Ηδη οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρίες αύξησαν τις τιμές των εισιτηρίων, ενώ ταυτόχρονα επανασχεδίασαν τα δρομολόγια από τον Πειραιά προς τα νησιά, μείωσαν τις ταχύτητες των πλοίων και διαμόρφωσαν πακέτα προσφορών, προκειμένου να διατηρήσουν ελκυστικά τα ταξίδια κυρίως για τις πολυμελείς οικογένειες.
Ωστόσο, οι αυξήσεις στα εισιτήρια που κυμαίνονται από 10% έως και 25%, ποσοστό πολύ υψηλό, δεν αρκούν για να καλύψουν τις αυξήσεις των καυσίμων. Υπολογίζεται ότι με τις σημερινές τιμές των καυσίμων όλες οι ακτοπλοϊκές θα επιβαρυνθούν επιπλέον σε σύγκριση με την περσινή σεζόν κατά 280 εκατομμύρια ευρώ, ενώ από τις αυξήσεις τα έσοδα δεν θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Πιο ακριβό από… αεροπλάνο
Δεν είναι υπερβολή αν πούμε ότι υπάρχουν δρομολόγια που οι τιμές για κάποιο νησί του Αιγαίου είναι πιο… ακριβές από αεροπορικά εισιτήρια για Ευρώπη. Οι τιμές μάλιστα διαφοροποιούνται και εκτοξεύονται ακόμα περισσότερο ανάλογα με το αν θα κλείσουν οι επιβάτες καμπίνα. Για παράδειγμα οι τιμές στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο ξεκινούν από 37 ευρώ στο κατάστρωμα. Μία τετραμελής οικογένεια με όχημα θα πρέπει να πληρώσει κατά μέσο όρο 380 ευρώ με επιστροφή. Η 4κλινη εσωτερική καμπίνα κοστίζει 57 ευρώ το άτομο, στην τρίκλινη εξωτερική η τιμή ανεβαίνει στα 67 ευρώ το άτομο, ενώ στη μονόκλινη καμπίνα η τιμή φτάνει τα 147 ευρώ!
Για τα Χανιά οι τιμές ξεκινούν από τα 42 ευρώ και φτάνουν για το Ι.Χ. στα 92 ευρώ και υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση στις τιμές και ανάλογα με την εταιρία, τη θέση και αν περιλαμβάνει και επιστροφή. Ετσι κατά μέσο όρο μία οικογένεια θα πληρώσει 400 ευρώ για τα Χανιά.
Το απλό εισιτήριο για τη Ρόδο φτάνει τα 78,50 ευρώ, για τη Σέριφο τα 34 ευρώ, τη Σίφνο τα 39 ευρώ, για τη Σύρο τα 28 ευρώ, για την Πάρο τα 42,50 ευρώ. Από τη Ραφήνα τα εισιτήρια για την Ανδρο διαμορφώθηκαν στα 20,50 ευρώ, για τη Μύκονο στα 31 ευρώ και για τη Νάξο στα 29 ευρώ.
Τι ζητούν οι ακτοπλόοι
Οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας έχουν ζητήσει από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη γενναία μέτρα ενίσχυσης. Μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβάνονται η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% και για ένα διάστημα στο 6%, η επιδότηση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, όπως έγινε στην περίοδο της έξαρσης της πανδημίας, η κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων που επιβαρύνουν τις εταιρίες με 48 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, η αύξηση των επιδοτήσεων των ετήσιων συμβάσεων εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών, η επίσπευση της καταβολής των οφειλών προς τις εταιρίες ύψους 42 εκατ. ευρώ.
Επισημαίνεται ότι στο 9μηνο του 2021 διακινήθηκαν στα ελληνικά λιμάνια συνολικά 14.574.062 επιβάτες, ενώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020 είχαν διακινηθεί 10.847.856 επιβάτες. Το 9μηνο του 2021 σε σύγκριση με του 2020 η αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν 34,3%, ενώ η μείωση του 2020 σε σχέση με την κίνηση του 2019 ήταν κατά 39,1%.
Χριστούγεννα 2024: Οι δημοφιλείς προορισμοί για τις ημέρες των εορτών - Ψηλά στη ζήτηση τα Τρίκαλα και η Δράμα
Σήμα κινδύνου για το ΑΕΠ των νησιών
Μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάσθηκε στο πλαίσιο εκδήλωσης με θέμα «Μετάβαση στην Πράσινη Ακτοπλοΐα», που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) εκπέμπει σήμα κινδύνου για το ΑΕΠ των νησιών.
Η μελέτη με τίτλο «Επίδραση της δέσμης προτάσεων Fit for 55 στην επιβατηγό ναυτιλία και στη νησιωτική Ελλάδα» εκτιμά ότι η «πράσινη μετάβαση» θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις νησιωτικές οικονομίες, με τη μεγαλύτερη επίπτωση να καταγράφεται στις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Σπύρος Πασχάλης υπογράμμισε στην ομιλία του ότι η εφαρμογή της δέσμης μέτρων Fit for 55 αναμένεται να έχει επτά ισχυρές επιπτώσεις στην επιβατηγό ναυτιλία και ειδικότερα:
-Αύξηση λειτουργικού κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρίες κατά 207 εκατ. το 2026
-Επιβάρυνση τιμών εισιτηρίων έως 30% το 2026
-Μείωση μεταφορικού έργου κατά 5,4 εκατ. επιβάτες έως το 2026 (-28%)
-Μείωση των εσόδων των επιχειρήσεων του κλάδου κατά €183 εκατ. το 2026
-Μείωση του ΑΕΠ κατά €903 εκατ. το 2026 (0,3% του ΑΕΠ της Ελλάδας)
-Μείωση τουρισμού και τουριστικής δαπάνης
-Απώλεια 29.600 θέσεων εργασίας στο σύνολο της Ελλάδας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
Ο κ. Πασχάλης υπογράμμισε επίσης ότι για να προχωρήσει σε έργα πράσινων επενδύσεων η ακτοπλοΐα είναι ζωτικής σημασίας η στήριξή της από το κράτος. Στη συνέχεια προχώρησε στη διατύπωση πέντε συγκεκριμένων προτάσεων:
-Να ικανοποιηθούν πολυετή θεσμικά αιτήματα με στόχο τη βελτίωση της βιωσιμότητας των εταιριών.
-Να χαραχθεί μία πολυετής εθνική στρατηγική για την απανθρακοποίηση της ακτοπλοΐας με ενδιάμεσους στόχους, συγκεκριμένες δράσεις και κεντρικό συντονισμό.
-Να διευκολυνθεί η χρηματοδότηση των επενδύσεων για ανανέωση του στόλου με πλοία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών:
α) με τη μορφή επιδοτήσεων για το πράσινο κομμάτι της επένδυσης,
β) με την πρόσβαση σε διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία (απαιτείται ισχυρή υποστήριξη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στα αιτήματα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ και τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο).
-Να συσταθεί ένα ειδικό ταμείο στο πλαίσιο του ETS προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από το ETS κατευθείαν στον κλάδο. Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώνονται από αυτόν τον μηχανισμό θα πρέπει να χρησιμοποιούνται άμεσα για: επιδότηση αυξημένου κόστους εναλλακτικών καυσίμων, επιδότηση ναύλων μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου, επιδότηση επενδυτικών δαπανών για τεχνολογίες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.
-Να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των υποδομών εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα και ηλεκτρισμό στα λιμάνια της χώρας.