Καθώς όλα τα μάτια ήταν στραμμένα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης όπου η Volkswagen πραγματοποίησε την ηλεκτρική της επανάσταση με το ID.3, στα εργαστήρια έρευνας και εξέλιξης του γερμανικού γκρουπ σκέφτονταν τελείως διαφορετικά πράγματα. Οι μηχανικοί του ομίλου διερευνούν ποιά μοντέλα και μορφές αυτοκινητικής ζωής είναι κατάλληλες για την… επανάσταση της μπαταρίας.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι μια απάντηση στις ερωτήσεις τους υπάρχει ήδη. Το σχέδιο της VW είναι να έρθει στην αγορά μετά το ήδη αναφερθέν ID.3, τα μέλη της σειράς του SUV ID Crozz, του μικρού πούλμαν ID Buzz, και του μεγάλου sedan ID Vizzion, μια ολόκληρη σειρά από μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μικρά και οικονομικά όσο ποτέ μέχρι σήμερα. Διότι γίνεται λόγος για αμαξώματα με μήκος λίγο πάνω από τα τέσσερα μέτρα και για μοντέλα που θα κοστίζουν λίγο πάνω από τα 20.000 ευρώ.
ΣΤΟΧΟΣ ΤΟ ΧΑΜΗΛΟ BUDGET
Για να ηγηθεί αυτού του φιλόδοξου σχεδίου χαμηλού προϋπολογισμού, το γκρουπ Volkswagen επέλεξε τη Seat. Αποτελεί κοινή πρακτική εξάλλου για τον όμιλο να επιλέγει μια εταιρεία του για την εκπόνηση ενός σχεδίου και κατόπιν, όταν αυτό πραγματοποιηθεί, να μοιράζονται τα οφέλη οι υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου.
«Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα δουλέψουμε μόνοι», μας δήλωσε ο επικεφαλής της Seat, Λούκα Ντε Μέο, που συναντήσαμε στη Βαρκελώνη. «Η ευθύνη για το πάτωμα Meb παραμένει στο γκρουπ Volkswagen. Εμείς θα προσπαθήσουμε να μειώσουμε τα σχετικά έξοδα και να κάνουμε ένα αυτοκίνητο μικρότερων διαστάσεων. Πιθανώς θα εμπλέξουμε και άλλες μονάδες του ομίλου, όπως το κέντρο έρευνας και εξέλιξης που κατασκευάζουμε στην Κίνα. Ωστόσο ναι, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι το καθήκον ανατέθηκε σε εμάς όπως είχε συμβεί και με το πάτωμα Mqb A0 από το οποίο προήλθαν τα Seat Ibiza και Audi A1. Οπότε θα μπορούσε να πει κανείς ότι αναλαμβάνουμε ολοένα και πιο αυξανόμενο ρόλο σε θέματα έρευνας και εξέλιξης στον όμιλο». Αλλά ποια είναι τα μυστικά και οι λεπτομέρειες αυτού του πατώματος Meb Entry Family που γεννήθηκε σε μια τριμηνιαία σύσκεψη του κολοσσού με έδρα το Βόλφσμπουργκ;
ΣΥΓΓΕΝΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Όπως μαρτυρά και ο ανωτέρω τίτλος, πολλά στοιχεία των μελλοντικών αυτών μικρών ηλεκτρικών θα προέρχονται από το ID.3 που παρουσιάστηκε στη Φρανκφούρτη. Θα βασίζονται σε μια πιο οικονομική διορθωμένη έκδοση του πατώματος Meb από το οποίο προήλθαν τα πρώτα ηλεκτρικά, με επικεφαλής το ID.3.
Τα νέα μικρά ηλεκτρικά, εξάλλου, θα αποτελούν τον πνευματικό διάδοχο της τριπλέτας Up!, Mii, Citigo που θα συνταξιοδοτηθούν, κατά πάσα, πιθανότητα το 2022. Οι συνολικές διαστάσεις των νέων μοντέλων, και κυρίως η εργονομία (εξαιτίας του νέου μικρότερου ηλεκτρικού κινητήρα), θα είναι μεγαλύτερες, σε αντίθεση με το κόστος λειτουργίας, σύμφωνα με όσα εξήγγειλε ο πρόεδρος του Volkswagen Group, Χέρμπερτ Ντίες σε μια συνάντηση με ισπανικά μέσα ενημέρωσης στο Μαρτορέλ. Και τι θα γίνει άραγε και με την αυτονομία των νέων μικρών ηλεκτρικών; Μια πολύ καλή ερώτηση – την ίδια με αυτήν που έκαναν στον εαυτό τους και οι υπεύθυνοι του προγράμματος.
Η ΣΩΣΤΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
«Ο χρόνος κυλά υπέρ μας» εξηγεί ο Ντε Μέο. «Η απόδοση των μπαταριών βελτιώνεται κατά 10% κάθε χρόνο. Έτσι, για να έχεις αυτονομία 400 χλμ., σε μια δεκαετία θα μπορείς να το επιτυγχάνεις με μια μπαταρία που θα έχει τις μισές διαστάσεις, με τεράστιο όφελος σε κόστος. Και εμείς σε κάτι τέτοιο στοχεύουμε για τα νέα μας μικρά μοντέλα που θα παρουσιαστούν σε τέσσερα με πέντε χρόνια».
Άλλος παράγοντας που βελτιώνεται πολύ με το πέρασμα του χρόνου είναι η πυκνότητα του δικτύου επαναφόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Σε τέσσερα με πέντε χρόνια αναμένουμε μεγάλες βελτιώσεις στο δίκτυο επαναφόρτισης ηλεκτρικών στην Ευρώπη και έτσι σε κάποιον θα μπορούν να αρκούν 250 χιλιόμετρα αυτονομίας καθώς θα μπορεί να φορτίζει εύκολα και συχνά», εξηγεί ο Ντε Μέο. «Όλα εξαρτώνται από αυτήν την παράμετρο καθώς το 40 με 50% του κόστους ενός αυτοκινήτου σχετίζεται με τις μπαταρίες. Σχετικά με το θέμα της αυτονομίας, αν καταφέρουμε και προτείνουμε μικρά ηλεκτρικά στα οποία μια αυτονομία 200-250 χιλιομέτρων θα αρκεί, καθώς θα μπορεί κανείς να φορτίσει συχνά και εύκολα, τότε θα έχουμε επιτύχει στα αυτοκίνητα ένα άλμα ανάλογο εκείνου που διατελέσθηκε στα κινητά με την εισβολή των smartphone, των οποίων οι δυνατότητες μας κάνουν να δεχόμαστε σήμερα να τα φορτίζουμε ακόμη και σε καθημερινή βάση».
Αλλά αυτό της αυτονομίας δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πώς θα στήσεις και θα προτείνεις προϊόντα τα οποία θα μπορούν να έχουν κέρδος.
ΘΑ ΕΙΝΑΙ (ΚΑΙ) CROSSOVER
Mέχρι τώρα αυτό είναι ένα όραμα και δεν το λέμε μονάχα λόγω των κόκκινων ισολογισμών της Tesla. Μέχρι σήμερα υπήρξε σχετικά εύκολο να προτείνεις ένα ηλεκτρικό σαν το ID.3 με κόστος 30.000 ευρώ. Τί πρέπει να γίνει όμως για να προτείνεις κάτι με το ένα τρίτο του κόστους; «Αυτό το οποίο θα ωθήσει τον προγραμματισμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι η ανάγκη να μην πληρώνεις πρόστιμα. Και πιστεύω σαν γκρουπ ότι θα τα καταφέρουμε», αναλύει ο Ντε Μέο.
Η στρατηγική αυτή, δηλαδή να προταθούν στο κοινό και εκδόσεις Crossover θα υιοθετηθεί τόσο από τη Volkswagen (όπως κάνει ήδη με το προαναφερθέν ID Crozz, που πλαισιώνει το ID.3), αλλά και από τη Seat που θα διευρύνει την γκάμα της μετά το El Born. «Το κοινό είναι διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερο για τα SUV. Και εμείς ως Seat και Cupra ασπαζόμαστε αυτήν την πολιτική. Το κοινό εκλαμβάνει τις περαιτέρω εκδόσεις SUV και Crossover ως προτάσεις για μια ζωή με μεγαλύτερο δυναμισμό και ποιοτικό ελεύθερο χρόνο».
