Από την ημέρα που ανέλαβε Πρόεδρος της Ford Ευρώπης, ύστερα από μία μακρά καριέρα στην εταιρία, ο Στιούαρτ Ρόουλι βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα στρατηγικό πλάνο μεταμόρφωσης της εταιρίας, στα πλαίσια του οποίου καλείται να πάρει σκληρές αποφάσεις: 12.000 απολύσεις μέχρι το 2020 – πάνω από το 1/5 των σημερινών 50.000 θέσεων εργασίας – και κλείσιμο πέντε εργοστασίων από τα 23 συνολικά στην Ευρώπη. Ανάμεσά τους βρίσκονται και μονάδες σε κοινοπραξία με άλλους κατασκευαστές.
Αυτές οι περικοπές θα έχουν αντίκτυπο στην γκάμα της εταιρίας;
Η αναδιοργάνωση των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων που ανακοινώσαμε τον Ιανουάριο έχει στόχο την επαναφορά τη χαμένης κερδοφορίας. Εργαζόμαστε σε διάφορα μέτωπα, από τις περικοπές προσωπικού με τη συμμετοχή των συνδικάτων μέχρι την απλούστευση της γκάμας, ποντάροντας στη βελτίωση του κράματος των προσφερόμενων μοντέλων. Ωστόσο χρειάζονται ακόμη πιο ριζοσπαστικές αλλαγές.
Αναφέρεστε σε μία διαφορετική δομή της εταιρίας;
Ακριβώς. Τρεις θα είναι οι τομείς της Ford στις προβλέψεις μας: ο πρώτος είναι τα επαγγελματικά οχήματα, μία αγορά στην οποία είμαστε κορυφαίοι στην Ευρώπη και στην οποία έχει στρατηγική σημασία η συμμαχία με την Volkswagen. Ο δεύτερος αφορά στα επιβατικά και ο τρίτος στις εισαγωγές σημαντικών μοντέλων από τις ΗΠΑ: όπως η Mustang, η οποία έχει μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη, αλλά και το Explorer, το 7θέσιο, υβριδικό SUV που μπαίνει στην πρίζα. Ένα ειδικό προϊόν το οποίο θέλουμε να διαθέσουμε και σε αυτήν την πλευρά του Ατλαντικού.
Ένα μοντέλο που εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο εξηλεκτρισμού της γκάμας…
Κάθε μοντέλο μας θα διαθέτει τουλάχιστον μία έκδοση με ηλεκτροκινητήρα. Την επόμενη χρονιά θα βγει στην αγορά της βόρειας Αμερικής το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό. Και το 2023 θα λανσάρουμε το πρώτο ηλεκτρικό με μπαταρίες που θα παράγεται στην Ευρώπη με βάση την πλατφόρμα MEB, σε συνεργασία πάντα με την Volkswagen.
Το οποίο δεν θα είναι ένα αυτοκίνητο πόλης, σωστά;
Δεν έχουμε ακόμη ανακοινώσει επίσημα τα χαρακτηριστικά του, όμως μπορώ να πω ότι, αν και δεν μπορούμε να το πούμε αυτοκίνητο πόλης, θα είναι κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες των Ευρωπαίων. Θεωρούμε πάντως ότι τα υβριδικά Fiesta και Puma μπορούν να εγγυηθούν ενδιαφέροντα περιορισμό της κατανάλωσης, ακόμη και χωρίς να διαθέτουν μπαταρία.
Πιστεύετε ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μπορούν να αυξηθούν χωρίς προώθηση εκ μέρους των κατασκευαστών;
Πιστεύω ότι θα υπάρξει μία μεταβατική περίοδος προοδευτικής αλλαγής των συνηθειών απόκτησης. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές επιδεικνύουν αρκετή ευαισθησία για το περιβάλλον, εκτιμούν τα μοντέλα που ρυπαίνουν λιγότερο και επιζητούν την υψηλή τεχνολογία. Από την άλλη, η απόκτηση ενός αυτοκινήτου που μπαίνει στην πρίζα από ιδιώτες παραμένει σήμερα σπάνιο φαινόμενο. Επιπλέον, δεν έχουν ακόμη λυθεί τα προβλήματα που αφορούν το δημόσιο και ιδιωτικό δίκτυο φόρτισης. Αυτά είναι θέματα που εμείς οι κατασκευαστές έχουμε καθήκον να λύσουμε. Πιστεύω ότι θα χρειαστεί χρόνος. Κανένας δεν είναι σε θέση σήμερα να προβλέψει πότε θα συντελεστεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η πρόκληση για τη βιομηχανία αυτοκινήτου είναι να είναι έτοιμη όταν θα φτάσει αυτή η στιγμή.
