Κύριε Πέτσα, έτσι όπως εξελίσσεται η διαπραγμάτευση θεωρείτε εφικτή μία συμφωνία στις 7 Απριλίου;
Εξακολουθώ να θεωρώ ως πιθανότερη ημερομηνία κατάληξης των συζητήσεων την 22α Μαΐου. Δυστυχώς, δεν βλέπω συνολική, αλλά μάλλον μια «κουτσουρεμένη συμφωνία», η οποία θα περιλαμβάνει άτακτη υποχώρηση της κυβέρνησης σε όσα υποστήριζε μέχρι χθες στα εργασιακά, στην ενέργεια, στα ειδικά μισθολόγια, στις αποκρατικοποιήσεις, με αντάλλαγμα μία «υποδόση» ώστε να μπορέσουν να αποπληρωθούν τα τοκοχρεολύσια του καλοκαιριού. Η «συνολική συμφωνία», που μέχρι πρόσφατα διαφήμιζε η κυβέρνηση, θα παραπεμφθεί για το τέλος του φθινοπώρου. Χωρίς, όμως, συνολική συμφωνία που θα ενεργοποιεί τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, θα μειώνει τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα, θα ανοίγει το δρόμο για την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και θα εξασφαλίζει τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, η χώρα θα συνεχίσει να σέρνεται στην αβεβαιότητα και αντί για ισχυρή ανάπτυξη, θα βουλιάξουμε βαθύτερα στην κινούμενη άμμο όπου μας έχει παγιδεύσει η κυβέρνηση.
Φοβάστε ότι ίσως ξαναζήσουμε ως χώρα σκηνικό… 2015;
Το ζούμε ήδη. Η οικονομία γύρισε σε ύφεση 1,2% το τελευταίο τρίμηνο του 2016, 114.224 συμπολίτες μας έχασαν τις δουλειές τους το τελευταίο πεντάμηνο, 4 δισ. ευρώ καταθέσεων «τραβήχτηκαν» από τις τράπεζες τους πρώτους 2,5 μήνες του έτους, παρά τα capital controls, τα «κόκκινα» δάνεια αυξάνονται με ανησυχητικό ρυθμό, η εσωτερική στάση πληρωμών εντείνεται και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα αυξάνονται. Η διαφορά είναι ότι σήμερα ζούμε την επανάληψη του α’ εξαμήνου του 2015, όντας λιγότεροι, φτωχότεροι, πιο ευάλωτοι και πιο χρεωμένοι. Λιγότεροι, γιατί τα «λουκέτα» των επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 19% πέρυσι και η φορολογική ή/και πραγματική μετανάστευση επιχειρήσεων και εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό εντάθηκε. Φτωχότεροι κατά 26 δισ. ευρώ περίπου, καθώς αντί για ονομαστικό ΑΕΠ 207 δισ. ευρώ περίπου, που προέβλεπε το ΜΠΔΣ 2015-2018, στην πιο αισιόδοξη περίπτωση το ΑΕΠ θα ανέλθει στα 181 δισ. ευρώ το 2017. Πιο ευάλωτοι γιατί οι καταθέσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών σημείωσαν ιστορικό χαμηλό 16 ετών τον Ιανουάριο και ο πλούτος νοικοκυριών και επιχειρήσεων, σε ακίνητα και σε άλλα κινητά περιουσιακά στοιχεία, έχει εξαϋλωθεί. Πιο χρεωμένοι, καθώς η κυβέρνηση μας έσυρε σε ένα αχρείαστο 3ο Μνημόνιο με νέα δανεικά έως 86 δισ. ευρώ για την περίοδο 2015-2018. Και ακριβώς επειδή είμαστε τόσο εξασθενημένοι δεν θα αντέξουμε.
Το θέμα που ανέκυψε από το εξωτερικό περί συμφωνίας επί των μέτρων και από την αντιπολίτευση πώς το αντιμετωπίζετε;
Κατ’ αρχάς, γιατί οι δανειστές ζητούν μέτρα για μετά το 2018; 1ον: Γιατί η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% του ΑΕΠ για πολλά χρόνια μετά το 2018. 2ον: Γιατί είναι το τίμημα της αναξιοπιστίας της κυβέρνησης. 3ον: Γιατί η κυβερνητική πλειοψηφία δεν θέλει να ψηφίσει τώρα πρόσθετα μέτρα λιτότητας άμεσης εφαρμογής για να μην υποστεί το πολιτικό κόστος. Ετσι, επειδή το (1) και το (2) δεν αλλάζουν με αυτή την κυβέρνηση, ο κ. Τσίπρας μεταθέτει συνεχώς για το μέλλον τη λήψη των μέτρων. Ελπίζει ότι με το «ξεχείλωμα» των δήθεν διαπραγματεύσεων θα καλύψει τη γύμνια της κυβερνητικής του θητείας, επιδιώκοντας ταυτόχρονα να εγκλωβίσει τη Ν.Δ., αδιαφορώντας για τη ζημιά που κάνει στη χώρα. Η κυβέρνηση δεν έχει καμία νομιμοποίηση για να δεσμεύσει τη χώρα για μετά τη λήξη του 3ου Μνημονίου και της θητείας της. Το αδιέξοδο της κυβέρνησης δεν θα γίνει αδιέξοδο για την πατρίδα. Στο αδιέξοδο απαντάμε: Εκλογές!
Γιατί, όμως, η Ν.Δ. είναι αρνητική και για τα αντίμετρα που ενδεχομένως να προσφέρουν κάποια ανακούφιση σε κοινωνικές ομάδες;
ΑΟΖ Τουρκίας - Συρίας: Διπλωματικός συναγερμός σε Λευκωσία και Αθήνα - «Τα μαζεύει» ο Ουράλογλου
Το σχέδιο εξόδου από την κρίση του Κυριάκου Μητσοτάκη βασίζεται σε αλλαγή του μίγματος πολιτικής με λιγότερους φόρους, λιγότερες δαπάνες, αποτελεσματικότερο κράτος, εμπροσθοβαρές πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και αποκρατικοποιήσεων. Επιπλέον, βασίζεται στην ουσιαστική ελάφρυνση του δημοσίου χρέους, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων των εταίρων μας από τον Νοέμβριο του 2012 και των προτάσεων που έχουμε καταθέσει από τον Μάιο του 2016 (επιμήκυνση περιόδου χάριτος και αποπληρωμής, μετατροπή των κυμαινόμενων σε σταθερά, χαμηλά επιτόκια), προκειμένου να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητά του με πρωτογενή πλεονάσματα 2% του ΑΕΠ μετά το 2018, αντί για 3,5% του ΑΕΠ. Η πρότασή μας είναι συνεκτική, εφαρμόζεται όλη μαζί, όχι αποσπασματικά. Η κυβέρνηση δέχθηκε τη λήψη πρόσθετων μέτρων λιτότητας ύψους 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ περίπου (μείωση αφορολογήτου, μείωση συντάξεων) για να επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για πολλά χρόνια. Επομένως, για τη Ν.Δ. δεν είναι ζήτημα εξέτασης καθενός μέτρου ξεχωριστά. Η συμφωνία που πάει να κλείσει η κυβέρνηση Τσίπρα είναι πολύ κακή για την Ελλάδα και απορρίπτεται ως τέτοια. Εμείς δεν ψηφίζουμε αποσπασματικά μέτρα για να «χαϊδέψουμε αφτιά». Καταθέτουμε συνολικό σχέδιο και ζητούμε από τους πολίτες να μας εμπιστευτούν για να το εφαρμόσουμε.
Το ζητούμενο για τη χώρα είναι η ανάπτυξη που θα έρθει από ιδιωτικές επενδύσεις. Αρκεί η μείωση της φορολογίας;
Το φιλικό προς το επιχειρείν περιβάλλον περιλαμβάνει πρωτίστως μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων και αποκρατικοποιήσεις που φέρνουν επενδύσεις, δουλειές, ρευστότητα. Για παράδειγμα, εν αρχή ην η ρευστότητα. Αποκατάσταση της οποίας δεν πρόκειται να υπάρξει αν δεν αντιμετωπιστούν τα «κόκκινα» δάνεια στο πλαίσιο των προτάσεών μας από τον Οκτώβριο του 2016, μεταξύ των οποίων είναι καίριας σημασίας η προώθηση του εξωδικαστικού συμβιβασμού, με χρήση της σχετικής απλοποιημένης ηλεκτρονικής διαδικασίας, και η «προστασία» των τραπεζικών στελεχών, ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα σε περιπτώσεις «κουρέματος» οφειλών, αρκεί να τηρούνται οι διαδικασίες των πιστωτικών ιδρυμάτων και της Τραπέζης της Ελλάδος. Στον πρωτογενή τομέα, μείωση του κόστους μέσω μείωσης φόρων. Στην ενέργεια, ιδιωτικοποίηση του 66% των ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΦΑ, αναδιάρθρωση της ΔΕΗ, διευκόλυνση και απλούστευση των διαδικασιών επένδυσης σε μονάδες βιομάζας, βιοαερίου και γεωθερμίας, αναβίωση και βελτίωση του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον».
Μείωση φόρων από το πρώτο τρίμηνο της διακυβέρνησης Ν.Δ.
Ο κ. Μητσοτάκης έχει τονίσει τη σημασία που θα έχει για την κυβέρνηση της Ν.Δ. η μεταρρυθμιστική δυναμική του πρώτου 6μήνου. Θα είναι και η μείωση των φόρων στις προτεραιότητες αυτής της περιόδου;
Το φορολογικό νομοσχέδιο είναι στις προτεραιότητες των πρώτων τριών μηνών. Με άμεση εφαρμογή μειώσεων φόρων, ύψους 1,9 δισ. ευρώ (με μείωση 30% του ΕΝΦΙΑ, φορολογικό συντελεστή στις επιχειρήσεις στο 20% από 29%, μείωση του φόρου μερισμάτων στο 5% από 15%, μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια στο 13% από 24%, κατάργηση του φόρου στο κρασί, αύξηση του ορίου υπαγωγής στο ΦΠΑ στις 25.000 ευρώ από 10.000 ευρώ) και, αντίστοιχα, μείωση δαπανών 2 δισ. ευρώ, όχι στην τύχη, αλλά στοχευμένα, όπως την παρουσιάσαμε στη «Συμφωνία Αλήθειας» τον Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ. Επιπλέον, διεύρυνση της φορολογικής βάσης με ταυτόχρονη μείωση των φορολογικών συντελεστών στα φυσικά πρόσωπα, ώστε να δοθούν κίνητρα για αποκάλυψη κρυφών εισοδημάτων, να καταπολεμηθεί η αδήλωτη εργασία και σε συνδυασμό με το σχέδιό μας για προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που παρουσιάσαμε τον Σεπτέμβριο του 2016, να αντιμετωπιστούν η παραοικονομία και η φοροδιαφυγή.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής