Το Twitter μεταμόρφωσε κυριολεκτικά το σύμβολο, που χθες συμπλήρωσε δέκα χρόνια «ζωής», μετατρέποντάς το σε ένα ισχυρό εργαλείο στα ακροδάχτυλα των χρηστών του.
Η δίεση συνοδεύει πια κάθε tweet και πλέον χρησιμοποιείται 125 εκατομμύρια φορές την ημέρα μέσω της πλατφόρμας. Ακόμη και όσοι δεν είναι ενεργοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πιθανόν γνωρίζουν τα hashtags (ετικέτες) που ουσιαστικά αποτελούν το σύμβολο μαζί με τη λέξη ή τη φράση που αναφέρεται σε εκδήλωση, αμφιλεγόμενο γεγονός, προβληματισμό ή και ειδησεογραφικού ενδιαφέροντος περιεχόμενο (π.χ. #εκλογές, #πυρκαγιές, #καλοκαίρι2017, #αραβικήανοιξη, #τρομοκρατία). Η επιρροή του είναι τέτοια που το έγκυρο Βρετανικό Λεξικό της Οξφόρδης πρόσθεσε τη λέξη «hashtag» στις σελίδες του το 2014.
Μπορεί το twitter να εμφανίστηκε στο διαδικτυακό κόσμο τον Μάρτιο του 2006, αλλά ουσιαστικά ήταν σαν να μην υπάρχει μέχρι τις 23 Αυγούστου 2007 που… συστήθηκε το hashtag.
O Αμερικανός δικηγόρος και πρώην εργαζόμενος της Google Κρις Μεσίνα πρότεινε στο Twitter τη χρήση του συμβόλου προκειμένου να κατηγοριοποιούνται οι αναρτήσεις των χρηστών. Στόχος ήταν να μπει μια τάξη στις αμέτρητες αναρτήσεις ή τουλάχιστον να μπορεί να δει κανείς συγκεντρωτικά αναρτήσεις που αφορούν το ίδιο θέμα. Η ιδέα του Μεσίνα ήταν να δημιουργηθούν ομάδες που θα συζητούν για το ίδιο θέμα, κίνηση που, αν και οι ιθύνοντες του twitter την υποδέχτηκαν με σκεπτικισμό, απογείωσε το μέσο κοινωνικής δικτύωσης σε διάστημα λίγων μηνών.
Τα hashtags της δεκαετίας
1) #BlackLivesMatter
Πρόκειται για ένα διεθνές κίνημα που οργανώθηκε αρχικώς από το twitter και στόχο είχε να κινητοποιήσει τους ανθρώπους να εργαστούν μαζί με στόχο τη δημιουργία μιας δικαιότερης κοινωνίας για τους μαύρους. Η άμετρη βία αστυνομικών κατά Αφροαμερικανών πολιτών στις ΗΠΑ αποτέλεσε αφορμή για το hashtag.
2) #EdBallsDay
Οι πολιτικοί δεν έχουν την καλύτερη φήμη σε ό,τι αφορά τα σόσιαλ μίντια και ο Εντ Μίλιμπαντ (πρώην επικεφαλής των Εργατικών στη Βρετανία) δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Τον Απρίλιο του 2011, το twitter διασκέδασε με το tweet του πολιτικού, ο οποίος έγραψε απλώς το όνομά του! Μάλιστα η 28η Απριλίου «γιορτάζεται» κάθε χρόνο από τους χρήστες που αναβιώνουν το αστείο διαδικτυακό στιγμιότυπο.
Πώς το Blogging Μπορεί να Ενισχύσει την Ανάπτυξη του Μεσιτικού σας Γραφείου
3) #The Dress
Οι φωτογραφίες με το φόρεμα απροσδιόριστου χρώματος έκαναν το γύρο του ψηφιακού κόσμου και δεν θα μπορούσαν παρά να προκαλέσουν συζητήσεις στο twitter. Μόλις σε διάστημα δύο ημερών, τα tweets είχαν ξεπεράσει τα 2,2 εκατομμύρια! Το ερώτημα ήταν αν τα φορέματα έχουν λευκό και χρυσό ή μπλε και μαύρο χρώμα και ήταν στο πλαίσιο επιστημονικού πειράματος για το πώς βλέπουν οι άνθρωποι τα χρώματα.
4) #HeforShe
Το hashtag αφορά εκστρατεία των Ηνωμένων Εθνών για τη φυλετική ισότητα, η οποία ξεκίνησε το 2014 με κεντρικό πρόσωπο την ηθοποιό Εμα Γουάτσον. Σκοπός της καμπάνιας είναι να κινητοποιήσει τους άνδρες ώστε να αντιληφθούν και να δώσουν τέλος στις ανισότητες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και να δείξει πως η ισότητα των φύλων έχει αντίκτυπο σε κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο. Το #HeforShe (Αυτός γι’ αυτήν) χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από τους χρήστες για να εκφράσουν τις δικές τους καθημερινές μάχες με την ανισότητα.
5) #IceBucketChallenge
Το 2014, οι άνθρωποι άρχισαν να ρίχνουν κουβάδες παγωμένου νερού πάνω τους, αναρτώντας τα στιγμιότυπα στο Διαδίκτυο. Το «κίνημα» προώθησε ο Πίτε Φρέιτς, ο οποίος πάσχει από αμυοτροφική πλάγια σκλήρυνση (ALS) και ήθελε με αυτό τον τρόπο να ευαισθητοποιήσει το κοινό και να συγκεντρώσει χρήματα για ερευνητικά προγράμματα. Η πρόκληση του κουβά με το παγωμένο νερό έγινε τρεντ σε όλο τον κόσμο, χωρίς να αφήσει ανεπηρέαστη τη χώρα μας που επιδόθηκε στη διαδικτυακή «τρέλα». Βέβαια, το Ιντερνετ είναι τόσο χαοτικό που πολλοί το έκαναν χωρίς να γνωρίζουν τίποτα για την ασθένεια.
6) #JeSuisCharlie
Μετά την τρομοκρατική επίθεση στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού «Charlie Hebdo» στο Παρίσι, όλος ο κόσμος πάγωσε. Οχι όμως και τα αντανακλαστικά των χρηστών του twitter, που αμέσως εξέφρασαν τη θλίψη τους για τα θύματα της επίθεσης με το hashtag #Είμαι κι εγώ το Σαρλί, γράφοντας μηνύματα αλληλεγγύης, θυμού και συμπαράστασης.
7) #RefugeesWelcome
Το καλοκαίρι του 2015 στη Γερμανία το #RefugeesWelcome χρησιμοποιήθηκε πάνω από 500.000 φορές ως μήνυμα υποδοχής προς τους πρόσφυγες. Ωστόσο χρησιμοποιήθηκε και από ακροδεξιούς οι οποίοι θέλησαν να σκορπίσουν το μίσος, κάνοντας κατάχρηση του συγκεκριμένου hashtag.
Αθηνά Σούτζου
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου