Θα δημιουργηθεί ένα νέο πρόγραμμα για την ψηφιακή αναβάθμιση των ΤΕΠ και με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών στις Εφημερίες χωρίς ταλαιπωρία και καθυστερήσεις, που θα ξεκινήσει από αρχές Φεβρουαρίου πιλοτικά σε 4 νοσοκομεία. Σε πρώτη φάση αυτό θα γίνει σε 4 νοσοκομεία της Αττικής, στο Ιπποκράτειο, στο Λαϊκό, στον Ευαγγελισμό και στο Κωνσταντοπούλειο.
Εκεί, οι ασθενείς θα παίρνουν κατά την είσοδό τους ένα βραχιολάκι με QR code και ειδικό κέντρο επιτήρησης της κίνησης των ΤΕΠ θα επιβλέπει πόσοι ασθενείς έχουν εξυπηρετηθεί και σε ποιους χρόνους. Θα υπάρχει επιτήρηση για παράδειγμα, αν υπάρχει καθυστέρηση στον αξονικό τομογράφο και θα αναζητούνται επί τόπου λύσεις.
Επίσης, με μια νέα ψηφιακή υποδομή (ενδεχομένως μέσω του My Health App) και οι ίδιοι οι ασθενείς θα βλέπουν από το κινητό τους πόση είναι η αναμονή σε κάθε νοσοκομείο στα Επείγοντα, ώστε να κατευθύνονται στα ΤΕΠ με τη λιγότερη αναμονή. Στο σύστημα εφημεριών αναμένεται να μπουν μάλιστα και ορισμένα Κέντρα Υγείας.
Επίσης, ανακοινώνεται και ο νέος τρόπος καταχώρησης των ηλεκτρονικών ραντεβού με γιατρούς στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, μέσω της πλατφόρμας finddoctors.gov.gr.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, «σήμερα, στις ημέρες μεγάλης εφημερίας, όπως είναι μετά τις γιορτές που αυξάνονται οι νόσοι των αναπνευστικών νοσημάτων (γρίπη, Covid, RSV), έχουν πίεση τα νοσοκομεία. Επίσης, δεν υπάρχει μέσος δείκτης χρόνου αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ). Υπολογίζουμε ότι ο χρόνος αναμονής είναι 8-9 ώρες. Στόχος του σχεδίου είναι να μειωθούν οι χρόνοι, όχι να μηδενιστούν, αλλά να μειωθούν».
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι αναφερόμαστε στους περιπατητικούς ασθενείς, όχι στα περιστατικά που έρχονται με ασθενοφόρα ή τα βαριά, αλλά γι’ αυτούς που μπορούν να περιμένουν. «Όσο πλησιάσουμε προς το πεντάωρο είμαστε καλά, όσο πηγαίνουμε προς το δεκάωρο της αναμονής, δεν είμαστε καλά. Γι΄ αυτό και φτιάξαμε ένα νέο πλάνο», είπε ο υπουργός.
Ο υπουργός Υγείας ανακοίνωσε, την ίδια στιγμή, πως θα ενισχυθούν σοβαρά με 500 τραυματιοφορείς νοσοκομεία με μεγάλες εφημερίες. Ανακοίνωσε, δε, πως 25 ένστολοι εθελοντές του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού θα πλαισιώνουν εφημερίες μεγάλων νοσοκομείων, προκειμένου να καθοδηγούν τους ασθενείς.
Παράλληλα, ανακοινώθηκαν προσλήψεις στα ΤΕΠ και συγκεκριμένα 229 νοσηλευτών, 233 ατόμων – λοιπό προσωπικό, 19 γιατρών ΤΕΠ 1ης ΥΠΕ, 18 γιατρών ΤΕΠ 2ης ΥΠΕ και 100 τραυματιοφορέων.
Επίσης, ανακοινώθηκε η διεύρυνση του ωραρίου των Κέντρων Υγείας αστικού τύπου, ώστε να αποσυμφορούνται οι εφημερίες των νοσοκομείων της Αττικής, αλλά και κτηριακές ανακαινίσεις των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ).
Ειρήνη Αγαπηδάκη: «Ποια Κέντρα Υγείας, θα συμμετάσχουν στις εφημερίες»
Παίρνοντας τον λόγο η Ειρήνη Αγαπηδάκη, ανέφερε ότι τα Κέντρα Υγείας Αστικού Τύπου αναλαμβάνουν ήδη περιστατικά, απλώς δεν τα γνωρίζει ο κόσμος. Κάποια από αυτά είναι τα Κέντρα Υγείας: Αλεξάνδρας (τελεί σε 24ωρη εφημερία), Καλλιθέας, Αμαρουσίου, Ραφίνας (σε 24ωρη βάση) Βάρης – Μεγάρων – Ελευσίνας (σε 24ωρη εφημερία), Κερατσινίου (7 το με 9 το βράδυ). Μάλιστα θα προσληφθούν το επόμενο διάστημα ειδικοί γιατροί, όπως καρδιολόγοι, και θα διευρυνθούν τα ωράρια, ώστε να διαχειρίζονται ακόμα πιο άμεσα τα περιστατικά και να εξυπηρετούνται πιο άμεσα οι ασθενείς, αλλά και να μειωθούν παράλληλα οι ουρές στα νοσοκομεία.
Μάριος Θεμιστοκλέους: Οι αλλαγές θα γίνουν σταδιακά
Παίρνοντας τον λόγο ο υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους, παρουσίασε το αναλυτικό σχέδιο για τη βελτίωση των συνθηκών στις εφημερίες. Τόνισε ότι το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, καθώς μόνο τα νοσοκομεία της Αττικής εξυπηρετούν καθημερινά περίπου 2.000 ασθενείς. Οι προγραμματισμένες δράσεις στοχεύουν στη βελτίωση της διαχείρισης των περιστατικών και στη μείωση των χρόνων αναμονής, παρέχοντας καλύτερες υπηρεσίες υγείας στους πολίτες.
Οι αλλαγές όπως είπε θα γίνουν σταδιακά και όχι από τη μία μέρα στην άλλη. Οι αλλαγές αυτές κινούνται σε 7 άξονες, μεταξύ των οποίων η ενίσχυση των τμημάτων επειγόντων περιστατικών με ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, η ψηφιακή αναβάθμιση, οι οργανωτικές αλλαγές, η προσθήκη εθελοντών κ.ά.
Θα υπάρχει κέντρο που θα ελέγχει την εφημερία, ώστε να έχουμε διάχυση των περιστατικών και συντονισμός, κυρίως μεταξύ των ασθενών που προσέρχονται με το ΕΚΑΒ. Μία άλλη αλλαγή θα είναι η συμμετοχή των Κέντρων Υγείας στις εφημερίες.
«Κάποιες φορές η εφημερία θυμίζει εικόνες πολέμου και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα. Γι’ αυτό και εμείς δεν βάζουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλί, αλλά αναζητούμε λύσεις», τόνισε από την πλευρά του ο Άδωνις Γεωργιάδης. Ο κ. Θεμιστοκλέους ανέφερε ότι σύντομα θα γίνουν προσλήψεις επικουρικού προσωπικού και ότι οι διαδικασίες έχουν ήδη ξεκινήσει και οι γιατροί των ΤΕΠ της 1ης ΥΠΕ σύντομα θα ενταχθούν στα νοσοκομεία, και θα ακολουθήσουν αυτοί στα νοσοκομεία της 2ης ΥΠΕ. Παράλληλα, υπάρχει πρόγραμμα πρόσληψης 500 τραυματιοφορέων από τον ΟΑΕΔ, που σύντομα ξεκινούν να εργάζονται στα νοσοκομεία. Από αυτούς, οι 100 τραυματιοφορείς θα ενταχθούν στα ΤΕΠ.
