Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια με την Peugeot, είναι κάτι που δεν παρατηρείται συχνά στην ιστορία της αυτοκίνησης. Στην ουσία, γινόμαστε μάρτυρες της μετάβασης μιας μάρκας σε ένα διαφορετικό επίπεδο. Σχεδιαστικά, ποιοτικά και φυσικά -επειδή όλα σε αυτή τη ζωή έχουν ένα κόστος- τιμολογιακά. Ο πρώτος κύκλος αυτής της νέας, εξαιρετικής σειράς, ξεκίνησε με το νέο 3008 και πλέον, μετά την αποκάλυψη των νέων 208 και 2008, πλησιάζει προς την ολοκλήρωσή του. Για την ακρίβεια, απομένει μόνο ένα επεισόδιο, που ακούει στο όνομα νέο 308.
Θα μπορούσε να πει κανείς, πως παρόμοια ριζική αλλαγή είδαμε και στην περίπτωση της νέας εποχής της Volvo. Ωστόσο, η περίπτωση των Σουηδών είναι ελαφρώς διαφορετική. Γιατί, μπορεί μεν να υστερούσαν σε επίπεδο σχεδιασμού και ποιότητας έναντι του γερμανικού κατεστημένου, όμως το προϊόν τους πωλούνταν σε υψηλές τιμές, είχε να επιδείξει καινοτομίες (κυρίως στον τομέα της ασφάλειας) και φλέρταρε με τον χαρακτηρισμό premium, ασχέτως αν πάσχιζε (χωρίς επιτυχία, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς) να εδραιωθεί ως τέτοιο στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού.
Αυτό που συμβαίνει με την Peugeot είναι αρκετά διαφορετικό. Η γαλλική εταιρεία χαρακτηρίζονταν από ένα οδηγοκεντρικό προφίλ στα μοντέλα της, τα οποία ήταν ανέκαθεν συμπαθητικά από αισθητικής πλευράς και κάπου στο μέσο όρο σε επίπεδο ποιότητας. Εκεί δηλαδή όπου κατατάσσονταν και από πλευράς κόστους κτήσης. Με την στροφή που έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια στον τομέα του σχεδιασμού και της ποιότητας, η Peugeot καθιστά σαφές πως διεκδικεί μια θέση, την οποία η προαναφερθείσα Volvo ίδρωσε για να κατακτήσει στο μέχρι πρότεινος κλειστό club των premium εταιρειών.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ UBER ALLES
Η έννοια του family look αποτελεί κάτι σαν Ευαγγέλιο για τις εταιρείες αυτοκινήτου. Έχει το θετικό ότι τα μοντέλα σου γίνονται εύκολα αναγνωρίσιμα από τον κόσμο και φυσικά, ότι έχοντας μια συγκεκριμένη αισθητική γραμμή ως μπούσουλα, ξοδεύεις λιγότερο χρόνο και χρήμα στον σχεδιασμό ενός νέου μοντέλου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η σχεδιαστική ταυτότητα που υιοθετεί η Peugeot τόσο στην εξωτερική εμφάνιση, όσο και στο εσωτερικό των μοντέλων της, αποτελεί τον ορισμό του game changer. Καμία άλλη εταιρεία αυτή τη στιγμή, δεν υπηρετεί καλύτερα την ιδέα του μοντέρνου και μίνιμαλ, όσο η γαλλική μάρκα.
Τα μοντέλα της Peugeot αποπνέουν δυναμισμό, ενώ η εικόνα του πίνακα οργάνων και του ταμπλό γενικότερα, είναι η μεταφορά σε μοντέλα παραγωγής, αυτού που κάποτε βλέπαμε μόνο σε πρωτότυπα εκθέσεων αυτοκινήτου. Την ίδια ώρα, είναι πλούσια εξοπλισμένα και δίνουν την αίσθηση ενός ιδιαίτερα ποιοτικού συνόλου, που θα μπορούσε να συγκριθεί με τους κορυφαίους. Σε επίπεδο εξοπλισμού και συνδεσιμότητας περιλαμβάνει -ανάλογα και με την έκδοση- ότι θα μπορούσε να ζητήσει κανείς, ενώ οι χώροι του ικανοποιούν, χωρίς φυσικά να είναι κορυφαίοι. Άλλωστε οι χώροι ποτέ δεν ήταν το πεδίο υπεροχής ενός Peugeot.
