Το πρώτο αφορά ένα video της FIFA, στο οποίο παρουσιάζεται ο τρόπος που εφαρμόζεται η τεχνολογία και ο τρόπος χάραξης των γραμμών βασιζόμενος στα πιο σύγχρονα εργαλεία.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Στην συνέχεια, η ΚΕΔ δείχνει πώς ακριβώς λειτουργεί η χάραξη της γραμμής ζωντανά σε έναν αγώνα και φέρνει ως παράδειγμα την αναμέτρηση ανάμεσα στον ΠΑΣ Γιάννινα και τον Ολυμπιακό για την Super League interwetten.
Εκεί, φαίνεται ο τρόπος που ελέγχθηκε η φάση της ακύρωσης του γκολ του Χασάν με την βοήθεια της τεχνολογία που παρέχεται από τη Media Pro και πώς τελικά κατέληξαν οι διαιτητές στην απόφαση του οφσάιντ.
Στην συνέχεια του video ακολουθούν οι απαραίτητες εξηγήσεις του Άγγλου αρχιδιαιτητή Μαρκ Κλάτενμπεργκ σε συνάρτηση με παρόμοιες αποφάσεις από την Premier League.
“Η τρισδιάσταση τεχνολογία της γραμμής του οφσάιντ χρησιμοποιεί την τρίτη διάσταση για να προσδιορίσει τη θέση των σημείων του σώματος των παικτών. Και αυτό ώστε να διασφαλίσει ότι θα λαμβάνονται σωστές αποφάσεις με σκοπό να βελτιώσει την καθαρότητα και την αξιοπιστία των καθοριστικών αυτών περιπτώσεων που αλλάζουν ένα παιχνίδι.
Στη Super League σήμερα ελέγχονται οι περιπτώσεις οφσάιντ από το VAR χρησιμοποιώντας την εικονική τεχνολογίας γραμμής offside που παρέχεται από την εταιρεία Media Pro.
Κατά τη χρήση της υπάρχουν επιλογές:
Ολυμπιακός: Πλημμύρισε το ΣΕΦ - Mεγάλες ζημιές σε παρκέ, cube και τo γυμναστήριο της ομάδας
1.Η δυσδιάστατη εκδοχή: πρόκειται για ένα δυσδιάστατο πλέγμα γραμμών, που τοποθετείται πολύ γρήγορα στην ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο και χρησιμοποιείται στις ξεκάθαρες περιπτώσεις offside.
2.Η τρισδιάστατη εκδοχή: πρόκειται για άξονες συντεταγμένων δίκην σταυρού όπου δύο γραμμές τοποθετούνται στον αμυνόμενο και τον επιτιθέμενο.
Οι γραμμές του offside τοποθετούνται στο τελευταίο σημείο σώματος αυτών των παικτών, με το οποίο μπορούν να σκοράρουν (τα οποία είναι ίδια για όλους τους παίκτες ανεξάρτητα της θέσης τους τη στιγμή της φάσης).
Οι γραμμές αυτές μπορούν επίσης να συμπεριλάβουν σημεία του σώματος πάνω από το έδαφος όπως ο ώμος ενός ποδοσφαιριστή με απεικόνιση με μία τρισδιάστατη κάθετη γραμμή.
Ο τρόπος που τοποθετούνται οι άξονες δίκην σταυρού είναι χειροκίνητος και καθορίζεται από τον VAR σε συνεργασία με τον χειριστή του offside (offside operator) με μία γραμμή εύρους ενός pixel ούτως ώστε η ακριβής θέση της γραμμής offside και του σχετικού σημείου του σώματος να μπορεί με ακρίβεια να καθοριστεί από το VAR.
Κατά πρώτο λόγο οι 2 κάθετες γραμμές που εκτείνονται προς τα πάνω και εφάπτονται με τα αντίστοιχα σημεία των σωμάτων, είναι χρώματος μπλε για τον αμυντικό ή τη μπάλα και κόκκινο για τον επιθετικό, όπως καθορίζεται από τη Media Pro.
Μέχρι αυτό το σημείο οι γραμμές υπόκεινται σε αλλαγές πριν επιβεβαιωθεί η τελική τους θέση μετά τον τελευταίο έλεγχο της ακριβής τοποθέτησής τους. Η τελική θέση επιβεβαιώνεται από την τεχνολογία της Media Pro, που δημιουργεί άλλες δύο γραμμές, μπλε και κόκκινη, για να ολοκληρωθεί η τρισδιάστατη εικόνα στον αγωνιστικό χώρο, οι οποίες γραμμές είναι παράλληλες με τη γραμμή του τέρματος.
