Η υπερδιπλάσια ανάπτυξη που παρουσίασαν τα e-σούπερ μάρκετ το διάστημα αυτό αποδίδεται στο δεύτερο lockdown που επιβλήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου, στην έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματος της Σκλαβενίτης, καθώς και στις συνέργειες που ανέπτυξαν οι μεγάλες αλυσίδες με πλατφόρμες delivery.
Τη στροφή των καταναλωτών σε αυτό το κανάλι αγορών επιβεβαιώνει και πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία δείχνει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ διαδικτυακά έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι 1%-2% το 2019.
Σύμφωνα δε με το ευρύ κοινό, το βασικό πλεονέκτημα των ηλεκτρονικών αγορών είναι η ασφάλεια από τον κορονοϊό σε ποσοστό 40%, ακολουθεί η ευκολία με 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με ποσοστό 22%. Μάλιστα, το γεγονός ότι 1 στους 4 καταναλωτές δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των online αγορών αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης του κλάδου.
Ακόμα πιο σημαντικά ευρήματα όμως παρέχει η περαιτέρω ανάλυση, στο εστιασμένο δείγμα όσων αποτελούν αγοραστές προϊόντων από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.
Ως προς τους παράγοντες σύμφωνα με τους οποίους επιλέγουν οι καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους, το ΙΕΛΚΑ αναφέρει ότι η δωρεάν αποστολή προϊόντων θεωρείται πρακτικά δεδομένη από την πλευρά των πελατών με ποσοστό 73%.
Επίσης, η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων και των προϊόντων ψυγείου με ποσοστό 71% είναι κάτι που φαίνεται να αποτελεί ουσιαστική απαίτηση του κοινού και βασικό παράγοντα διαφοροποίησης, ενώ σημαντικοί παράγοντες είναι και η ταχύτητα παράδοσης με 69%, οι τιμές των προϊόντων και η ευκολία χρήσης του site ή της εφαρμογής του τηλεφώνου με επίσης 69%.
Αντίθετα, υπηρεσίες όπως είναι η παραλαβή από το κατάστημα και η παρακολούθηση της παραγγελίας δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον, με χαμηλά ποσοστά 38% και 43% αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες προϊόντων με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, σύμφωνα με την Convert Group, ήταν τα φρέσκα τρόφιμα (+658% το τέταρτο τρίμηνο) και τα τυροκομικά (+761% την ίδια περίοδο).
Σημαντική άνοδο παρουσίασαν και τα κατεψυγμένα τρόφιμα, ο τζίρος των οποίων το τέταρτο τρίμηνο «ανέβηκε» κατά 734% από 576% το δεύτερο, αλλά και τα προϊόντα αρτοποιίας, που ενισχύθηκαν κατά 632% το τελευταίο τρίμηνο από 447% στην πρώτη καραντίνα.
Την ίδια ώρα, διαπιστώνονται όλο και περισσότερες online παραγγελίες, γεγονός που εξηγεί τη μείωση της αξίας του μέσου καλαθιού από τα 100,1 ευρώ, που ήταν το πρώτο τρίμηνο, στα 82,4 ευρώ στο πρώτο lockdown και στα 79,9 ευρώ στο δ’ τρίμηνο του έτους.
Πάντως, η πανδημία έφερε ανακατατάξεις στην αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ με τις μεγάλες αλυσίδες να συνάπτουν συνεργασίες με πλατφόρμες delivery φαγητού προκειμένου να ανταποκριθούν στην απρόσμενα υψηλή ζήτηση.
- Σκλαβενίτης: «Ορόσημο» αποτέλεσε η πρόσφατη είσοδος της αλυσίδας στην ψηφιακή εποχή ξεκινώντας τη δοκιμαστική λειτουργία του sklavenitis.gr.
Σε αυτήν τη φάση, το ηλεκτρονικό κατάστημα της μεγαλύτερης εταιρίας στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων με τζίρο που ξεπερνά τα 3,2 δισ. ευρώ θα καλύπτει αρχικά το μεγαλύτερο μέρος της Αττικής και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Διαθέτει δε όλες τις κατηγορίες ειδών ευρείας κατανάλωσης που υπάρχουν και στα φυσικά καταστήματα με περισσότερα από 8.500 προϊόντα, εκτός από είδη bazaar (ένδυση, υπόδηση, είδη σπιτιού, εποχικά και ηλεκτρικά είδη, παιχνίδια, είδη βιβλιοχαρτοπωλείου κ.λπ.), τα οποία, ωστόσο, θα ενταχθούν στα ηλεκτρονικά ράφια του το προσεχές διάστημα.
Σημειώνεται ότι η αλυσίδα διέθετε ήδη ηλεκτρονική παρουσία μέσω του e-shop της caremarket.gr, το οποίο εξαγόρασε στις αρχές του 2020 και το οποίο πλέον «συγχωνεύεται» με το νέο sklavenitis.gr. Παράλληλα, εξακολουθεί να διατηρεί τη συνεργασία της και με την πλατφόρμα της efood.gr, την οποία είχε εγκαινιάσει τον Μάρτιο εν μέσω του lockdown στον τομέα διανομής παραγγελιών σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Λάρισα, Βόλο.
- Ομιλος METRO: Σχετικά με τον όμιλο, που διαχειρίζεται την αλυσίδα My Market, ο αριθμός των παραγγελιών στο διαδικτυακό κατάστημα shop.mymarket.gr από την περίοδο του πρώτου lockdown τον Μάρτιο έχει τετραπλασιαστεί.
Μάλιστα, στην τελευταία ενημέρωση των δημοσιογράφων, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, παραδέχτηκε ότι τότε υπήρξε τεράστια ζήτηση και η ικανότητα των e-σούπερ μάρκετ να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές ήταν ανεπαρκής.
Για να αντεπεξέλθει η αλυσίδα στην αυξημένη ζήτηση στο shop.mymarket.gr, προχώρησε σε προσλήψεις, αλλά και σε συνεργασίες με μεταφορείς, ενώ λάνσαρε και την υπηρεσία «Myclick&Pick», όπου ο πελάτης εκτελεί ηλεκτρονικά την παραγγελία του, πληρώνει με κάρτα από το e-shop και παραλαμβάνει τα ψώνια του από φυσικό κατάστημα, την ώρα και την ημέρα που επιθυμεί.
Μάλιστα, δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να προμηθευτούν τα προϊόντα τους με παραδόσεις κούριερ στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά αφορούν μόνο σε ξηρό φορτίο.
- ΑΒ Βασιλόπουλος: Η αλυσίδα με το ηλεκτρονικό της κατάστημα ab.gr/eshop, ξεκίνησε πρόσφατα τη συνεργασία της με την εφαρμογή delivery.gr παρέχοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν μέσα σε μόλις δύο ώρες τα ψώνια τους στον χώρο τους.
Η νέα υπηρεσία του delivery.gr με την ΑΒ Βασιλόπουλος ξεκίνησε ήδη σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη και σταδιακά θα επεκταθεί σε περισσότερα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, ενώ μέσα από το app διατίθενται πάνω από 2.500 κωδικοί με ελάχιστη παραγγελία 25 ευρώ.
- Μασούτης & Κρητικός: Τέλος, οι δύο αλυσίδες, λίγο πριν από το δεύτερο lockdown, εγκαινίασαν τη συνεργασία τους με την υπηρεσία delivery Box της Cosmote δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παραγγέλνουν τα προϊόντα των συγκεκριμένων αλυσίδων σε περισσότερες από 50 πόλεις της Ελλάδας.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr