Γράφει ο Γιάννης Παπαδάτος
Η αλήθεια είναι ότι έχουμε καλομάθει στις συσκευές φωνητικών εντολών (κομπιούτερ, κινητά, τηλεοράσεις, πόρτες κ.λπ.) και στα αυτοματοποιημένα συστήματα που ρυθμίζουν όλη μας την καθημερινότητα. Από την οδήγηση του αυτοκινήτου ως τις πληρωμές λογαριασμών και τη διανομή καρτών επιβίβασης μέσω smartphone.
Μετά τον αυτόματο πιλότο των αεροσκαφών, σύντομα θα έχουμε σε μαζική κλίμακα λεωφορεία και Ι.Χ.… χωρίς οδηγό στο τιμόνι. Όμορφα κι εξυπηρετικά όλα αυτά, αλλά το ερώτημα είναι τι γίνεται αν συμβεί μια βλάβη στο κεντρικό σύστημα διαχείρισης και το οικοδόμημα καταρρεύσει σαν χάρτινος πύργος.
Οι επαναστατικές φαντασιώσεις
Το «κρασάρισμα» στα συστήματα λογισμικού της Delta, λόγω διακοπής ρεύματος στην Ατλάντα, προκάλεσε χάος για αρκετές ώρες σε παγκόσμια κλίμακα. Εκατοντάδες πτήσεις ματαιώθηκαν ή καθυστέρησαν για ώρες, χιλιάδες κόσμος ταλαιπωρήθηκε σε ουρές επειδή τα κομπιούτερ δεν λειτουργούσαν και πολλές κάρτες επιβίβασης γράφτηκαν στο… χέρι, όπως τον παλιό καλό καιρό. Τα προβλήματα επεκτάθηκαν στην ιστοσελίδα της εταιρίας και στις εφαρμογές των κινητών, όπου εμφανιζόταν λάθος ώρα.Ευτυχώς, κανένα αεροπλάνο δεν έπεσε και κανείς δεν έπαθε γρατζουνιά.
Ήταν μια από τις -ολοένα συχνότερες- στιγμές πανωλεθρίας της web ανθρωπότητας του 21ου αιώνα. Το κάζο της Delta έθεσε σε επιφυλακή τους στρατηγικούς εταίρους (Virgin, Air-France/KLM) με τους οποίους μοιράζονται κοινούς κωδικούς. Ωστόσο, δεν είναι οι μόνες που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα. Προηγήθηκαν οι Southwest Airlines, η American Airlines κ.ά.
Εξπέρ στα τεχνολογικά δεν είμαστε -κάθε άλλο. Ωστόσο, ειδήμονες της αεροπορικής βιομηχανίας δήλωσαν στο Reuters ότι όσο αυξάνεται ο βαθμός αυτοματοποίησης τόσο θα πολλαπλασιάζονται οι τεχνικές βλάβες. Όχι μόνο στα αεροπλάνα, αλλά σε πλήθος καθημερινών εφαρμογών. Μακάρι οι ζημιές να περιορίζονται σε απώλειες χρόνου και λίγη ταλαιπωρία.