Από τη στιγμή που οι γραμμές γίνονται πιο έντονες είναι για να μπορούν να είναι πιο εύκολα ορατές από την τηλεόραση. Το πάχος της γραμμής δεν έχει καμία επιδραση στην ακρίβεια της απόφασης.
Το σημείο του σώματος – σύμφωνα πάντα με τους Κανόνες του Παιχνιδιού – που βρίσκεται πιο κοντά στη γραμμή του τέρματος παραμένει το σημείο που τοποθετήθηκε η γραμμή του ενός pixel. Η Media Pro επίσης χρησιμοποιεί την τριγωνοποίηση η οποία αυξάνει περισσότερο την ακρίβεια. Ο παίκτης πρέπει να είναι ορατός από 2 διαφορετικές γωνίες και στη συνέχεια το πλάνο τόσο από τη δυσδιάστατη όσο και από την τρισδιάστατη τεχνολογία χρησιμοποιείται για τη διαδικασία.
Πριν από κάθε ματς η Media Pro καλιμπράρει πολλαπλές κάμερες ώστε να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές στις περιπτώσεις εκίνες όπου μέρος του σώματος ενός παίκτη είναι καλυμένο (δεν φαίνεται) σε μία καμερά.
Η Media Pro χρησιμοποιεί επίσης κάθε κάμερα που έχει στη διάθεσή της, ώστε να είναι εφικτό να εντοπιστεί με ακρίβεια το χρονικό σημείο που απεικονίζεται η μπάλα να ‘φεύγει’ από το σώμα του παίκτη (σημείο επαφής) όπως περιγράφεται στους Κανόνες του Παιχνιδιού συγχρονίζοντας όλες τις κάμερες για αυτόν τον σκοπό.
Οι κάμερες μετάδοσης λειτουργούν και δίνουν πάνω από 50 καρέ το δευτερόλεπτο, συνεπώς το σημείο επαφής με τη μπάλα βρίσκεται σε ένα από αυτά τα 50 καρέ και καθορίζεται από τον VAR κάνοντας χρήση της καλύτερης διαθέσιμης οπτικής γωνίας. Γιατί οι γραμμές του VAR κάποιες φορές δεν φαίνονται ευθείες γραμμές;
Αυτή η αίσθηση έχει να κάνει με τη γωνία της κάμερας και με την προοπτική που σχηματίζεται από την εικόνα και εκτός της περίπτωσης που η κάμερα μετάδοσης είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με τον προτελευταίο αμυνόμενο, η γωνία μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι ο παίκτης είναι πιο πίσω ή πιο μπροστά απ’ ότι πραγματικά είναι όταν η οριζόντια γραμμή χαραχθεί.
Αυτό ακριβώς το γεγονός απεικονίζεται στις φωτογραφίες στα παραδείγματα των αγώνων Φούλαμ – Νιουκάστλ και ΠΑΣ – Ολυμπιακός.
Μόνο στην περίπτωση που η κάμερα είναι ακριβώς στην ίδια ευθεία με το αγωνιστικό συμβάν, τη στιγμή του offside δηλαδή, οι γραμμές θα εμφανίζονταν στην οθόνη πλήρως ευθυγραμμισμένες. Παρόλο που όλοι όσοι – συμπεριλαμβανόμενου και εμένα – αγαπάμε το ποδόσφαιρο και θα προτιμούσαμε να βλέπουμε γκολ και θέαμα θα πρέπει να σεβαστούμε τους Κανόνες και το πνεύμα του παιχνιδιού.
Σε περιπτώσεις που αφορούν offside η απόφαση είναι αντικειμενική και λαμβάνεται με την ίδια ακρίβεια που μπορεί να αποδώσει η χρήση της τρισδιάστατης τεχνολογίας.
Αυτή η νέα πραγματικότητα με χρήση νέας τεχνολογίας επίσης δείχνει ότι πιθανότατα στο παρελθόν είχαν κατακυρωθεί λανθασμένα αρκετά γκολ που είχαν επιτευχθεί. Η τεχνολογία είναι πλέον μέρος του αγώνα και θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν τη νέα εποχή για να την καταστήσουμε πετυχημένη” αναφέρει αναλυτικά ο Κλάτενμπεργκ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr