Σε ό,τι αφορά τα ερωτήματα που έχουν προκύψει για τα αίτια του δυστυχήματος και ιδίως αυτό που αφορά την πιθανότατα ανθρώπινου λάθους, ο κ. Πετράκης επισήμανε ότι η οδήγηση ενός συρμού είναι αυτοματοποιημένη διαδικασία, που «αφήνει ελάχιστα πράγματα στην ελευθερία απόφασης ενός οδηγού», αφού σε κάθε δρομολόγιο υπάρχουν μέσα στην αμαξοστοιχία «πάρα πολλές συσκευές, οι οποίες επιτρέπουν πάρα πολλά ανθρώπινα σφάλματα ή αστοχίες. (Τυχόν αστοχία σε αυτές ή και απρόβλεπτες καταστάσεις άλλου τύπου), όπως επί παραδείγματι μια αδιαθεσία, μπορούν να γνωστοποιηθούν μέσω επικοινωνίας του οδηγού με τα κέντρα ελέγχου».
Καιρός: Βροχές και ισχυρές καταιγίδες - Πού πέφτουν χιόνια - Πού χρειάζονται αντιολισθητικές αλυσίδες
Σύμφωνα με τον κ. Πετράκη, συνολική αλλαγή θα επέλθει όταν ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος θα διαθέτει «σε δύο χρόνια το σύστημα το οποίο θα επιτρέπει στο Κέντρο Ελέγχου να αναλάβει την οδήγηση ενός τρένου σε περίπτωση μείζονος αστοχίας στην οδήγηση». Οπως διευκρίνισε, το σύστημα αυτό είναι σε φάση εγκατάστασης και «θα είναι έτοιμο μέχρι το 2019 σε όλους του συρμούς».
Σε κάθε περίπτωση, σημείωσε ο διευθύνων σύμβυολος του ΟΣΕ, σημαντικό είναι -ανεξάρτητα από τη χρήση του οποιουδήποτε τεχνολογικού εργαλείου- να υπάρχει αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας για την εύρυθμη λειτουργία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, ακόμη και αν η διοίκησή του εστιάζει στις δικλείδες ασφαλείας, ώστε να αποφευχθεί οποιοδήποτε μελλοντικό συμβάν. «Οι κανόνες ασφαλείας πρέπει να τηρούνται με απόλυτη ευλάβεια, καθώς όποια εξελιγμένα συστήματα και να διαθέτουμε, αυτά μπορεί μεν να είναι ιδιαίτερα βοηθητικά, αλλά απλώς συμπληρώνουν την ανθρώπινη δράση» καταλήγει ο κ. Πετράκης.