Ανακινήσεις νοσοκομείων
Στο «Αττικόν» από 1.000 τ.μ. που είναι τα ΤΕΠ, θα γίνουν 5.000 μετά από την ανακαίνιση. Το ίδιο ισχύει και στον «Ευαγγελισμό», που έχει σταματήσει η πρωινή λειτουργεία των εφημεριών λόγω των κτηριακών ανακαινίσεων. Αυτές οι νέες υποδομές θα φέρουν μεγάλη βελτίωση της εικόνας και της εξυπηρέτησης των ασθενών, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υγείας.
Ακολούθως, ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους παρουσίασε το σχέδιο για τη βελτίωση των συνθηκών εφημέρευσης, κάτι που ανέφερε ότι είναι πολύ δύσκολο, αφού τα νοσοκομεία εξυπηρετούν περίπου 2.000 ασθενείς την ημέρα στα νοσοκομεία της Αττικής. Οι αλλαγές, όπως είπε, θα γίνουν σταδιακά και όχι από τη μία μέρα στην άλλη. Οι αλλαγές αυτές κινούνται σε 7 άξονες, μεταξύ των οποίων η ενίσχυση των τμημάτων επειγόντων περιστατικών με ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, η ψηφιακή αναβάθμιση, οι οργανωτικές αλλαγές, η προσθήκη εθελοντών κ.ά.
Αναλυτικά οι κάρτες της παρουσίασης
Νέο μοντέλο στις εφημερίες των νοσοκομείων – QR κωδικός, Οnline ενημέρωση, Τεχνητή Νοημοσύνη – Όλες οι μεγάλες αλλαγές
Στοίχημα για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, αλλά και για την κυβέρνηση, είναι η οριστική λύση στο βασανιστικό -εδώ και δεκαετίες- αλλά και διαρκώς επιδεινούμενο πρόβλημα της ταλαιπωρίας των ασθενών στα Επείγοντα των νοσοκομείων.
Οι 8 και 10 ώρες αναμονή -από τη στιγμή που ο ασθενής θα περάσει το κατώφλι του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) έως την ώρα που θα επιστρέψει στο σπίτι του ή θα εισαχθεί για νοσηλεία- τείνει να γίνει κανονικότητα. Αύριο Δευτέρα αναμένεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας να παρουσιάσει το συνολικό σχέδιο 25 σημείων, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, μέσω του οποίου η κυβέρνηση φιλοδοξεί να βελτιώσει σημαντικά την προσβασιμότητα και την εμπειρία των πολιτών στην πρώτη επαφή τους με τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη.
Επίσης, θα παρουσιαστεί και η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα finddoctors.gov.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες θα κλείνουν εύκολα τα προγραμματισμένα ραντεβού τους στις δημόσιες Δομές Υγείας, τον προσωπικό τους γιατρό και τους συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ.
Ως προς τη μείωση των χρόνων αναμονής στα ΤΕΠ, προσωπικός στόχος του Αδ. Γεωργιάδη είναι, όπως έχει πει ο ίδιος, να μειωθεί στο τέλος της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων, το 2026, κατά 4 με 5 ώρες.
Χθες ο «Ε.Τ.» παρουσίασε τα βασικά σημεία αυτού του ριζικού λίφτινκ που έχει ήδη ξεκινήσει στις εφημερίες και τα ΤΕΠ των νοσοκομείων του ΕΣΥ. Η αναβάθμιση των ΤΕΠ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και έχει αρχίσει να δείχνει ήδη τα πρώτα καλά αποτελέσματα, μετά την αλλαγή του συστήματος εφημέρευσης των νοσοκομείων της Αττικής από την 1η Νοεμβρίου 2024.
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει
Πιλοτικά το QR code
Σημαντική καινοτομία αποτελεί η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος QR Code, που θα ξεκινήσει στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου σε τέσσερα νοσοκομεία της Αττικής (Ευαγγελισμός, Ιπποκράτειο, Κωνσταντοπούλειο και Ερυθρός Σταυρός).
Το QR code θα καταγράφει το… ταξίδι του ασθενούς στο ΤΕΠ, από την είσοδο έως την ολοκλήρωση της ιατρικής αξιολόγησης και των εξετάσεων. Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι εφικτό να τεθούν μετρήσιμοι στόχοι για τη βελτίωση των χρόνων αναμονής.
«Για παράδειγμα, εάν ο χρόνος αναμονής ανάμεσα στον παθολόγο και τον μαγνητικό τομογράφο υπερβαίνει το προβλεπόμενο όριο, το σύστημα θα ενεργοποιεί αυτόματα ειδοποίηση στη διοίκηση. Με αυτόν τον τρόπο, η διοίκηση θα μπορεί να παρέμβει άμεσα και να διερευνήσει τι προκαλεί την καθυστέρηση, διασφαλίζοντας ταχύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών. Αυτή είναι η φιλοσοφία του συστήματος ιχνηλάτησης», εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης.
Ψηφιακά έργα
Πέρα από το QR Code, άλλες ψηφιακές πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν:
- Ενημέρωση πολιτών για τις αναμονές: Μέσω της εφαρμογής My Health App, οι πολίτες θα μπορούν να δουν τον χρόνο αναμονής στα ΤΕΠ κάθε νοσοκομείου και να επιλέξουν εκείνο με τη μικρότερη κίνηση. Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 2 εκατομμύρια ευρώ.
Για παράδειγμα, αν το Σισμανόγλειο εμφανίζει μέσο χρόνο αναμονής 4,5 ώρες, ο Ευαγγελισμός 3 ώρες και το Γεννηματά 6 ώρες, ο ασθενής θα μπορεί να αποφασίσει πού θα κατευθυνθεί ανάλογα με τις ανάγκες του. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» υπάρχει συζήτηση να ενταχθούν στο σύστημα αυτό και τα Κέντρα Υγείας.
- Απομακρυσμένες διαγνώσεις: Το σύστημα RIS/PACS θα επιτρέπει τη διασύνδεση νοσοκομείων για απομακρυσμένες διαγνώσεις, μειώνοντας τον φόρτο σε ΤΕΠ με αυξημένη ζήτηση για απεικονιστικές εξετάσεις.
Στο ηλεκτρονικό αυτό σύστημα -το οποίο περιλαμβάνεται στο Κυβερνητικό Νέφος της ΗΔΙΚΑ για τον Τομέα Υγείας (H-Cloud) των δημοσίων νοσοκομείων- θα αποθηκεύονται όλες οι απεικονιστικές εξετάσεις (αξονικές και μαγνητικές) και οι διαγνώσεις των ασθενών.
Η αποθήκευση αυτών των δεδομένων σε υψηλή ανάλυση θα επιτρέπει γρήγορη και έγκαιρη διάγνωση από γιατρούς άλλων νοσοκομείων, οι οποίοι θα εκτελούν επικουρική απομακρυσμένη βάρδια στα ΤΕΠ που εφημερεύουν.
- Τεχνητή νοημοσύνη για κατηγοριοποίηση περιστατικών: Το σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που εφαρμόζεται πιλοτικά στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας, χρησιμοποιεί τεχνολογία AI για να κατευθύνει περιστατικά με fast track διαδικασίες, βελτιώνοντας τη ροή στα Επείγοντα.
Για παράδειγμα, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας το σύστημα ΑΙ επιλέγει ποιος ασθενής πρέπει να εξυπηρετηθεί με επείγουσα διαδικασία και ποιος με κανονική, ποιο περιστατικό θα χρειαστεί περισσότερες ειδικότητες κ.λπ.
Ενίσχυση προσωπικού
Η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού είναι κεντρικός πυλώνας για την αναβάθμιση των ΤΕΠ και τη μείωση των αναμονών.
Ηδη ολοκληρώνονται διορισμοί σε θέσεις νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού στα ΤΕΠ:
- 20 θέσεις στα νοσοκομεία της 1η ΥΠΕ Αττικής.
- 400 νέες θέσεις συνολικά για τα ΤΕΠ, εκ των οποίων 75 για το Γενικό Κρατικό Αθηνών Γεννηματάς, 15 για το Ασκληπιείο Βούλας και 33 για το νοσοκομείο Νίκαιας.
- Επιπλέον, αναμένεται προκήρυξη 18 επιπλέον θέσεων για τα ΤΕΠ των νοσοκομείων της 2ης ΥΠΕ τον Φεβρουάριο.
- Από τις 500 προσλήψεις τραυματιοφορέων που βρίσκονται σε εξέλιξη μέσω ΔΥΠΑ, οι 100-180 τραυματιοφορείς θα κατευθυνθούν στα ΤΕΠ.
Ξεχωριστές είσοδοι
Σημαντικές αλλαγές θα γίνουν και στις κτιριακές υποδομές των ΤΕΠ, σύμφωνα με το Πρότυπο ΤΕΠ, το οποίο είχε ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας.
Οι νέες εγκαταστάσεις θα περιλαμβάνουν ξεχωριστές εισόδους για ασθενοφόρα και ξεχωριστές για τους περιπατητικούς ασθενείς, κεντρική νοσηλευτική υπηρεσία και βελτιωμένη διαρρύθμιση στα Επείγοντα για την αποφυγή συμφόρησης.
Νέες εφημερίες
Από την 1η Νοεμβρίου εφαρμόζεται νέα ομαδοποίηση εφημεριών, που έχει ήδη δείξει θετικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, ήδη στο παθολογικό τμήμα του νοσοκομείου Γεννηματάς της Αθήνας παρατηρείται ομαλότερη ροή περιστατικών και ταχύτερη εξυπηρέτηση.
Ωστόσο, έχουν εντοπιστεί επιβαρύνσεις σε πρωινές εφημερίες τριών νοσοκομείων, ένα θέμα που εξετάζεται, με πιθανές λύσεις την προσθήκη επιπλέον νοσοκομείων ή την τροποποίηση της ομαδοποίησης.
Μάριος Θεμιστοκλέους
Θέλουμε ταχύτητα, ασφάλεια και ποιότητα
Ο υφυπουργός Υγείας επισημαίνει στον ΕΤ ότι «Η αναβάθμιση των ΤΕΠ αποτελεί βασική μας προτεραιότητα, καθώς συνδέεται με την άμεση και ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών. Με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μέτρων, προχωράμε σε σημαντικές αλλαγές που περιλαμβάνουν την ανακαίνιση των υποδομών, την ενίσχυση του προσωπικού με γιατρούς, νοσηλευτές και τραυματιοφορείς, καθώς και την εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων για τη βελτίωση της διαχείρισης των περιστατικών. Μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι κάθε ασθενής θα εξυπηρετείται με ταχύτητα, ασφάλεια και ποιότητα, ανεξαρτήτως του νοσοκομείου στο οποίο απευθύνεται. Η προσπάθειά μας επικεντρώνεται στη μείωση των χρόνων αναμονής και στην αναβάθμιση της εμπειρίας των ασθενών».
Λίλιαν Βενετία Βιλδιρίδη
Η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας τονίζει: «Με γνώμονα το ότι κανένας πολίτης δεν πρέπει να ανησυχεί για αν το σύστημα θα είναι εκεί γι’ αυτόν σε μια επείγουσα στιγμή, δεδομένου ότι η ζωή δεν μπορεί να μπει σε αναμονή, εργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε ένα σύστημα διαχείρισης των επειγόντων περιστατικών που λειτουργεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα και βασίζεται στην τεκμηρίωση και τη λογοδοσία αναφορικά με τους χρόνους αναμονής».