Αν και οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί αισθητά σε ποσοστό άνω του 20%, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι ο χαμένος τζίρος από τα περιοριστικά μέτρα που είχε λάβει η κυβέρνηση με την εμφάνιση του ιού στη χώρα μας, θα οδηγήσει σε απώλειες της τάξεως του 15%-20% στο σύνολο του έτους.
Στο α’ τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, συνολικά η αγορά των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών παρουσίασε οριακή μείωση της τάξεως του 0,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 που μεταφράζεται σε απώλειες ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Μόνο δύο κατηγορίες κατέγραψαν αύξηση την περίοδο της καραντίνας και ήταν αυτή των προϊόντων πληροφορικής λόγω των αυξημένων αναγκών τηλεργασίας και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με τον τζίρο να αγγίζει τα 130 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 15,3% και αυτή των αναλωσίμων και των ειδών γραφείου που αυξήθηκε σχεδόν κατά 5% στα 8 εκατ. ευρώ.
Πάντως, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που έχουν ανακοινώσει μέχρι στιγμής οι μεγάλοι παίκτες, φαίνεται ότι έχουν βρει το… εμβόλιο προκειμένου να μη «νοσήσουν» από τον κορονοϊό.
Αύξηση πωλήσεων για Πλαίσιο
Ετσι, η αλυσίδα Πλαίσιο παρά τα κλειστά καταστήματα την περίοδο του lockdown, πέτυχε αύξηση πωλήσεων κατά 8% στο α’ εξάμηνο του 2020, καθώς κατάφερε να αντισταθμίσει τις απώλειες μέσω του e-shop της.
Αναλυτικά, ο τζίρος της ανήλθε στα 148,6 εκατ. ευρώ από 137,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 0,5 εκατ. ευρώ από 0,481 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν στα 0,33 εκατ. από 0,178 εκατ. ευρώ σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας, Γιώργος Γεράρδος, οι επιδόσεις της Πλαίσιο επιβεβαιώνουν την στρατηγική που έχει επιλέξει για περιορισμένη επέκταση του δικτύου με λιγότερα μεν, αλλά μεγάλα σε έκταση καταστήματα και τη δημιουργία υποδομών με βάση το τρίπτυχο «logistics-διανομή-in house call centers» προσθέτοντας ότι το κλειδί της επιτυχίας ήταν η αξιοπιστία στην παράδοση των προϊόντων κατά τη διάρκεια του lockdown.
Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι η πανδημία αιφνιδίασε τις περισσότερες εταιρίες, οι οποίες εξυπηρετούσαν μεν τους πελάτες τους μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων τους, αλλά με μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων που ξεπερνούσαν ακόμα και τις 15 ημέρες.
Σύμφωνα με τον κ. Γεράρδο, στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, που κορυφώθηκε η επίπτωση των περιοριστικών μέτρων, οι ενοποιημένες πωλήσεις της Πλαίσιο αναπτύχθηκαν κατά 12%, δηλαδή σχεδόν τριπλασιάστηκαν συγκριτικά με το α’ τρίμηνο του 2020.
Παράλληλα, το αυξημένο κόστος προκειμένου να προσαρμοστεί η εταιρία στις νέες συνθήκες της αγοράς «εξισορροπήθηκε και με το παραπάνω από τη συγκράτηση των διοικητικών εξόδων και τη συρρίκνωση του χρηματοοικονομικού κόστους».
Σε ό,τι αφορά τις νέες αγοραστικές συνήθειες που επέβαλε η πανδημία σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Κωνσταντίνο Γεράρδο, «οι κατηγορίες των laptops, web cameras, ακουστικών, προϊόντων ενίσχυσης Wi-Fi και δικτύου, tablets, πολυμηχανήματων, μελανιών, αλλά και λιγότερο παραδοσιακών κατηγοριών όπως παζλ, επιτραπέζια, κουζινομηχανές, καφετιέρες, ατμοκαθαριστές και δώρα, έζησαν απογειωτικούς ρυθμούς ανόδου σε διαφορετικά σημεία του ημερολογίου του lockdown».
Σε επίπεδο εξαμήνου, η κατηγορία «Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές & Ψηφιακές Εφαρμογές» παρουσίασε άνοδο της τάξεως 8%, ενώ οριακή μείωση σημείωσαν οι πωλήσεις ειδών κινητής τηλεφωνίας (-1,5%) και γραφείου (- 3,5%).
Για τις προοπτικές στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 η διοίκηση της εταιρίας σημείωσε ότι θα εξαρτηθούν από την πορεία της πανδημίας και τα επιπλέον μέτρα που ενδεχομένως να λάβει η κυβέρνηση, ωστόσο εξέφρασε την αισιοδοξία της για τη διατήρηση των πωλήσεων στα επίπεδα του 2019.
Τι σχεδιάζει η Κωτσόβολος
Σε ό,τι αφορά τον άλλον μεγάλο παίκτη της αγοράς, την αλυσίδα Κωτσόβολος, το καλοκαίρι στο πλαίσιο παρουσίασης των αποτελεσμάτων της για το οικονομικό έτος 2019–2020, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος-Dixons South East Europe, κ. Γιάννης Βασιλάκος είχε δηλώσει ότι η εταιρία προετοιμάζεται για μια πολύ δύσκολη περίοδο Σεπτεμβρίου-Ιανουαρίου προβλέποντας ότι η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα υποχωρήσει κατά 15-20%.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κάμψη αυτή θα είναι αποτέλεσμα της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας που θα επιφέρει και πτώση στην κατανάλωση, αλλά και των καταναλωτικών συνηθειών που διαμορφώνει η παγκόσμια υγειονομική κρίση.
Ενδεικτικά είχε αναφέρει ότι οι περίοδοι που καταγράφονται οι μεγαλύτερες πωλήσεις, όπως η Black Friday, η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και οι εκπτώσεις του Ιανουαρίου θα πρέπει να υλοποιηθούν με νέους όρους σε ό,τι αφορά την παρουσία των καταναλωτών στα καταστήματα, ενώ οι αλυσίδες θα πρέπει να είναι έτοιμες να διαχειριστούν τον τεράστιο όγκο των online παραγγελιών.
Παράλληλα, για το επόμενο οικονομικό έτος (Μάιος 2020-Απρίλιος 2021), είχε εκτιμήσει ότι συνολικά η αγορά θα μειωθεί από 10% έως 15% και υπό προϋποθέσεις θα επιστρέψει σε θετική τροχιά από τον Μάρτιο του 2021 και μετά. Ως προς την πορεία της Κωτσόβολος, ο κ. Βασιλάκος υπογράμμισε ότι η αλυσίδα αναμένεται να συνεχίσει να κινείται καλύτερα από την αγορά και να κερδίζει μερίδια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρία συμπλήρωσε μία τετραετία σημαντικής αύξησης πωλήσεων ύψους 46%. Το οικονομικό έτος 2019-2020, ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας διαμορφώθηκε στα 538 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 3,5% σε σχέση με πέρυσι, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα 26,2 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, ο επικεφαλής της αλυσίδας χαρακτήρισε «άθλο» αυτές τις επιδόσεις δεδομένου ότι το οικονομικό έτος περιελάβανε και τον 1,5 μήνα που τα καταστήματα ήταν κλειστά.
Επενδύσεις 26 εκατ. από Public – Media Markt
Ο άλλος μεγάλος παίκτης της αγοράς, ο όμιλος Public – Media Markt εστιάζει στο ηλεκτρονικό εμπόριο προχωρώντας σε δομικές αλλαγές και επενδύσεις ύψους 26 εκατ. ευρώ με στόχο να ενισχύσει τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων και κυρίως το marketplace που λειτουργεί το Public από το 2018.
Οπως είχε αναφέρει πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του σχήματος, Χρήστος Καλογεράκης «τα Public είναι ο υπ’ αριθμόν ένα ecommerce retailer στην ελληνική αγορά.
Με τη βεβαιότητα ότι το retail του μέλλοντος είναι ηλεκτρονικό, προχωράμε σε δομικές αλλαγές για να είμαστε μακράν ο ηγέτης του ηλεκτρονικού εμπορίου την επόμενη μέρα». Κι ενώ η ενοποίηση των δύο αλυσίδων, Public και Media Markt, βρίσκεται σε εξέλιξη, η εταιρία λόγω και των επιπτώσεων της πανδημίας, προχωρά σε αλλαγές της οργανωτικής της δομής, δημιουργώντας δύο νέες, ανεξάρτητες διευθύνσεις.
Η μία είναι η Commerce Business Unit (ηλεκτρονικό εμπόριο και marketplace) που στελεχώνεται με επαγγελματίες από τη διεθνή και εγχώρια αγορά και η άλλη η Retail Business Unit (το δίκτυο φυσικών καταστημάτων) που θα έχει στην ευθύνη της τα δίκτυα Public – Media Markt και τον συντονισμό της ενοποίησής τους, ενεργοποιώντας μια σειρά από συνέργειες που θα δημιουργήσουν όφελος για τους καταναλωτές.
Αλλωστε, ήδη το ηλεκτρονικό κατάστημα της Public παράγει το 20% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών του ομίλου, ξεπερνώντας τον μέσο όρο στην ελληνική αγορά που βρίσκεται στο 7%.
Στο πλαίσιο αυτό, η αλυσίδα τη διετία 2020-2021 θα επενδύσει 26 εκατ. ευρώ στη στελέχωση του τομέα e-commerce με εξειδικευμένα στελέχη, την απόκτηση νέων ΙΤ συστημάτων αλλά και τη δημιουργία νέου κέντρου logistic στον Ασπρόπυργο, συνολικού εμβαδού 20.000 τ.μ. που εξυπηρετεί όλο το ψηφιακό της κανάλι.
Επιπλέον, στα επενδυτικά της σχέδια εντάσσονται και δαπάνες εξυπηρέτησης του last mile, δηλαδή της τελικής παράδοσης προς τον καταναλωτή, καθώς την περίοδο του lockdown παρατηρήθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις λόγω της αδυναμίας των εταιριών courier να εξυπηρετήσουν τις αυξημένες παραγγελίες.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της Public, το α’ δίμηνο του 2020 οι πωλήσεις των φυσικών δικτύων Media Markt και Public ήταν ισχυρές και μετά την κρίσιμη περίοδο του lockdown συνεχίζουν να αναπτύσσονται ικανοποιητικά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της κυριακής
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr