Οι αλλαγές που σχεδιάζονται και έχουν αρχίσει ήδη να εφαρμόζονται, ενώ αναμένεται να επεκταθούν εντός του 2025, έχουν στόχο «να βελτιώσουν τις συνθήκες εφημέρευσης και να πάψει να ταλαιπωρείται ο πολίτης», όπως τόνισε ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης. Για τις αλλαγές αυτές, όπως είπε, θα πρέπει να υπάρξει χρόνος καθώς θα ολοκληρωθούν σταδιακά στο τέλος του 2026. Για τον λόγο αυτό οι πολίτες θα πρέπει να θωρακιστούν με υπομονή.
Οι ανακοινώσεις του υπουργείου επιβεβαιώνουν το αποκλειστικό ρεπορτάζ του «Ε.Τ.» της Κυριακής. Από τις αρχές Φεβρουαρίου σε 4 μεγάλα νοσοκομεία της Αττικής αναμένεται να εφαρμοστεί το «βραχιολάκι» με το αντίστοιχο QR code, σε κάθε ασθενή που θα εισέρχεται στα Επείγοντα.
Αρχικά θα εφαρμοστεί πιλοτικά στα νοσοκομεία «Ιπποκράτειο», «Λαϊκό», «Ευαγγελισμός» και Κωνσταντοπούλειο «Αγία Ολγα», ενώ σε δεύτερο χρόνο αναμένεται να επεκταθεί και σε άλλα νοσοκομεία του ΕΣΥ.
Το QR code του ασθενούς θα «σκανάρεται» σε όλα τα βήματα της παραμονής του στο νοσοκομείο, ώστε να ελέγχονται σε κάθε στάδιο οι χρόνοι αναμονής του σε κάθε τμήμα. Με το τρόπο αυτό, αρμόδιοι υπάλληλοι θα παρεμβαίνουν εάν σημειώνεται καθυστέρηση.
Αναφερόμενος στο ανθρώπινο πρόσωπο που θα πρέπει να έχει η κάθε εφημερία, ο υπουργός, Αδωνις Γεωργιάδης, τόνισε πως ένας από τους άξονες των μεταρρυθμίσεων αφορά τους εθελοντές. Δηλαδή, 25 στελέχη του Ερυθρού Σταυρού τα οποία θα βοηθούν στην καθοδήγησή των ασθενών στην εφημερία.
Επίσης, από τις αρχές του 2026 μέσα από μια απλή εφαρμογή στο κινητό (ενδεχομένως μέσω του My Health App) ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει στο κινητό του σε πραγματικό χρόνο ποια εφημερία νοσοκομείου έχει τη μικρότερη αναμονή, ώστε να επιλέγει αυτή στην οποία θα ταλαιπωρηθεί λιγότερο.
Στο πλαίσιο της ψηφιακής αναβάθμισης των Επειγόντων, επίσης, ανακοινώθηκε ότι θα υπάρξει ρύθμιση για ελεύθερο wifi στους χώρους των εφημεριών, καθώς και για λειτουργία τηλεοράσεων ώστε να γίνεται πιο ανθρώπινη η αναμονή.
Κέντρα Υγείας
Μια ακόμη εμβληματική παρέμβαση, όπως παρουσίασε την Κυριακή ο «Ε.Τ.» είναι κι η συμμετοχή των Κέντρων Υγείας στις εφημερίες του ΕΣΥ. Ο κ. Γεωργιάδης επισήμανε ότι το κλειδί για την αντιμετώπιση της υπερφόρτωσης που παρατηρείται στις εφημερίες στα μεγάλα νοσοκομεία, βρίσκεται στη διαλογή των περιστατικών.
Τασούλας σε Γιαννούλη: Και αντιμεθαύριο Πρόεδρος της Βουλής θα είμαι!
«Ενα στα δύο περιστατικά που φτάνουν στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων θα μπορούσαν να είχαν αντιμετωπιστεί στα Κέντρα Υγείας», σημείωσε και πρόσθεσε:
«Μόνο έτσι θα μειώσουμε την ταλαιπωρία με τη διαλογή των ασθενών και θα πρέπει οι πολίτες να ενημερωθούν για τη δράση αυτών των Κέντρων Υγείας».
Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, πρόσθεσε από την πλευρά της ότι ήδη μεγάλα Κέντρα Υγείας στην 1η ΥΠΕ, όπως αυτά της Λ. Αλεξάνδρας, της Καλλιθέας, του Αμαρουσίου και της Ραφήνας, αλλά και αυτά της δεύτερης ΥΠΕ, όπως τα Κέντρα Υγείας Βάρης, Μεγάρων, Ελευσίνας, Περιστερίου και Κερατσινίου, εξυπηρετούν αρκετούς πολίτες.
Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε η κ. Αγαπηδάκη, αναμένεται γίνουν 50 προσλήψεις επικουρικού προσωπικού στα Κέντρα Υγείας, που θα αρχίσουν σταδιακά να υποστηρίζουν τις εφημερίες των νοσοκομείων στην Αττική.
Αλλαγές στις εφημερίες των νοσοκομείων της Αττικής
Ο υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους, δήλωσε από την πλευρά του πως οι πρώτες παρεμβάσεις στις εφημερίες έχουν ήδη επιφέρει βελτιώσεις, κυρίως στις απογευματινές και βραδινές βάρδιες. Στα μεγάλα νοσοκομεία, η προσέλευση έχει μειωθεί έως και 20%.
Ωστόσο θα απαιτηθούν διορθωτικές παρεμβάσεις, όπως είπε, καθώς σε νοσοκομεία, όπως το Γενικό Κρατικό «Γ. Γεννηματάς», το «Ιπποκράτειο» και το «Λαϊκό», η κατάσταση έχει επιδεινωθεί, με αύξηση της προσέλευσης κατά τις πρωινές ώρες.
«Οι οργανωτικές αλλαγές θα προχωρήσουν με σταδιακό ρυθμό και θα διαρκέσουν τουλάχιστον έναν χρόνο, ώστε να επαναξιολογηθούν οι ανάγκες με τη βοήθεια του κέντρου ελέγχου των εφημεριών», τόνισε ο κ. Θεμιστοκλέους.
Ο κ. Θεμιστοκλέους ανέφερε ότι άλλες αλλαγές επικεντρώνονται στην ενίσχυση προσωπικού, αλλά και τη βελτίωση των κτιριακών υποδομών.
Ως προς την έλλειψη τραυματιοφορέων ανακοινώθηκε η πρόσληψη 500 επικουρικών εργαζόμενων, εκ των οποίων οι 100 θα κατευθυνθούν άμεσα στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ).
«Επίσης, θα υπάρξουν προσλήψεις στα ΤΕΠ για 220 νοσηλεύτριες και 200 άτομα επικουρικό προσωπικό», πρόσθεσε ο κ. Θεμιστοκλέους.
Στο επίπεδο των κτιριακών και τεχνολογικών βελτιώσεων ο υπουργός Υγείας, Αδωνις Γεωργιάδης, υπογράμμισε ότι οι αλλαγές απαιτούν χρόνο λόγω των εκτεταμένων ανακαινίσεων στα ΤΕΠ, οι οποίες περιορίζουν προσωρινά τον διαθέσιμο χώρο.
Οι εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2025, προσφέροντας αναβαθμισμένες υπηρεσίες με περισσότερα ιατρεία και σύγχρονη τεχνολογία.
«Πρόκειται για μια προσωρινή ταλαιπωρία που θα οδηγήσει σε ριζική αναβάθμιση των ΤΕΠ», δήλωσε ο κ. Γεωργιάδης, προσθέτοντας ότι η τεχνολογική αναβάθμιση χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
ΝΕΑ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ finddoctors.gov.gr
Hλεκτρονικά ραντεβού με γιατρούς
Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα, finddoctors.gov.gr, παρουσίασε στην ίδια συνέντευξη Τύπου το υπουργείο Υγείας, με στόχο τη γρήγορη και εύκολη εξυπηρέτηση των πολιτών που αναζητούν γιατρούς ειδικότητας κοντά στον τόπο κατοικίας τους.
Στην πλατφόρμα συμμετέχουν οι γιατροί όλων των δημόσιων δομών Υγείας και 3.500 ιδιώτες γιατροί συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ.
Ο υπουργός Υγείας, Αδωνις Γεωργιάδης, εξήγησε πως η χρήση της πλατφόρμας είναι ιδιαίτερα απλή. Ο πολίτης ταυτοποιείται μέσω του gov.gr, καταχωρίζει το ΑΜΚΑ του, επιλέγει «νέο ραντεβού». Στη συνέχεια το σύστημα του προτείνει τον πλησιέστερο συμβεβλημένο γιατρό, στις διαθέσιμες ημερομηνίες και ώρες. Το ραντεβού επιβεβαιώνεται ηλεκτρονικά από τον γιατρό.
«Σκοπός είναι να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των πολιτών, ώστε να βρίσκουν εύκολα και γρήγορα ραντεβού χωρίς ταλαιπωρία», δήλωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Εφαρμογή για κινητά
Μέχρι τον Φεβρουάριο, θα είναι διαθέσιμη και εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να κλείνουν ραντεβού χωρίς να επισκέπτονται την ιστοσελίδα. Παράλληλα, θα διατηρηθεί η δυνατότητα τηλεφωνικής εξυπηρέτησης για όσους δεν έχουν πρόσβαση στην τεχνολογία.
Επιπλέον, θα δημιουργηθεί ένας τετραψήφιος αριθμός από το υπουργείο Υγείας, ο οποίος θα εξυπηρετεί τους πολίτες σε ζητήματα που αφορούν νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας και άλλες δομές. «Θέλουμε να δώσουμε λύσεις και να βελτιώσουμε την επικοινωνία με τους πολίτες», κατέληξε ο κ. Γεωργιάδης.