και η Αμαλία το ίδιο. Δεν αλλάξαμε τίποτα. Ηταν μεγάλη ανακούφιση αυτό για εμένα».
«Χωρίς προστασία τα θύματα στο δικαστήριο»
Αυτόν τον καιρό διεξάγεται η δίκη στο Εφετείο για την Αμαλία. «Δυστυχώς, δεν υπάρχει προστασία για τα θύματα στο δικαστήριο. Εκεί γίνεται μια προσπάθεια υπονόμευσης και αποδόμησης των θυμάτων με σκοπό να πληγεί η αξιοπιστία τους. Αυτό πρέπει να αλλάξει, γιατί λειτουργεί αποτρεπτικά για τα επόμενα θύματα. Θέλουμε να μπορούν να καταθέτουν σε συνθήκες ασφάλειας, με σεβασμό και φροντίδα. Θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο για το τι μπορείς να ρωτήσεις και τι όχι. Να εκπαιδεύονται οι δικαστές στο πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν έναν άνθρωπο με τραύμα, γιατί αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ένας δευτερογενής τραυματισμός του θύματος. Η κοινωνία έχει προχωρήσει σε αυτό το ζήτημα και είναι καιρός και ο νομοθέτης να συρθεί πίσω από την κοινωνία και να μη δικάζουμε με νόμους περασμένων εποχών και δεκαετιών», υπογραμμίζει η σκηνοθέτις.
ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
Το «Tack» της Βάνιας Τέρνερ, σε παραγωγή Onassis Culture, κατέκτησε στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το Βραβείο του Ελληνικού Τμήματος του WIFT (Women in Film & Television) για την καλύτερη γυναικεία συνεισφορά και παρουσία μπροστά ή πίσω από την κάμερα, Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας από την Επιτροπή του Βραβείου Νεότητας των Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης, Βραβείο ΕΡΤ με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, καθώς και ειδική μνεία στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Newcomers.
Ειδήσεις σήμερα
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου: Έρχονται 93 παραγωγές με 2.500 καλλιτέχνες
Γιαννιτσά: Επίθεση σκύλου σε 6χρονο – Ποια είναι η κατάσταση της υγείας του;