Πιο αναλυτικά, το Ειρηνοδικείο Αθηνών αποφάνθηκε υπέρ δύο κατόχων Ι.Χ., οι οποίοι αξίωναν αποζημίωση αφενός από εγχώρια εισαγωγική εταιρία και αφετέρου από τη γερμανική μητρική, για το σκάνδαλο Dieselgate. «Τα ελληνικά δικαστήρια δεν φοβήθηκαν και δημιούργησαν ένα προηγούμενο. Επομένως, ο κάθε καταναλωτής μπορεί πλέον να “πατήσει” στις συγκεκριμένες αποφάσεις και να μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες επιτυχίας κατά την προσφυγή του στη Δικαιοσύνη», τονίζει στον Ελεύθερο Τύπο ο δικηγόρος παρά Πρωτοδίκαις κ. Ηλίας Μπέτζιος, ο οποίος συμπαραστάθηκε από κοινού με τον, επίσης, δικηγόρο, κ. Ιάκωβο Βενιέρη.
Αγωγές
Σύμφωνα με τον κ. Μπέτζιο, απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει κάποιος ιδιοκτήτης VW, Audi, Seat, Skoda ή Porsche να κινηθεί νομικά ενάντια σε μία εγχώρια εταιρία είναι να μην έχει παρέλθει η διετία από την πραγματοποίηση της πώλησης.
Motor Oil: Καθήκοντα προέδρου αναλαμβάνει ο Γιάννης Βαρδινογιάννης
«Οι αξιώσεις από πώληση έχουν σύντομη παραγραφή», εξηγεί, προτρέποντας τους καταναλωτές να σπεύσουν να κινήσουν τις όποιες διαδικασίες υπαναχώρησης από τη σύμβαση, καθώς έχουν σίγουρη τη νίκη. «Σε αντίθεση, για παράδειγμα, με τις ΗΠΑ, όπου οι εταιρίες ενημέρωσαν τους καταναλωτές για την πρόθεσή τους να καταβάλουν εφάπαξ αρκετές χιλιάδες ευρώ, στην Ελλάδα -στηριζόμενοι, προφανώς, στην παραδοχή ότι η απονομή της Δικαιοσύνης είναι αργή- οι επίσημοι αντιπρόσωποι δεν έκαναν τίποτα», σχολιάζει ο ίδιος.
Εναλλακτικά, οι Ελληνες καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να στραφούν κατά της μητρικής, κατηγορώντας τη για απάτη.
Για να κινηθεί κάποιος ιδιοκτήτης VW, Audi, Seat, Skoda ή Porsche νομικά ενάντια σε μία εγχώρια εταιρία πρέπει να μην έχει παρέλθει διετία από την πώληση
Σύμφωνα με την απόφαση 5285/2017, εγκρίθηκε το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση αγοράς του αυτοκινήτου VW Polo 1.6 TDi και επιστροφής από τον εγχώριο αντιπρόσωπο του ποσού των 11.005 ευρώ πλέον των δικαστικών δαπανών. «Το δικαστήριο αποφάνθηκε πως ο γερμανικός όμιλος εξαπάτησε τον Ελληνα καταναλωτή. Στο πλαίσιο αυτό, εκείνος δίνει πίσω το αυτοκίνητο και λαμβάνει έντοκη αποζημίωση», αναφέρει ο κ. Μπέτζιος.
Με βάση την απόφαση 5286/2017 του Ειρηνοδικείου Αθηνών, η VW υποχρεώθηκε να καταβάλει στην κάτοχο ενός VW Polo 1.2 αποζημίωση ύψους 5.200 ευρώ, πλέον των δικαστικών δαπανών. «Το δικαστήριο, ουσιαστικά, επιδίκασε τη διαφορά που προκύπτει εάν είχε αγοραστεί ένα κανονικό αυτοκίνητο, ενώ ποσό περίπου 1.200 ευρώ αφορούσε σε ικανοποίηση από ηθική βλάβη. Η κάτοχος κράτησε το όχημα», καταλήγει ο κ. Μπέτζιος.
Αξίζει να σημειωθεί πως στην αιτιολογία της απόφασης αναφέρεται ότι τα αυτοκίνητα VW Polo δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις που θέτει το πρότυπο Euro5 σχετικά με τις εκπομπές ρύπων και ως εκ τούτου δεν ανταποκρίνονταν στις περιγραφές των πωλητών. Επίσης, το δικαστήριο αποδέχθηκε ότι η πωλήτρια εταιρία, αλλά και η επίσημη εισαγωγική εταιρία δεν γνώριζαν κατά το χρόνο πώλησης του οχήματος ότι δεν πληρούνταν η οδηγία ρύπων Euro5 αναφορικά με τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου. Αρα, τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα δεν έφεραν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και δεν έπρεπε να είχαν ταξινομηθεί στην Ελλάδα ως καινούργια.
Αγγελική Βελεσιώτη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου