Σε κάποιες αγορές η Octavia έχει λανσαριστεί ως μεσαίο οικογενειακό μοντέλο (D) με ανταγωνιστές τα Ford Mondeo, VW Passat κ.ο.κ, ενώ σε άλλες ως μικρό-μεσαίο (C), με ανταγωνιστές τα Ford Focus, VW Golf κ.ο.κ. Με μήκος 4,67 μέτρα, μάλλον δεν θέλει να ανήκει πουθενά και αυτή η χωροταξική αντισυμβατικότητα που τη χαρακτηρίζει, αποβαίνει σε καλό. Από άποψη χώρων αντιπαρατίθεται με τους μεγάλους ανταγωνιστές της, από άποψη πρακτικότητας, ευκολίας στάθμευσης και κόστους, με τους μικρούς.
Είναι προφανές ότι η επιλογή της Škoda να μην τεντώσει υπερβολικά την Octavia από γενιά σε γενιά, ακολουθώντας την πρακτική του ανταγωνισμού, αλλά ούτε και να την κρατήσει ιδιαιτέρως συμπαγή, αποδίδει εξαιρετικά στο εμπορικό πεδίο. Ανάλογα θετική επίδραση για την αποδοχή της Octavia από το κοινό είχε και η πάγια τακτική της σχεδίασης του αμαξώματος, η οποία δίνει την εικόνα ενός συμβατικού σεντάν (τετράθυρου δηλαδή μοντέλου 3 όγκων), με το άνοιγμα όμως του χώρου αποσκευών να καλύπτεται από μια τεράστια και εξαιρετικά πρακτική πέμπτη πόρτα.
Ο TDI και το DSG
Ο κινητήρας diesel των 1,6 λίτρων της VW, ο οποίος φιλοξενείται από τη συγκεκριμένη Octavia στην έκδοση των 116 ίππων, εξελίσσεται σαν το σωστά παλαιωμένο κρασί. Κάθε του εκδοχή είναι καλύτερη από την προηγούμενη, με λιγότερο θόρυβο, μεστή απόδοση από πολύ χαμηλές στροφές και άνετο ανέβασμα στροφών. Παρά την μέτρια στα χαρτιά απόδοση των 116 ίππων, η ροπή των 250 Nm που αποδίδεται από τις 1.500 σ.α.λ. μόλις και το σχετικά χαμηλό βάρος των 1.320 κιλών του αμαξώματος επιτρέπουν εντυπωσιακά καλές επιδόσεις, με μέγιστη ταχύτητα 202 χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 10,2 δλ. Η συνεργασία του κινητήρα με το αυτόματο κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη είναι εξαιρετική, ενώ οι 7 σχέσεις φροντίζουν ώστε το μοτέρ να λειτουργεί πάντα στο βέλτιστο εύρος απόδοσης, με αποτέλεσμα πολύ χαμηλή κατανάλωση. Σε πραγματικές συνθήκες, τα 5,κάτι λίτρα δεν είναι δύσκολο να γίνουν μόνιμη ένδειξη στον υπολογιστή ταξιδιού.
Φροντίδα για πέντε
Αισθητικά το εσωτερικό της Octavia δεν είναι το πιο ευφάνταστο. Είναι όμως απόλυτα σύμφωνο προς το χαρακτήρα του μοντέλου, δηλαδή πολύ εργονομικό. Μετά την αναβάθμιση του 2017 του ταμπλό απέκτησε πιο πολυτελείς επενδύσεις σε κάποια σημεία και εντυπωσιακά σε όψη συστήματα infotainment, μαζί με κάποιες αλλαγές στην αριθμοσειρά των οργάνων, που βελτίωσαν προς το καλύτερο την εικόνα. Το πιο εντυπωσιακό σημείο του μοντέλου ωστόσο είναι οι διαθέσιμοι χώροι. Πέντε επιβάτες φιλοξενούνται με τη μέγιστη δυνατή άνεση, δεδομένων των εξωτερικών διαστάσεων, ενώ ο χώρος αποσκευών με όγκο 590 λίτρα, έχει κανονικό σχήμα και πολύ εύκολη πρόσβαση, χάρη στη μεγάλη πέμπτη πόρτα. Ταυτόχρονα, μπορεί να επεκταθεί στα 1.580 λίτρα, δίνοντας λύσεις ακόμα και στην περίπτωση της μετακόμισης. Αφαιρώντας μάλιστα την εταζέρα, ο ιδιοκτήτης μπορεί να ξεκλέψει ακόμα περισσότερα λίτρα αποθηκευτικού χώρου, αν παραστεί ανάγκη.