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΟΔΟΙ
To κλειδί, εκείνο το οποίο θα επιτρέψει στον όμιλο Volkswagen να προτείνει μικρά ηλεκτρικά τα οποία θα είναι προσιτά στο κοινό, αλλά και κερδοφόρα, ίσως να μην είναι και τόσο βασικό. Το αντίθετο. Και ίσως να θέσει σε αμφιβολία το δόγμα που θέλει τα ηλεκτρικά μηδενικών ρύπων να βασίζονται στην ίδια χημεία για τις μπαταρίες.
«Οι μπαταρίες που βασίζονται στα ιόντα λιθίου είναι λιγότερο σοφιστικέ σε σχέση με αυτές που θα μπορούν να βασιστούν στο φωσφορικό σίδερο και οι οποίες εξελίσσονται. Είναι πιο αποδοτικές, περισσότερο φιλικές προς το περιβάλλον και αυτό τη στιγμή που οι συμπαγείς μπαταρίες απέχουν δέκα χρόνια» αποκαλύπτει ο Ντε Μέο. Και σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα κοστίζει 20.000 ευρώ και κάθε λεπτό μετράει, καθώς η γραμμή που χωρίζει τα κέρδη από τις ζημίες είναι πολύ λεπτή.
Φανταστήκαμε τα μικρά ηλεκτρικά της Seat, της Skoda και της Volkswagen και τα σχετικά Crossover σε ένα ορυχείο σιδήρου. Ο λόγος είναι ότι από εκεί θα μπορούσε να προκύπτει το υλικό (φωσφορικός σίδηρος) για το καθοδικό στοιχείο των μπαταριών αντικαθιστώντας τα πιο διαδεδομένα σήμερα ιόντα λιθίου.
TI EINAI O ΦΩΣΦΟΡΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΣ;
Ένας συσσωρευτής φωσφορικού σιδήρου, ή για να το θέσουμε πιο επιστημονικά λιθίου – φωσφορικού σιδήρου, είναι μια μπαταρία ιόντων λιθίου, που διαφέρει όσον αφορά το συστατικό του καθοδικού στοιχείου. Σε έναν συσσωρευτή LiFePo4, το ηλεκτρόδιο της καθόδου αποτελείται ακριβώς από αυτό το ανόργανο στοιχείο. Μελετημένη και από την Daimler, αλλά και από τη Fisker, που τη χρησιμοποιεί στο μοντέλο Karma, η μπαταρία LiFePo4, προσφέρει διάφορα πλεονεκτήματα σε σχέση με τις υπόλοιπες μπαταρίες ιόντων λιθίου (όπως εκείνες που χρησιμοποιούν καθοδικό στοιχείο από οξείδιο κοβαλτίου). Το κόστος είναι μικρότερο, ενώ και η φιλικότητα προς το περιβάλλον είναι μεγαλύτερη.
SΕΑΤ:Το μοντέλο της ισπανικής εταιρείας θα είναι αυτό που θα ηγηθεί στην αγορά. «Πιθανώς σε τέσσερα χρόνια» εξηγεί ο Ceo της Seat, Λούκα Ντε Μέο.
SKODA:Αυτονομία μεταξύ 200 με 300 χιλιομέτρων για το πιο μικρό ηλεκτρικό της Skoda.
Πιο μεγάλα τα Up! – Mii – Citigo, πιο μικρά τα Polo – Ibiza – Fabia: Εκεί θα «παίξει» το τρίο των νέων μικρών ηλεκτρικών
VOLKSWAGEN:Το μικρό ηλεκτρικό της τρίτης εταιρείας μπορεί να πάρει το όνομα ID.1 ή ID.2.
Τα τρία μοντέλα του πατώματος Meb Entry Family, μπορούν στη διάρκεια της κυκλοφορίας τους να δώσουν και εκδόσεις Crossover. Στα σχέδια μπορείτε να δείτε πώς τις φανταστήκαμε, όπως το Volkswagen ID.2X (θα μπορούσε να λέγεται έτσι), και τα αντίστοιχα Seat και Skoda.