Από την άλλη πλευρά, η 2η γενιά του 208 φέρνει έναν αέρα φρεσκάδας σε ολόκληρη τη μικρή κατηγορία. Κερδίζει με άνεση τον τίτλο του πιο όμορφου και είναι overall το αυτοκίνητο που θα ήθελες να έχεις τη δεδομένη χρονική στιγμή. Επίσης, αποδεικνύει πως οι επιφάνειες piano black, μπορούν να δώσουν καλύτερο αποτέλεσμα στην εξωτερική εμφάνιση, απ’ ότι στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου. Μια ματιά στο πίσω μέρος του 208 επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.
VW ID.3 GTX Vs MG4 XPOWER: Τα GTI… αλλιώς
Οδηγικά, η εικόνα που είχαμε και κατά την πρώτη μας επαφή μαζί του στους δρόμους της Πορτογαλίας, επιβεβαιώνεται και στην Ελλάδα. Η έκδοση με τον 1.2 των 100 ίππων, ταιριάζει γάντι και αποτελεί την ιδανική επιλογή. Διαθέτει την απαιτούμενη ζωντάνια που χρειάζεσαι μέσα στην πόλη και δεν ξεφεύγει σε επίπεδο κατανάλωσης. Τιμόνι, κιβώτιο και φρένα βρίσκονται πάνω από το μέσο όρο και η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή. Η επιλογή ελαστικών με ψηλότερο προφίλ (195/55) και ζάντες 16 ιντσών (σε σχέση με τα ελαστικά 205/45 και τις 17άρες ζάντες της παρουσίασης στο εξωτερικό), έχουν ως αποτέλεσμα το καλύτερο φιλτράρισμα του δρόμου και άρα μεγαλύτερη άνεση από την ανάρτηση.
Αν πάντως θελήσεις να κινηθείς γρήγορα, οι όποιοι περιορισμοί θα προκύψουν από τον κινητήρα και όχι από το πλαίσιο ή την ανάρτηση. Σε κάθε περίπτωση, το 208 χωρίς να είναι το κορυφαίο της κατηγορίας, μπορεί κάλλιστα να προσφέρει συγκινήσεις, όντας αρκετά ευχάριστο σε κάθε είδους διαδρομή. Αν σε ενδιαφέρει η επένδυση με αριθμούς όλων των παραπάνω, η Peugeot ανακοινώνει 0-100 σε 9,9’’ και τελική 188 χ.α.ώ.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
Στην έκδοση Allure του αυτοκινήτου δοκιμής, το 208 κοστίζει €17.100. Είναι η έκδοση στην οποία περιλαμβάνονται όλα εκείνα τα στοιχεία που καθιστούν το 208 ξεχωριστό και του προσδίδουν αέρα premium (3D i-Cockpit, Drive Modes, κουμπί εκκίνησης κινητήρα, ζάντες αλουμινίου, μεγαλύτερη οθόνη infotainment, επιπλέον θύρες USB, αυτόματος κλιματισμός, πίσω φώτα LED κ.α.). Αν μάλιστα θελήσεις το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, η τιμή διαμορφώνεται στις €19.500. Υπάρχει βέβαια και η entry level έκδοση (Like) 1.2 με 75 ίππους και αρκετά φτωχότερο εξοπλισμό, η οποία κοστίζει €13.580, αλλά αυτή εξυπηρετεί περισσότερο την ανάγκη ύπαρξης της φράσης «από… ευρώ» στα διαφημιστικά σποτ.