Χαλαρωτική διάθεση
Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, ο ξεκάθαρα οικογενειακός χαρακτήρας της Octavia αντικατοπτρίζεται ιδανικά και στη λειτουργία της ανάρτησης. Ενδοτική, με καλό έλεγχο του αμαξώματος και έμφαση στην άνεση, είναι εξαιρετική για κίνηση στους κακούς ποιοτικά δρόμους της πόλης και στον ανοιχτό δρόμο. Στις στροφές οι κλίσεις και η υποστροφή είναι τα πρώτα αποτελέσματα της πίεσης, με αποτέλεσμα η Octavia να καταδεικνύει εμφατικά ότι δεν έχει σκοπό να αντιπαρατεθεί με τα χρονόμετρα. Σε εκδρομική χρήση ή με μεγάλες ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, κανείς δεν θα παραπονεθεί ούτε για το θόρυβο, ούτε για τη λειτουργία της ανάρτησης. Οπότε, το αποτέλεσμα της άθροισης των χαρακτηριστικών του μοντέλου έχει θετικό πρόσημο.
Γόρδιος δεσμός η επιλογή
Με κόστος μικρού – μεσαίου και χαρίσματα μεσαίου μοντέλου, η Octavia δεν χρειάζεται να προσπαθήσει πολύ για να εδραιωθεί ως η κορυφαία επιλογή κάλυψης των μεταφορικών αναγκών μιας οικογένειας. Από την άλλη πλευρά ωστόσο, η πληθώρα των εναλλακτικά διαθέσιμων κινητήρων με καύσιμο τη βενζίνη ή το φυσικό αέριο, καθιστά την επιλογή της έκδοσης diesel μια δύσκολη εξίσωση. Όχι γιατί ο κινητήρας δεν είναι καλός, αλλά διότι μέσα στη γκάμα του μοντέλου υπάρχουν εξίσου οικονομικές σε κατανάλωση προτάσεις και ταυτόχρονα ακόμα πιο προσιτές σε κόστος αγοράς. Ο συνδυασμός της δοκιμής κοστίζει 25.480€ και μας βάζει σε σκέψεις, όχι σε σχέση με τον ανταγωνισμό περισσότερο, όσο σε σχέση με τις Octavia βενζίνης. Δείτε το αντίστοιχο box και θα αντιληφθείτε το δίλημμα. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο η απόκτηση του αυτοκινήτου είναι εύκολη, χάρη στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα Clever Plan το οποίο προσφέρει χαμηλό επιτόκιο και δυνατότητα ενσωμάτωσης service και επέκτασης εγγύησης στα 4 χρόνια με παράλληλη οδική βοήθεια.
Έκδοση φυσικού αερίου
Είναι προφανές ότι η επιλογή κινητήρα diesel έχει να κάνει κυρίως με την οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου. Ένα αυτοκίνητο που διανύει πλέον των 15.000 χλμ./έτος, έχει σημαντικό όφελος τόσο από την κατά 2-3 λίτρα/100 χλμ. χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, όσο και από την κατά περίπου 30 λεπτά φτηνότερη τιμή/λίτρο του diesel σε σχέση με αυτή της βενζίνης. Τι γίνεται όμως, όταν στην εξίσωση μπει και το φυσικό αέριο; Η Octavia διατίθεται και με τον turbo κινητήρα διπλού καυσίμου βενζίνης/φυσικού αερίου των 1.4 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 110 ίππους. Οι επιδόσεις είναι ελάχιστα υποδεέστερες (μέγιστη ταχύτητα 195 χλμ./ώρα αντί 202), ενώ ένα ακόμα μειονέκτημα αποτελεί η αδυναμία εξοπλισμού με το αυτόματο κιβώτιο DSG. Ωστόσο, σε σχέση με τη βασική έκδοση της Octavia diesel, η G-Tec με τον κινητήρα βενζίνης/φυσικού αερίου διαθέτει καλύτερο χειροκίνητο κιβώτιο, έξι αντί πέντε σχέσεων.
Με μέση κατανάλωση που φτάνει περίπου τα 6 κιλά φυσικού αερίου σε πραγματικές συνθήκες, η Octavia G-Tec είναι εξαιρετικά οικονομική αλλά όχι περισσότερο από την diesel. Στο πρατήριο όμως, το φυσικό αέριο κοστίζει τουλάχιστο 30 λεπτά/κιλό λιγότερο απ’ ότι το λίτρο diesel, με αποτέλεσμα σε επίπεδο κόστους κίνησης η έκδοση G-Tec να είναι ακαταμάχητη. Σε επίπεδο κόστους κτήσης, η diesel Octavia των 116 ίππων στις εκδόσεις Active και Ambition με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων κοστίζει 20.980€ και 21.970€ αντίστοιχα, ενώ η G-Tec στις ίδιες εκδόσεις εξοπλισμού με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, 20.680€ και 21.680€ αντίστοιχα. Βγάλτε τώρα τις αριθμομηχανές και ξεκινήστε τους υπολογισμούς.
Από το Quattroruote
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]