Ο κ. Χρήστος Τριαντόπουλος ζήτησε να βρεθεί ενώπιον του φυσικού δικαστή. Ο πρωθυπουργός μίλησε για γενναίο βήμα. Η αντιπολίτευση, όμως, επιμένει στην Προανακριτική και μιλά για νέο «μπάζωμα» της υπόθεσης. Πώς απαντάτε;
Ας δούμε λίγο τα δεδομένα: Ο κ. Τριαντόπουλος, παρά το ότι δηλώνει με κάθε τρόπο αθώος, ζητεί να πάει στους τακτικούς δικαστές, για να μη μείνει καμία σκιά ή υπόνοια συγκάλυψης, να μην κηλιδώνεται το όνομά του. Αίτημα απολύτως θεμιτό λογικά, νομικά και πολιτικά.
Είναι, λοιπόν, μια κίνηση που, χωρίς τα «μυωπικά γυαλιά» της αντιπολίτευσης, δείχνει, αναμφίβολα, γενναιότητα. Επιπλέον, συγχρονίζεται με το αίτημα της κοινωνίας να λάμψει η αλήθεια στην εθνική τραγωδία των Τεμπών. Αλλά και πέρα από αυτό, έρχεται να πράξει αυτό που ζητούσαν και τα κόμματα της αντιπολίτευσης και δη το ΠΑΣΟΚ, διά του ίδιου του προέδρου του: να πάει στον φυσικό του δικαστή. Ολο αυτό χαλάει το «βολικό» αφήγημα των κομμάτων, που δήθεν κόπτονται για την αλήθεια, αλλά στην ουσία το μόνο που κάνουν είναι να εργαλειοποιούν μια τραγωδία.
Η υποκρισία τους χτυπάει… κόκκινο: Στην αρχή έλεγαν ότι επιδιώκουμε συγκάλυψη. Τους είπαμε: «Φέρτε κατηγορητήριο και πάμε». Οταν έπειτα από μήνες το κατέθεσαν, μας εγκαλούσαν ότι δήθεν θα απορρίψουμε την πρότασή τους λόγω πλειοψηφίας, άρα πάλι για συγκάλυψη. Εμείς την αποδεχθήκαμε, ακριβώς για να μη μείνει καμία σκιά στην υπόθεση. Τότε εφηύραν το επιχείρημα ότι θα απαλλάξουμε τον κ. Τριαντόπουλο και ότι, έτσι, «θα αποφύγει την κρίση του φυσικού δικαστή του». Και τώρα που ο ίδιος ο κ. Τριαντόπουλος ζητεί να πάει στον φυσικό του δικαστή, ψάχνουν αμήχανα επιχειρήματα για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα. Τι μας λένε, λοιπόν; Οτι το κάνουμε για να αποφύγουμε την έρευνα ή την κλήση μαρτύρων, ότι δεν μπορεί να επεκταθεί το κατηγορητήριο ή ότι είναι αντισυνταγματικό. Ψέματα κατά συρροήν.
Το Δικαστικό Συμβούλιο απαρτίζεται -ύστερα από κλήρωση- από πέντε ανώτατους δικαστές και, ασφαλώς, μπορούν να κάνουν οποιαδήποτε ανακριτική πράξη θα έκανε και η Προανακριτική. Επίσης, πουθενά δεν αναφέρει το Σύνταγμα κάτι διαφορετικό. Και, τέλος, αν προκύψουν άλλα στοιχεία, είτε η Προανακριτική είτε το Δικαστικό Συμβούλιο πρέπει να στείλουν σχετικό αίτημα στη Βουλή, να συνταχθεί κατηγορητήριο και πάλι με 30 υπογραφές και να αποφασίσει η Βουλή. Γιατί οι αντιδράσεις, λοιπόν; Πολύ απλά γιατί ο κ. Τριαντόπουλος με την πρότασή του στερεί από τα κόμματα της αντιπολίτευσης το σόου που σχεδίαζαν. Και αυτό είναι ακόμα πιο θλιβερό, ειδικά όταν μιλάμε για τη διερεύνηση ενός τόσο τραγικού δυστυχήματος.

Ο πρωθυπουργός στην ανάρτησή του για τον κ. Τριαντόπουλο ανακοίνωσε ότι με νομοθετική παρέμβαση στο επόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης καταργείται ρητά η αντίθετη πρόβλεψη του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Πότε θα συμβεί αυτό; Και, επίσης, πότε θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες για τη νέα αναθεώρηση του Συντάγματος;
Πρώτα απ’ όλα, να εξηγήσουμε ότι δεν υπάρχει κίνδυνος παραγραφής, καθώς το 2019 αναθεωρήσαμε το Σύνταγμα, καταργώντας την ειδική αποσβεστική προθεσμία. Ωστόσο, για να μην υπάρξει καμία παρερμηνεία, όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, στο ακριβώς επόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης θα έρθει και η σχετική διάταξη.
Η συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση θα ξεκινήσει το β’ εξάμηνο του 2026. Και εκεί θα φανεί και πάλι ποια κόμματα είναι αξιόπιστα και ποια θα κάνουν κυβιστήσεις. Η συνταγματική αναθεώρηση, η οποία απαιτεί συναινέσεις, αποτελεί μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα. Ευχόμαστε να μην τη σπαταλήσει η αντιπολίτευση, όπως έκανε το ΠΑΣΟΚ πριν από 20 χρόνια με το άρθρο 16 και χάσαμε δύο δεκαετίες. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δείχνοντας τον δρόμο, αποφάσισε να ανοίξει συζητήσεις οι οποίες ήταν ταμπού για χρόνια. Και ζήτησε από τον κ. Ανδρουλάκη να υπάρξει κοινή στάση για μια σειρά από θέματα, όπως η αναθεώρηση του άρθρου 86 για την ποινική μεταχείριση υπουργών, η αλλαγή του τρόπου επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, η συνταγματική κατοχύρωση της αξιολόγησης των υπαλλήλων και η αναθεώρηση του άρθρου 16.
Η κυβέρνηση τάσσεται υπέρ της κατάργησης των Προανακριτικών Επιτροπών σε δεύτερο χρόνο;
Εχει ανοίξει μια πολύ σοβαρή συζήτηση ήδη και όταν ξεκινήσει συντεταγμένα θα ακούσουμε προσεκτικά τις προτάσεις που θα καταθέσουν τα κόμματα και η επιστημονική κοινότητα. Σπεύδω, βεβαίως, να πω ότι νόμο περί ευθύνης υπουργών δεν έχει μόνο η Ελλάδα. Κάποιες χώρες, όπως η Ιταλία, η Ολλανδία και το Βέλγιο, έχουν ειδικό καθεστώς που περνάει από τη Βουλή, άλλα κράτη έχουν ένα φίλτρο το οποίο αποτελείται από δικαστικούς, κάποιοι και μικτό σύστημα με δικαστικούς και βουλευτές. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δική μας επιδίωξη είναι η άσκηση ή μη ποινικής δίωξης κατά υπουργών να μην εξαρτάται από κομματικούς συσχετισμούς.
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν φθορά της κυβέρνησης και άνοδο των λεγόμενων αντισυστημικών κομμάτων. Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο 2015;
Παρακολουθούμε προσεκτικά και με ενδιαφέρον όλες τις δημοσκοπήσεις. Μην ξεχνάτε ότι ύστερα από έξι χρόνια διακυβέρνησης, και μάλιστα σε χρόνια πολλών πρωτοφανών κρίσεων, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παραμένει πρώτη, και μάλιστα ξεκάθαρα με διψήφιο ποσοστό. Προφανώς, έχουμε κάνει πολλά τα οποία μας πιστώνονται. Είναι προφανές εξίσου πως κάναμε και λάθη, πληγώσαμε και στενοχωρήσαμε κάποιους συμπολίτες μας, η πλειονότητα των οποίων δεν αποστρέφει το πρόσωπο στη Νέα Δημοκρατία. Αλλά μας κρίνει αυστηρά και περιμένει να διαπιστώσει αν θα είμαστε συνεπείς τα επόμενα δύο χρόνια, για να μας εμπιστευτεί ξανά. Υποχρέωσή μας είναι να σκύψουμε το κεφάλι, να σηκώσουμε τα μανίκια και να φανούμε αντάξιοι των προσδοκιών τους.