Μπορεί να είναι ακόμη σχετικά νωρίς, αλλά ο δρόμος που επέλεξε να ακολουθήσει η Peugeot, την οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στις premium μάρκες. Όταν η θέση της εκεί αναγνωριστεί απ’ όλους, τα μοντέλα της θα αρχίσουν να κρίνονται με διαφορετικά κριτήρια. Πιο αυστηρά σε κάποιους τομείς, πιο χαλαρά σε άλλους. Για αρκετούς που ακόμη δεν έχουν καταλάβει πως η Peugeot διέρχεται αυτό το μεταβατικό στάδιο, η τιμή των 17 ή 19.000 ευρώ θα ακουστεί αρκετά υψηλή. Είναι όμως η τιμή στην οποία πωλείται ένα προϊόν που θεωρείται -και είναι- premium. Όταν κατακτήσεις την κορυφή, οι entry level εκδόσεις δεν παίζουν τόσο ρόλο. Ίσως και να μην τις χρειάζεσαι πια.
Ένα Superb είχε πάντοτε και θα εξακολουθεί να έχει μεγαλύτερους χώρους από μια Σειρά 5. Το καλύτερο είναι πως κοστίζει και σημαντικά λιγότερα. Το ακόμη καλύτερο όμως, είναι πως κανείς δεν ασχολείται με αυτό. Γιατί ναι μεν πρόκειται για δύο μοντέλα της μεγάλης κατηγορίας, τα οποία όμως ανήκουν σε διαφορετική υποκατηγορία. Κάπως έτσι, το πιθανότερο είναι πως όταν ο δεύτερος κύκλος της σειράς αρχίσει να προβάλλεται και δεν θα είναι άλλος από τις επόμενες γενιές του line up της Peugeot, τα πράγματα θα έχουν ως εξής: ένα 308 θα έχει μικρότερους χώρους από ένα Scala και πιθανότατα λιγότερο σαφές τιμόνι από ένα Focus, αλλά θα κοστίζει αρκετά περισσότερο και από τα δύο. Κανείς όμως δεν θα ασχολείται με αυτά, γιατί απλά η Peugeot θα έχει ανέβει κατηγορία. Προσεχώς στις οθόνες σας.
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
Το πρώτο στην ιστορία ηλεκτρικό Peugeot μπορεί να μην κυριαρχήσει σε επίπεδο πωλήσεων, αποτελεί όμως την έκδοση με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ο ηλεκτροκινητήρας του e-208 αποδίδει 100kW (136 ίππους) και έχει μέγιστη ροπή 260 Nm. Διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal, Sport) που μεταβάλλουν ανάλογα τη λειτουργία του. Η μπαταρία χωρητικότητας 50kWh δίνει αυτονομία έως 340 χλμ. (στο πρότυπο μέτρησης WLTP) και συνοδεύεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. Η φόρτισή της μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους: σε οικιακή πρίζα όπου απαιτούνται 16 ώρες για την πλήρη φόρτιση, σε Wall Box, όπου φορτίζει σε 5 ώρες αν πρόκειται για 3φασική έκδοση (11kW) ή σε 7,5 ώρες αν πρόκειται για μονοφασική. Τέλος, μέσω ενός ταχυφορτιστή 100kW επιτυγχάνεται φόρτιση του 80% της μπαταρίας σε μισή ώρα. Συνοπτικά, στη σύντομη οδηγική επαφή μας με την ηλεκτρική έκδοση, οι εντυπώσεις ήταν απόλυτα θετικές. Ωστόσο η τιμή του που προσδιορίζεται στα επίπεδα των 30.000 ευρώ, ίσως αποτελέσει και τον βασικό ανασταλτικό παράγοντα στις πωλήσεις αυτής της έκδοσης. Η διάθεση του στην Ελλάδα αναμένεται τον ερχόμενο Φλεβάρη.