Η υπουργός Τουρισμού, στη συνέντευξή της στον Ελεύθερο της Κυριακής, ξεδιπλώνει τις νομοθετικές παρεμβάσεις του υπουργείου, μιλά για το τουριστικό 2025 και για τις νέες αγορές που διανοίγονται στον ελληνικό τουρισμό.
Τι μηνύματα λάβατε από τη World Travel Market που έκλεισε πρόσφατα τις πύλες της στο Λονδίνο; Ποια η εκτίμησή σας για το τουριστικό 2025;
Η Ελλάδα ήταν η τιμώμενη χώρα στη World Travel Market, όπου είχαμε, εξάλλου, ιδιαίτερα ισχυρή παρουσία, καθώς στο περίπτερο του ΕΟΤ συμμετείχαν 81 συνεκθέτες.
Από τις επαφές που πραγματοποιήσαμε με εκπροσώπους της βρετανικής αγοράς και όχι μόνο, αλλά και από την πληροφόρηση για τις προκρατήσεις, θεωρούμε ότι το 2025 θα είναι ακόμα μία επιτυχημένη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.
Αυτό που θα μας ικανοποιήσει ιδιαίτερα θα είναι μια εξίσου καλή ή και ακόμα καλύτερη πορεία κατά τους χειμερινούς και τους λεγόμενους «πλάγιους» μήνες, σε σχέση με το 2024. Είναι, νομίζω, η παράμετρος που χαρακτηρίζει τα αποτελέσματα για τη χρονιά που διανύουμε, καθώς κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου σημειώθηκε διψήφια αύξηση τόσο στα έσοδα όσο και τις αφίξεις, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Οπως έχουμε τονίσει, ωστόσο, κοιτάζουμε πέρα από μία ή δύο καλές χρονιές. Εργαζόμαστε για την ποιοτική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού και με αυτήν πιστεύουμε ότι θα έρθει και περαιτέρω βελτίωση τόσο στα άμεσα έσοδα όσο στα πολλαπλασιαστικά οφέλη του τουρισμού.
Στρατηγικός μας στόχος είναι να διακρινόμαστε σε παγκόσμιο επίπεδο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία. Να καταστήσουμε τον ελληνικό τουρισμό ανθεκτικό σε παράγοντες όπως οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και για αυτόν τον λόγο λαμβάνουμε και αντίστοιχα μέτρα. Να έχουμε ευρύτερο καταμερισμό του εσόδου από τον τουρισμό και με ανταποδοτικό τρόπο για τις τοπικές κοινωνίες. Και, βέβαια, να βελτιώνουμε συνεχώς την ποιότητα των υπηρεσιών και των υποδομών μας.
Ποια είναι τα επόμενα νομοθετήματα που δρομολογεί το υπουργείο Τουρισμού;
Στο νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο θα τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, ρυθμίσεις για το καθεστώς λειτουργίας των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης. Οι ρυθμίσεις έχουν, βεβαίως, στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας της φιλοξενίας στη χώρα μας.
Στο Λονδίνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης για διήμερη επίσκεψη - Συνάντηση με τον βρετανό πρωθυπουργό
Οι διατάξεις που προωθούμε αφορούν τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών και αντίστοιχων προδιαγραφών ασφαλείας των διαμενόντων. Λαμβάνουμε υπ’ όψιν, ασφαλώς, προτάσεις των θεσμικών φορέων, καθώς και μοντέλα που εφαρμόζονται ήδη στο εξωτερικό.
Μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι τα ακίνητα θα πρέπει να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν και να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης, καθώς και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό.
Επιπλέον, θεσπίζουμε πλαίσιο ελέγχου τήρησης των προδιαγραφών αυτών από τις υπηρεσίες του υπουργείου Τουρισμού και από μικτά κλιμάκια ελέγχου με υπαλλήλους της ΑΑΔΕ, καθώς και δυνατότητα επιβολής κυρώσεων και προστίμων υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, αντίστοιχες με τις ισχύουσες για τα τουριστικά καταλύματα.
Επίσης, στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η θεσμοθέτηση ενός πρωτοπόρου και καινοτόμου, σε παγκόσμιο επίπεδο, συστήματος κατάταξης των ξενοδοχείων και προαιρετικά των μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων, με βάση την περιβαλλοντική τους απόδοση.
Θα μπορούσατε να μας αναπτύξετε τα σχέδια του υπουργείου Τουρισμού για την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, ειδικά σε ό,τι αφορά την προώθηση του τουριστικού προϊόντος;
Ενας από τους κύριους στρατηγικούς μας στόχους είναι η ακόμα πιο ποιοτική και με σύγχρονους επικοινωνιακά όρους προβολή του τουριστικού προϊόντος και πληροφόρηση των ταξιδιωτών. Η αξιοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών, όπως η τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης, μας επιτρέπει να παρέχουμε σύγχρονες υπηρεσίες, πιο εξατομικευμένες και χρήσιμες προς τους ταξιδιώτες.