Οι πολίτες δείχνουν να χάνουν την εμπιστοσύνη τους σε θεσμούς που μέχρι σήμερα ήταν στο απυρόβλητο, όπως η Δικαιοσύνη. Τι έφταιξε; Μπορεί να ανατραπεί αυτή η συνθήκη;
Οι πολίτες -και δικαίως έως έναν βαθμό δεν διστάζω να πω- εκφράζουν δυσπιστία εν γένει στο πολιτικό σύστημα. Ακριβώς γι’ αυτό οφείλουμε όλοι -πολιτικοί, κόμματα και θεσμικοί εκπρόσωποι- να δείξουμε την απαιτούμενη σοβαρότητα, υπευθυνότητα. Δεν μπορώ να μην επισημάνω, όμως, δύο πράγματα: Πρώτον, ότι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, για πρώτη φορά έβαλε στο τραπέζι, προανήγγειλε ουσιαστικά, την αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος περί ευθύνης υπουργών. Δεύτερον, ότι η αντιπολίτευση με τη μικρόψυχη στάση της απέναντι στη γενναία στάση του Χρήστου Τριαντόπουλου εντείνει το αίσθημα κρίσης στους θεσμούς. Οταν π.χ. δηλώνει ουσιαστικά ότι εμπιστεύεται περισσότερο την Προανακριτική, όπου υπάρχει, προφανώς, και η κομματική σκοπιμότητα, έναντι του Δικαστικού Συμβουλίου ή του Ειδικού Δικαστηρίου, ή όταν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τη Δικαιοσύνη, τι ακριβώς μένει στους πολίτες;
Θεωρείτε ακόμα ότι η αντιπολίτευση έχει σχέδιο αποσταθεροποίησης της χώρας;
Θεωρώ ότι η αντιπολίτευση πριονίζει το κλαδί όπου κάθεται η ίδια. Το γαρ πολύ της θλίψεως… οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια. Στόχος τους δεν είναι η αποκάλυψη της αλήθειας για τα Τέμπη, αλλά να πέσει η κυβέρνηση. Γι’ αυτό και στις δημοσκοπήσεις οκτώ στους δέκα πολίτες πιστεύουν αυτό που λέμε από την πρώτη στιγμή: ότι εργαλειοποιούν μια εθνική τραγωδία. Και αυτό οδηγεί σε περαιτέρω απαξίωση των ίδιων αλλά, δυστυχώς, και της πολιτικής συνολικά.
Η αντιπολίτευση και ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ επιμένει να μιλάει για έναν απονομιμοποιημένο πρωθυπουργό. Πώς απαντάτε;
Απαντώ ότι έχουν χάσει κάθε μέτρο. Ο ΣΥΡΙΖΑ, που έχει χάσει το 70% της εκλογικής του δύναμης από το 2019, είναι τουλάχιστον αστείο να αποκαλεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη απονομιμοποιημένο πρωθυπουργό.
Η οικονομία πηγαίνει καλά και η ανεργία μειώνεται γρηγορότερα από όσο είχατε προβλέψει. Τα νέα και από το μέτωπο της πάταξης της φοροδιαφυγής είναι αισιόδοξα. Να περιμένουμε νέες μειώσεις φόρων άμεσα;
Αυτά είναι τα θέματα που απασχολούν τους πολίτες και δείχνουν ποια κυβέρνηση είναι πραγματικά προοδευτική στην πράξη και όχι στα λόγια. Εχουμε, πλέον, στη χώρα ανεργία 8,7%. Αντίστοιχο ποσοστό είχε να δει η χώρα μας πάλι επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας το 2008, πριν από 17 ολόκληρα χρόνια δηλαδή. Και ενώ οι άνεργοι είναι στους 408,2 χιλιάδες, οι απασχολούμενοι αυξήθηκαν σε 4,29 εκατομμύρια. Οι πάνω από μισό εκατομμύριο θέσεις εργασίας, και μάλιστα καλύτερα αμειβόμενες, δεν δημιουργήθηκαν εν κενώ, αλλά χάρη στις πολιτικές που εφαρμόζουμε.
Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός πορευτήκαμε έως τώρα -και επιβραβευτήκαμε γι’ αυτό σε αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις- με σαφή προσανατολισμό: Αφενός, δημοσιονομική σταθερότητα, ώστε να μη βιώσουμε ποτέ ξανά επιστροφή σε μαύρες ημέρες προηγούμενων ετών, από κυβερνήσεις λαϊκιστών ή ανεύθυνων, αφετέρου αναπτυξιακή λογική με παράλληλες μειώσεις φορολογικών βαρών, ιδίως στη μεσαία τάξη. Πέρυσι, οι αυξήσεις που δώσαμε ύστερα από 14 χρόνια στο Δημόσιο ισοδυναμούν με έναν επιπλέον μισθό, ενώ είχαμε και περαιτέρω αυξήσεις φέτος για τους δημοσίους υπαλλήλους. Ενώ μειώσαμε ή καταργήσαμε έως τώρα 73 φόρους, συμπεριλαμβανομένων έμμεσων και ΦΠΑ. Βασική μας επιδίωξη είναι, όλο και περισσότερο, οι επιτυχίες της ελληνικής οικονομίας να φτάνουν στην τσέπη των πολιτών.
Η Τουρκία κάνει ανοίγματα στις ΗΠΑ και προσπαθεί να ξαναμπεί στο παιχνίδι των F-35. Ξέρω ότι θα μου πείτε πως η εξωτερική μας πολιτική δεν ετεροπροσδιορίζεται, όμως έχουμε να κάνουμε με έναν Αμερικανό πρόεδρο ο οποίος κινείται απρόβλεπτα. Ποιο είναι το σχέδιό σας;
Οπως έχουμε πει κατ’ επανάληψη, οι σχέσεις μας με τις ΗΠΑ είναι αυτοτελείς. Στην πρόσφατη συνάντηση που είχε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, με τον Αμερικανό ομόλογό του, Μάρκο Ρούμπιο, επαναβεβαιώθηκε όχι μόνο η στρατηγική σχέση της χώρας μας με τις ΗΠΑ, της νέας εποχής Τραμπ, αλλά και η αμφίδρομη διάθεση να εμβαθύνουμε περαιτέρω τις διμερείς μας σχέσεις.
Ο στρατηγικός ρόλος της χώρας μας στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο έχει αναδειχθεί αποτελεσματικά -ενίοτε και αθόρυβα- και έχει αναγνωριστεί τόσο στην Ε.Ε. όσο και υπερατλαντικά και όχι μόνο. Ως προς τα εξοπλιστικά, η Ελλάδα ακολουθεί το δικό της πρόγραμμα, βρίσκεται ήδη στη διαδικασία απόκτησης μαχητικών F-35 5ης γενιάς και είναι σταθερή η ελληνική θέση ότι κανένας εξοπλισμός που αποδίδεται σε οποιαδήποτε χώρα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εις βάρος συμμάχου χώρας. Αυτά είναι λυμένα από το ΝΑΤΟ.
Εχει «κλειδώσει» το επόμενο ραντεβού του πρωθυπουργού με τον Τούρκο πρόεδρο στην Αγκυρα; Βλέπουμε μια δυστοκία στον προγραμματισμό.
Καμία δυστοκία. Οταν θα υπάρξει κάποιο νέο, θα ενημερωθείτε από το υπουργείο Εξωτερικών.