Οπως αναφέρει στον «.Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), Ιωάννης Παπαδόπουλος, το γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες μπορούσαν να εξυπηρετήσουν περιορισμένες -σε σχέση με το μέγεθός τους- παραγγελίες, τα Jumbo παρέμειναν κλειστά και στα σούπερ μάρκετ για μεγάλο διάστημα απαγορεύονταν οι πωλήσεις παιχνιδιών οδήγησε το καταναλωτικό κοινό στα μικρά καταστήματα.
«Το 80% των καταναλωτών που έχασαν οι μεγάλοι παίκτες μετακινήθηκε στους μικρούς. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα μεγάλα καταστήματα να πραγματοποιήσουν μόλις το 15% του περσινού φυσικού τους τζίρου, τα μεσαία το 20%-35% και τα μικρά το 100% ανακτώντας μέρος του χαμένων πωλήσεων από όλη τη χρονιά», επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος.
Σε υψηλά επίπεδα κινήθηκαν οι πωλήσεις των μικρών παιχνιδάδικων και στην επαρχία, καθώς, λόγω των περιορισμών στην κυκλοφορία και της απαγόρευσης μετακινήσεων από νομό σε νομό, οι καταναλωτές, θέλοντας και μη, επέλεγαν για τις αγορές τους τα καταστήματα της πόλης τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΠΠΑ, μέρος των πελατών που μεταφέρθηκαν στα συνοικιακά μαγαζιά αναμένεται να διατηρηθεί και στη μετά τον κορονοϊό εποχή.
Επένδυση σε e-shop
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, πολλά μικρά καταστήματα από το πρώτο ακόμα lockdown, τον Μάρτιο, και αφού έχασαν την εορταστική περίοδο του Πάσχα, επένδυσαν στη δημιουργία e-shop για να αναπληρώσουν τον χαμένο τζίρο τους.
Οπως αναφέρει ενδεικτικά, τα Χριστούγεννα οι αντιπρόσωποι των παιχνιδιών σε πολλές περιπτώσεις δέχονταν από συνοικιακά μαγαζιά τέτοιο όγκο παραγγελιών που δεν μπορούσαν να χωρέσουν στα λίγα τετραγωνικά τους, γεγονός που αποδεικνύει τη στροφή τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των παιχνιδιών με τη μεγαλύτερη ζήτηση την περίοδο των εορτών ήταν τα εκπαιδευτικά (παζλ), λόγω του χρόνου που περνούν πλέον στο σπίτι οι οικογένειες.
Μερίδιο από την πίτα της αγοράς πήραν και οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καθώς σε ορισμένες από αυτές οι πωλήσεις παιχνιδιών αυξήθηκαν σε ποσοστό μέχρι και 75%, ακόμα και από τον Νοέμβριο, που επιβλήθηκε το δεύτερο lockdown.
Πάντως, αν και τα Χριστούγεννα πραγματοποιείται το 40%-50% του ετήσιου τζίρου, σε ετήσιο επίπεδο η εγχώρια αγορά παιχνιδιών υπολογίζεται ότι έχασε το 50%-60% των πωλήσεών της. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 2020 ο τζίρος του κλάδου δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ από 200-250 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019
Πτώση 54% κατέγραψαν οι πωλήσεις της Jumbo τον Δεκέμβριο
Στους χαμένους των εορτών συγκαταλέγονται οι μεγάλες αλυσίδες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο όμιλος Jumbo, με το υψηλότερο μερίδιο αγοράς στα παιχνίδια, τον Δεκέμβριο του 2020 κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 54%, καθώς κράτησε κλειστά τα καταστήματά του ακόμα και όταν είχε τη δυνατότητα να λειτουργήσει με τη μέθοδο του click away.
Συνολικά, με βάση τα προσωρινά στοιχεία που ανακοίνωσε η διοίκηση της αλυσίδας, το 2020 έχασε το 18,2% του τζίρου της.
Επισημαίνοντας την ανάγκη για ένα συνεκτικό, καθολικό σχέδιο ισότιμης επαναλειτουργίας του συνόλου των εμπορικών επιχειρήσεων, η Jumbo σημείωσε ότι τα εμπορικά καταστήματα στην Ελλάδα έμειναν κλειστά σε δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020, περιόδους που αντιπροσωπεύουν κάτι λιγότερο από το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεών τους.
Επιπλέον, ακόμα και το e-shop της εταιρίας ανά διαστήματα «κράσαρε» λόγω του τεράστιου όγκου παραγγελιών, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να εξυπηρετήσει το καταναλωτικό κοινό.
Αντίστοιχη ήταν η εικόνα και σε άλλες μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες, πέρα από τις χιλιάδες παραγγελίες που δέχονταν ηλεκτρονικά, είχαν να αντιμετωπίσουν και το «μπλακάουτ» των εταιριών courier. Ετσι, έπρεπε να εξυπηρετούν μεγάλο όγκο παραγγελιών μέσω click away, με τους ανάλογους βέβαια περιορισμούς (μέγιστο αριθμό πελατών, αποστάσεις κ.λπ.).
Αυτοί οι παράγοντες λειτούργησαν ανασταλτικά και για τους πελάτες, οι οποίοι ήθελαν να αποφύγουν το ρίσκο να μην καταφέρουν να παραλάβουν τα δώρα τους την περίοδο των εορτών και κατέφευγαν σε πιο «ασφαλείς» λύσεις για τις αγορές τους, όπως τα συνοικιακά καταστήματα, βιβλιοπωλεία κ.λπ.
Επιτέλους! Η ανακοίνωση από τα jumbo που όλοι περίμεναν