Θα δημοσιευθεί, λοιπόν, διακήρυξη που θα αφορά ψηφιακές πλατφόρμες προβολής του ορεινού τουρισμού, του αγροτουρισμού και της γαστρονομίας, αλλά και του θαλάσσιου και του καταδυτικού τουρισμού. Ενδεικτικά, η ψηφιακή πλατφόρμα για τον αγροτουρισμό και τη γαστρονομία θα περιλαμβάνει διαδραστικό χάρτη για την αποτύπωση αγροτουριστικών και γαστρονομικών πόρων σε όλη τη χώρα. Επίσης, μία ακόμη εφαρμογή θα παρέχει πληροφόρηση σε ταξιδιώτες ευεξίας και θα αναδεικνύει τις περιοχές και τα σχετικά σημεία ενδιαφέροντος.
Επιπλέον, το έργο που υλοποιούμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΟΤ έχει ως κύριο αντικείμενο την ανάπτυξη ενός καινοτόμου συστήματος πληροφόρησης για τους ταξιδιώτες, το οποίο θα αξιοποιεί τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης και θα αποτελέσει τη μετεξέλιξη του υφιστάμενου visitgreece.gr.
Από το περασμένο καλοκαίρι είναι διαθέσιμη η ψηφιακή εφαρμογή «mAiGreece» για φορητές συσκευές. Η εφαρμογή αυτή χρησιμοποιεί, επίσης, τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης και έχει στόχο να συμβάλει στην αναβάθμιση της εμπειρίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού στην Ελλάδα. Προσφέρει γρήγορη πρόσβαση σε πληροφορίες για αξιοθέατα, αλλά και πληροφορίες για νοσοκομεία, προξενικές Αρχές και Αστυνομικά Τμήματα με βάση τη γεωγραφική θέση του χρήστη. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλήκτρο για την αποστολή μηνύματος στο «112», ώστε να παρέχει βοήθεια σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Γνωρίζουμε την ευαισθησία που έχετε για τον ελληνικό πολιτισμό. Πώς πιστεύετε ότι μπορεί να συμπορευτεί με τον τουρισμό και πώς δύναται να συμβάλει για την προσέλκυση περισσότερων τουριστών όλο τον χρόνο;
Ασφαλώς, μία από τις βασικές προτεραιότητές μας είναι η ανάδειξη του μεγάλου και πολύτιμου πολιτιστικού κεφαλαίου της χώρας μας. Η διασύνδεση της τουριστικής δραστηριότητας με τον πολιτισμό της Ελλάδας.
Ο πολιτισμός πρέπει, λοιπόν, να συμπορευτεί με τον τουρισμό. Αποτελεί το μεγαλύτερο πλεονέκτημα τη χώρας στην προσπάθεια για επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και την προσέλκυση επισκεπτών σε όλη την επικράτεια, ιδίως μάλιστα από νέες και αναδυόμενες αγορές.
Η ανάδειξη, εξάλλου, του πολιτιστικού κεφαλαίου είναι κάτι που αφορά όλες ανεξαιρέτως τις περιοχές της χώρας και προσφέρει πραγματικά τεράστιες δυνατότητες και αναπτυξιακή προοπτική.
Βεβαίως, όταν αναφερόμαστε στον πολιτισμό, δεν περιοριζόμαστε μόνο στους αρχαιολογικούς χώρους, στους ιστορικούς τόπους και τα μουσεία, αλλά σε πολύ περισσότερα.
Η στρατηγική μας περιλαμβάνει, ασφαλώς, και την προβολή της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τα έθιμα, τις τοπικές παραδόσεις, τη γαστρονομική παράδοση, αλλά και τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, τα φεστιβάλ, τα δρώμενα παραστατικών τεχνών. Είναι στοιχεία που καθιστούν την πολιτιστική ταυτότητα της χώρας μας μοναδική και τα οποία πρέπει, επίσης, να αναδείξουμε.
Αξιοποιούμε, λοιπόν, σύγχρονα εργαλεία προώθησης και προβολής του ελληνικού πολιτισμού. Το καινοτόμο σύστημα που αναπτύσσουμε στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΕΟΤ θα παρέχει πρόσβαση σε διαδραστικούς χάρτες και δυνατότητα αναζήτησης σχετικά με θέματα που αφορούν τον πολιτισμό. Παράλληλα, στο πλαίσιο της Δράσης περιλαμβάνεται έργο για τη χαρτογράφηση των πολιτιστικών πόρων σε κάθε περιφέρεια. Μέσα, επίσης, από τις ψηφιακές πλατφόρμες προώθησης των ειδικών μορφών τουρισμού, που σας προανέφερα, θα προβάλλονται και οι πολιτιστικοί πόροι κάθε περιοχής.
Ποιες είναι οι νέες αγορές-στόχοι της Ελλάδας;
Πέρα από την ενίσχυση της θέσης μας στις αγορές της Ευρώπης, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις δυναμικές αγορές μεγάλης απόστασης, όπως είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κίνα, η Ινδία, η Νότια Κορέα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, καθώς και η Ιαπωνία, στην οποία πραγματοποιήσαμε πρόσφατα επίσημη επίσκεψη.
Ειδικά σε ό,τι αφορά την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, μετά τις ιστορικά υψηλές επιδόσεις του 2023, αναμένουμε μία ακόμα πιο επιτυχημένη χρονιά. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024 σημειώθηκε σημαντική αύξηση τόσο σε εισπράξεις όσο και σε ταξιδιωτική κίνηση από τις ΗΠΑ.