Τα περιθώρια κέρδους των ηλεκτρικών είναι ελάχιστα. Μέχρι που μπορεί να φτάσει η συμπίεση του κόστους;
Δεν είμαι πεπεισμένος ότι τα ηλεκτρικά φέρνουν μικρότερη κερδοφορία από τα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όσον αφορά στη μείωση του κόστους, η Ford δε χρειάζεται να μάθει πολλά. Ξεκινήσαμε κάποτε με τη γραμμή παραγωγής του Χένρι Φορντ και δε σταματήσαμε ποτέ.
Τα ηλεκτρικά θα καταφέρουν να περιορίσουν πραγματικά τους ρύπους;
Σε τοπικό επίπεδο προφανώς ναι. Όμως σε παγκόσμια κλίμακα όλα θα εξαρτηθούν από τον τρόπο παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας. Και αυτό δεν είναι ευθύνη των κατασκευαστών. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να καθορίσουν την ενεργειακή πολιτική τους.
Υβριδικά, plug-in, ηλεκτρικά, κινητήρες εσωτερικής καύσης που πρέπει να εξελίσσονται επίσης. Πόσο ακόμη μπορεί η βιομηχανία να αντέξει τις επενδύσεις που απαιτούνται;
Στον τομέα μας, η τεχνολογία ήταν πάντα σε εξέλιξη. Αυτό συμβαίνει από την ανακάλυψη του αυτοκινήτου. Το θέμα είναι να επιλέξουμε και κυρίως να αντιληφθούμε ποια είναι η καλύτερη στιγμή για το άλμα. Κάποιες εταιρίες θα μαντέψουν το σωστό χρονισμό και άλλες θα υποπέσουν σε λάθη. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πάντως ότι οι απαιτούμενες επενδύσεις για τα ηλεκτρικά είναι καλυμμένες.
Και όσον αφορά στην αυτόνομη οδήγηση;
Αυτή είναι μία ακόμη συναρπαστική πρόκληση, η οποία ωστόσο εμπεριέχει ακόμη πολλά αναπάντητα ερωτήματα. Από την άλλη προσφέρει ευκαιρίες που είναι αδύνατο να αγνοήσουμε. Οπότε και σε αυτόν τον τομέα θέλουμε να είμαστε στην κορυφή. Η συζήτηση είναι η ίδια όπως και σε κάθε τομέα: είναι δύσκολο να πούμε σήμερα ποια θα είναι η κυρίαρχη τεχνολογία. Το σίγουρο είναι ότι η Ford δεν θα βρεθεί απροετοίμαστη.
Πιστεύετε ότι τα παραδοσιακά αυτοκίνητα μοιραία θα εξαφανιστούν;
Αντίθετα, πιστεύω ότι έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους. Θα αλλάξει το σενάριο μέσα στις πόλεις, όμως τα πλεονεκτήματα του κινητήρα εσωτερικής καύσης στις μεγάλες αποστάσεις αποτελούν εγγύηση για τη μακροημέρευσή του.
Ας επιστρέψουμε στα ηλεκτρικά: τι είναι πιο δύσκολο; Να βρείτε περιθώρια κέρδους ή αγοραστές;
Συνήθως η κερδοφορία έρχεται όταν καταφέρνουμε να ερμηνεύσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες του πελάτη. Το να προσπαθούμε να στρέψουμε την αγορά στις δικές μας απαιτήσεις δεν είναι ο καλύτερος τρόπος επίτευξης κερδοφορίας.
Κάποιοι κατασκευαστές αποφάσισαν να δημιουργήσουν ειδικές μάρκες για τα ηλεκτρικά. Σκέφτεστε να κάνετε κάτι ανάλογο;
Για την ώρα αυτό που μας απασχολεί είναι να επικοινωνήσουμε τη θέση μας πάνω στα υβριδικά. Σε κάθε περίπτωση είμαστε περήφανοι για τη μάρκα μας ώστε να σκεφτόμαστε να υιοθετήσουμε κάτι καινούριο.