Ως γνωστόν σε ό,τι αφορά τα επιδόματα οι θεσμοί έχουν ζητήσει την αλλαγή της «αρχιτεκτονικής» των επιδομάτων ώστε να παίρνουν μεγαλύτερα επιδόματα οι οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά και να μειωθούν τα επιδόματα των πολυτέκνων. Το υπουργείο Εργασίας θέλει να αυξηθούν μεν τα επιδόματα για τις οικογένειες που έχουν έως δύο παιδιά αλλά να μη μειωθούν τα πολυτεκνικά επιδόματα. Κάτι τέτοιο όμως χρειάζεται χρηματοδότηση που το υπουργείο Εργασίας φιλοδοξεί να εξασφαλίσει από την ανασκόπηση δαπανών (spending review) που λέει ότι έχει ολοκληρώσει το υπουργείο Οικονομικών.
Ωστόσο χθες οι θεσμοί τόνισαν ότι από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο ΥΠΟΙΚ δεν προκύπτει σαφώς η εξοικονόμηση των δαπανών που θα χρηματοδοτήσει τα κοινωνικά επιδόματα. Εν όψει αδιεξόδου το θέμα παραπέμφθηκε σε περαιτέρω τεχνική επεξεργασία, τόνιζε αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, μετά τη συνάντηση που έγινε μεταξύ της υπουργού Εργασίας κ. Εφης Αχτσιόγλου και της αναπληρώτριας υπουργού Κοινωνικής Προστασίας κ. Θεανώς Φωτίου με τους θεσμούς.
Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου θα έχει προχωρήσει η αξιολόγηση και η μόνιμη κινητικότητα στο Δημόσιο
Στην ίδια συνάντηση συμφωνήθηκε αύξηση της σύνταξης χηρείας στα 384 ευρώ από 200 ευρώ που είναι σήμερα. Ειδικότερα, συμφωνήθηκε η σύνταξη να διαμορφώνεται στα 360 ευρώ όταν ο θανών είχε πάνω από 15 βεβαιωμένα χρόνια υπηρεσίας και στα 384 ευρώ αν είχε πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας.
Πάντως και με την αύξηση και παρά το ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις, η σύνταξη που συμφωνήθηκε δεν είναι μεγαλύτερη από αυτή των απόρων γερόντων χωρίς ένσημα.
Επίσης συμφωνήθηκε το επίδομα που δίνεται στα ορφανά τέκνα να είναι αντίστοιχο με αυτό της σύνταξης και να δίδεται απριόρι μέχρι και την ηλικία των 24 ετών ενώ σήμερα ο νόμος προέβλεπε να δίνεται μέχρι την ενηλικίωση ή την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Σε ό,τι αφορά τη συνάντηση της υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Ολγας Γεροβασίλη με τους θεσμούς συμφωνήθηκε όλες οι αλλαγές που καθυστερούν από πέρσι το καλοκαίρι (αξιολόγηση και μόνιμη κινητικότητα του Δημοσίου) να ολοκληρωθούν μέχρι και την επόμενη επίσκεψη των θεσμών στην Αθήνα μετά τα μέσα Νοεμβρίου.
«Σπίτι μου 2»: Δικαιούχοι, προϋποθέσεις και κριτήρια – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να πολλαπλασιαστούν τα σπίτια που θα βρεθούν αντιμέτωπα με πλειστηριασμό και οι επιχειρήσεις που θα κατεβάσουν ρολά. Στο μικροσκόπιο των θεσμών και ο νόμος Κατσέλη
1.000 αιτήσεις για αλλαγή θέσης
Αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου τόνιζε ότι η αξιολόγηση προχωρά κανονικά, η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την κινητικότητα στο Δημόσιο παρουσιάζεται αύριο, ενώ ήδη σε 7 υπουργεία 1.000 υπάλληλοι έχουν ζητήσει να αλλάξουν θέση. Σχετικά με καθυστερήσεις που αφορούσαν προϊσταμένους τμημάτων που δεν ήθελαν να κρίνουν τους υφισταμένους τους η ίδια πηγή τόνισε ότι θα εφαρμοστεί ο νόμος, δηλαδή θα εξαιρεθούν από τις μελλοντικές προαγωγές του Δημοσίου.
Κατασχέσεις εξπρές
Fast track διαδικασίες για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων απαιτούν οι δανειστές. Με την κυβέρνηση να… βάζει νερό στο κρασί της το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να πολλαπλασιαστούν τα σπίτια που θα βρεθούν αντιμέτωπα με τον πλειστηριασμό και οι επιχειρήσεις που θα κατεβάσουν ρολά. Αλλαγές προωθούνται στην πλειονότητα των νόμων που συνδέονται με τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (νοικοκυριών και επιχειρήσεων).
Καταρχάς, κυβέρνηση και θεσμοί συμφώνησαν για την αυτοματοποιημένη διαδικασία, που προβλέπει ο εξωδικαστικός μηχανισμός, η οποία αφορά σε επιχειρήσεις με χρέη από 20.000 έως 50.000 ευρώ. Στο πλαίσιο αυτής, δεν θα απαιτείται μελέτη βιωσιμότητας για όσες τηρούν βιβλία Β’ κατηγορίας (δηλαδή για τις ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες, ΙΚΕ και τα φυσικά πρόσωπα). Γι’ αυτές τις περιπτώσεις θα λαμβάνονται υπόψη τα έσοδα – έξοδα (Ε3) και τα περιουσιακά τους στοιχεία (Ε9). Οσες επιχειρήσεις, όμως, τηρούν βιβλία Γ’ κατηγορίας (ΑΕ, ΕΠΕ κ.λπ.) θα πρέπει να υποβάλουν μελέτη βιωσιμότητας.
Σημειώνεται πως με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, όποιοι ενταχθούν στην αυτοματοποιημένη διαδικασία δεν θα μπορούν να «κουρέψουν» τις οφειλές τους. Για να πετύχουν κάτι τέτοιο θα πρέπει να ακολουθήσουν τη βασική διαδικασία του μηχανισμού, δηλαδή εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας και ανάθεση σε συντονιστή της αίτησης. Ο τελευταίος θα παρουσιάσει την πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών στους πιστωτές, οι οποίοι κατά τα 3/5 θα πρέπει να την εγκρίνουν προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Στο μεταξύ, στο μικροσκόπιο των θεσμών έχει μπει και ο νόμος Κατσέλη (3869/2010), γνωστός και ως το τελευταίο οχυρό για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Για την ακρίβεια εξετάζονται κάποιες αλλαγές για να καταστεί πιο αποτελεσματικός, αφού οι εκπρόσωποι των δανειστών δεν είναι ικανοποιημένοι από τις επιδόσεις του. Μία από τις προτάσεις που φέρεται να προκρίνεται είναι όσοι έχουν υπαχθεί στον νόμο, αλλά οι υποθέσεις τους δεν έχουν εκδικαστεί μέχρι την αλλαγή του, να κληθούν να ρυθμίσουν υποχρεωτικά το ληξιπρόθεσμο δάνειό τους εξωδικαστικά, δηλαδή να εξαντλήσουν τα περιθώρια ρύθμισης με την τράπεζα. Μία ακόμη αλλαγή που προωθείται αφορά στη fast track απόφαση της Δικαιοσύνης για όσους δανειολήπτες εγκαταλείπουν τη μηνιαία δόση τρεις μήνες μετά την απόφαση για ρύθμιση του δικαστηρίου.
Τάσος Δασόπουλος, Ιωάννα Φεντούρη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου