Από τη ΓΙΟΥΛΗ ΤΣΑΚΑΛΟΥ
Ποια είναι όμως η θεία Μπέμπα; Σίγουρα η χαρά της ζωής. Μπριόζα, πληθωρική και δυναμική, μας ταξιδεύει πίσω στο χρόνο, εν είδει ξεναγού, και μας υποδέχεται ως οικονόμος της αριστοκρατικής οικίας Ροδόπουλου, στο αρχοντικό του γιαλού στο λιμάνι του Ναυπλίου. Ανοίγει τις πόρτες της σάλας, τα φώτα στους πολυέλαιους και μας ξεναγεί στη μεγαλειώδη εκείνη εποχή και στα προπολεμικά σαλόνια της αστικής κοινωνίας του Ναυπλίου και συγκεκριμένα στην όχι και τόσο μακρινή δεκαετία του 1930, όπου ήταν ακόμα όλα ρόδινα. Οι δεξιώσεις διαδέχονταν η μία την άλλη με άφθονη σαμπάνια, πίπερμαν, εδέσματα και σοκολατάκια λικέρ εκ Φλόκα. «Οικογένεια Ροδόπουλου με τ’ όνομα. Γλεντζέδες, χουβαρντάδες και καλόκαρδοι».
Ολα ξεκινούν όταν η Μπέμπα, χήρα από μικρή ηλικία και με δύο μεγάλα παιδιά που έχουν μπαρκάρει σε καράβια, παίρνει μια μεγάλη απόφαση της τελευταίας στιγμής, να αναλάβει την επιστασία του αρχοντικού, αλλά και των ανθρώπων της, όταν της το ζητά επίμονα η συχωρεμένη η κυρα-Βαρβάρα με το πρόσχημα της συντροφιάς και ασφαλώς με το αζημίωτο. Η προνοητική Βαρβάρα, διαβλέποντας το ωχρό μέλλον της νεοσύστατης οικογένειας του γιου της, Βασιλάκη, μετά της αλλοπαρμένης συζύγου του Ελπινίκης, επιλέγει την Μπέμπα για να κρατήσει τα ηνία της οικογένειας, ως οικονόμος της οικίας κατά το τυπικό μέρος. Κατ’ ουσίαν όμως, ως το τρίτο μάτι του σπιτιού.
Ποια είναι όμως η οικογένεια Ροδόπουλου; Ιδιόρρυθμοι, αλλά την ίδια στιγμή και αξιαγάπητοι. Με πρώτο και καλύτερο τον κύριο Βασιλάκη. Εμπορος ραδιοφώνων Φίλιπς. Παραλής, καλοφαγάς και φιλοβασιλικός μέχρι κεραίας. Το καμάρι της ζωής του το εμπορικό του κατάστημα στον Μεγάλο Δρόμο. «Μέγας εισαγωγέας μετά εμπορικού καταστήματος. Κράταγε η σκούφια του από μεγάλο τζάκι. Περίπου δηλαδή, καθώς ουδέποτε υπήρξαν σκούφοι στο αρχοντικό παρά μονάχα πίλοι πολυτελείας, ανδρικοί και γυναικείοι. Κυρίως γυναικείοι…».
Ακολουθεί η Ελπινίκη, η «πέρα βρέχει» σύζυγος. Φανατική συλλέκτρια καπέλων αμύθητης αξίας, στολισμένων άλλοτε με φτερά φασιανού, άλλοτε πάλι με βαλσαμωμένα πουλιά, με μεγάλο ενδιαφέρον στα σουαρέ, στις δεξιώσεις και τους χορούς, και με ελάχιστο έως καθόλου ενδιαφέρον στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών που την έχει μετατοπίσει εξ ολοκλήρου στην Μπέμπα…, «καθώς η Ελπινίκη ήταν κούκος, το πιο τεμπέλικο πουλί, που αφήνει τα αβγά του σε ξένη φωλιά για να γλιτώσει και τη φωλιά και την ανατροφή τους».
Οι θυγατέρες Αρίστη και Νανά. Αναθρεμμένες με γαλλικά και πιάνο, ωστόσο το μυαλό τους το είχαν στις βεγγέρες και τα λούσα, ενίοτε και σε κρυφούς αγαπητικούς. Θα κάνουν την έκπληξη, σπάζοντας το κατεστημένο της εποχής με τον αντισυμβατικό τους βίο, αναζητώντας την ευτυχία πέρα από κοινωνικά πρότυπα και οικογενειακές προσδοκίες.
Ο μικρός γιος Ντίνος, το στερνοπαίδι της οικογένειας και η μεγάλη αδυναμία της Μπέμπας. Για την ακρίβεια, λατρεία. «Οι δέκα πληγές του Φαραώ» κατά τα λεγόμενα του πατέρα του, που τον θεωρεί τύραννο, καθώς τους βάζει όλους σε μπελάδες. «Παιδί ιδιοφυΐα» κατά τα λεγόμενα της Μπέμπας που τον μεγαλώνει σαν δικό της παιδί. Παρ’ όλα αυτά, συμφωνεί ως προς το ατίθασο του χαρακτήρα του: «Ζωηρός όσο κεραμιδόγατος Γενάρη μήνα. Ελιωνε ένα πανταλόνι την εβδομάδα, τότες στα πισινά και αργότερα στον καβάλο. Στις δεξιώσεις, συνήθιζε να τρυπώνει κάτω από την τραπεζαρία για να ζαχαρώνει γυναικείους ποδόγυρους, κι άλλες φορές πάλι μάζευε εκεί τα κοριτσάκια για να τους κάνει μαθήματα ανατομίας, αφού τον «γιατρό» τού τον είχαν απαγορεύσει πια διά ροπάλου».
Η ιδιαίτερη αυτή σχέση της Μπέμπας με τον Ντίνο, αμφίδρομης αγάπης, αφοσίωσης και εμπιστοσύνης, αποδεικνύεται σχέση ζωής και βρίσκεται πάντα σε πρώτο πλάνο, μονοπωλώντας το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας, ανεξαρτήτως απόστασης, συνθηκών και ηλικίας των δύο ηρώων.
Και ο Φωτάκης, ο φαρμακοποιός, αιωνίως ερωτευμένος με την Μπέμπα, που τον αποφεύγει ευγενικά και συστηματικά. Μπαίνει σιγά σιγά στην ιστορία, όπως και στη ζωή της Μπέμπας, με αφορμή ένα γάλα Μαγνησίας και τις ξινίλες της θείας Παγώνας, που θα τις εκμεταλλευτεί καταλλήλως για να κερδίσει έδαφος. Κι έπειτα έρχεται ο πόλεμος, τα σαλόνια χάνουν τη λάμψη τους, τελειώνουν τα λικέρ στις καράφες, οι μουσικές σιγούν, τα καπέλα αποκτούν άλλους ρόλους, όπως και οι άνθρωποι. Ο Μεταξάς, ο Χίτλερ, ο Μουσολίνι, όλα κινούνται μέσα στη δίνη της Ιστορίας, με μόνο σταθερό παράγοντα το χιούμορ του βιβλίου, που παραμένει αλώβητο, για να εξακολουθεί να υπενθυμίζει την αισιόδοξη πλευρά της ζωής κάτω από όλες τις συνθήκες.
Η θεία Μπέμπα είναι ένα μυθιστόρημα-βάλσαμο. Εύθυμο και εμψυχωτικό, με βάθος και αξίες κρυμμένα τόσο καλά μέσα στην ιστορία όσο και το επτασφράγιστο μυστικό του αρχοντικού που ανακαλύπτει η Μπέμπα. Θυμίζει παλιό ελληνικό κινηματογράφο με το αβίαστο γέλιο και την αυθεντικότητά του. Αλλωστε το γέλιο αποτελεί τη ρωγμή που δείχνει ότι η σοβαρή πλευρά του κόσμου είναι μια ουτοπία, ένα ιδεολόγημα.
Ως εκ τούτου, η λογοτεχνία αυτού του είδους αναλαμβάνει χρέη κοινωνικής κριτικής, αφού αναδεικνύει τα κακώς κείμενα και, όπως έδειξε ο Μ. Μπαχτίν, αναποδογυρίζει την ομαλότητα της λογικής, για να δείξει πόσο ανώμαλη είναι.
Ενα απολαυστικό μυθιστόρημα που η ποιότητα της γραφής του αιφνιδιάζει από την πρώτη σελίδα.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Κατερίνα Μαυρίκη: «Γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης με βίασε το 2013»
- Άσχημες εξελίξεις για την Ελένη Μενεγάκη – Έγινε γνωστό το πρωί
- Ο Ρένος Ρώτας στο Εleftherostypos.gr: «Για ανθρώπους που δούλεψα και είναι στη φυλακή, δεν θα πω κάτι άσχημο»
- Ζώδια: Οι αστρολογικές προβλέψεις του Σαββατοκύριακου 20-21 Νοεμβρίου από τη Μάρι Γιόβα!
- Χαμός έξω από το θέατρο του Μάρκου Σεφερλή – Τι ζήτησε από τον κόσμο
- Σασμός: Μαθιός και Αστέρης σκοτώνονται – Όλα για χάρη της Αργυρώς
- Ζώδια: Νέο κύμα δυσκολιών για αυτά τα 5 – Πολύ σημαντική προειδοποίηση από τον Κώστα Λεφάκη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr