Πρόκειται για πακέτο 21 αλλαγών και καινοτομιών, όπως η θεσμοθέτηση προσωπικού αριθμού για τους πολίτες, η πιστοποίησή τους μέσω βιντεοκλήσης για online συναλλαγές, η δυνατότητα άντλησης δικαιολογητικών από τις τράπεζες απευθείας από τα μητρώα πολιτών, το ηλεκτρονικό συστημένο, η ψηφιακή σφραγίδα, αλλά και η κατάργηση του φαξ, που σηματοδοτεί και την απαλλαγή του Δημοσίου από το… χαρτί.
Το «Σύνταγμα» του ψηφιακού κράτους περιλαμβάνει παρεμβάσεις που εκτείνονται σε βάθος δεκαετίας και στην προμετωπίδα τους βρίσκεται η καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού του Πολίτη, που θα στηριχθεί αριθμητικά στον ΑΦΜ, τον οποίο και θα αντικαταστήσει πλήρως εντός της επόμενης διετίας, όπως επίσης και τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης. Ο Προσωπικός Αριθμός, ο οποίος αποδίδεται μία φορά σε κάθε πολίτη, έχει σκοπό την ταυτοποίηση των πολιτών στην παροχή υπηρεσιών από φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Θα χορηγείται στα βρέφη από τη γέννησή τους, ενώ γι’ αυτούς που ήδη έχουν θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ. Στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έως τις αρχές του 2022 παράλληλα με την έκδοση των νέων Αστυνομικών Δελτίων Ταυτότητας.
Επιπλέον, εισάγει τη δυνατότητα, για τους χρήστες της ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης, να συνδέονται στο gov.gr εκτός από τους κωδικούς TAXISnet, και με τα στοιχεία της ηλεκτρονικής τραπεζικής, του γνωστού web banking, ως «εργαλείο» αυθεντικοποίησης του συναλλασσομένου, ώστε να διασφαλίζεται πλήρως η ασφάλεια των συναλλαγών με το Δημόσιο.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο με τίτλο «Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης», που θα τεθεί σε διαβούλευση σε τρεις εβδομάδες, κωδικοποιεί κι επικαιροποιεί περισσότερες από 120 διατάξεις από διάσπαρτα νομοθετήματα τουλάχιστον 15 ετών, ενώ προσθέτει και νέες διατάξεις που θα αποτελέσουν το «καύσιμο» για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους, όπως φιλοδοξείται αυτό να έχει διαμορφωθεί έως το 2030.
Μία από τις βασικές αλλαγές του νέου Κώδικα είναι εξ αποστάσεως ταυτοποίηση των πολιτών για τη δημιουργία νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι συναλλασσόμενοι θα μπορούν να ταυτοποιούνται μέσω κάμερας για χρήση συγκεκριμένων υπηρεσιών κατόπιν online ραντεβού με υπάλληλο του Δημοσίου. Στο ίδιο πλαίσιο, θεσμοθετείται για πρώτη φορά η χρήση και ισχύς των ηλεκτρονικών σφραγίδων κι επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο που σχετίζεται με τα ψηφιακά πιστοποιητικά και τους παρόχους τους (ηλεκτρονικές υπογραφές και σφραγίδες).
Επιπλέον, εισάγεται η ηλεκτρονική υπηρεσία συστημένης παράδοσης: ό,τι δηλαδή αποτελεί σήμερα το σημερινό συστημένο ταχυδρομείο, μπορεί να αποτελέσει η υπηρεσία συστημένης παράδοσης για τον ψηφιακό κόσμο. Οπως εξηγούν στον «Ε.Τ.» στελέχη του υπουργείου «το πρωτόκολλο παραλαβής για μια υπηρεσία του Δημοσίου θα αποστέλλεται είτε στην ψηφιακή προσωπική θυρίδα του κάθε πολίτη είτε στην ηλεκτρονική του διεύθυνση», ενώ στόχος της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι ο διοικητικός έλεγχος να διεξάγεται ηλεκτρονικά.
Σαμαράς για τη διαγραφή του: Κανείς δεν θα μου επιβάλει να θυσιάσω τη συνείδησή μου
Σε ό,τι αφορά στη δυνατότητα των τραπεζών να αντλούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά απευθείας από τα μητρώα πολιτών (π.χ. εκκαθαριστικό από την ΑΑΔΕ), τη λεγόμενη KYC, έχει ως στόχο την απλοποίηση των σχετικών τραπεζικών διαδικασιών εξουδετερώνοντας τα αντίστοιχα κόστη τόσο των τραπεζών όσο και των πολιτών/επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, επιτρέπει στις τράπεζες τη δυνατότητα να λαμβάνουν ηλεκτρονικά τα μέτρα δέουσας επιμέλειας που προβλέπει η νομοθεσία για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Στο ίδιο πλαίσιο, με τη θεσμοθέτηση των νέων ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών μέσω του gov.gr (υπεύθυνη δήλωση, εξουσιοδότηση, άυλη συνταγογράφηση) δεν απαιτείται η φυσική παρουσία του πολίτη στις αρμόδιες αρχές για την επικύρωση του γνήσιου της υπογραφής, καθώς η αυθεντικοποίησή τους πραγματοποιείται με τους «κωδικάριθμους» που φέρουν τα έγγραφα που εκδίδονται από την ενιαία ψηφιακή πύλη.
Επίσης, στο «Σύνταγμα» του ψηφιακού κράτους περιλαμβάνεται η θεσμοθέτηση Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών Δημοσίου, όπου καταχωρίζονται βήμα βήμα όλες οι ψηφιακές ή φυσικές διαδικασίες του δημόσιου τομέα, ανεξαρτήτως εάν αφορούν παροχή δημόσιας υπηρεσίας σε πολίτες ή φορείς του ιδιωτικού τομέα ή εσωτερικές διαδικασίες του δημόσιου τομέα. Ουδεμία παρέκκλιση δεν μπορεί να υπάρξει κατά την εφαρμογή της διαδικασίας από οποιαδήποτε αρμόδια υπηρεσία του Δημοσίου. Αυτό σημαίνει ότι ο πολίτης μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα τη διαδικασία που απαιτείται για τη συναλλαγή του με το Δημόσιο χωρίς να εκτίθεται σε φαινόμενα αυθαιρεσίας και περιττής γραφειοκρατίας.
Αντίστοιχα, θεσμοθετείται και το Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών, στο οποίο ο κάθε πολίτης θα δηλώνει τα στοιχεία επικοινωνίας του (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail) και αντίστοιχα όλοι οι δημόσιοι φορείς θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά αυτό το μητρώο για να ενημερώνονται για τα στοιχεία επικοινωνίας των πολιτών.
Στο μεταξύ, καταργείται η υποχρέωση δημοσίευσης ατομικών διοικητικών πράξεων σε ΦΕΚ, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, καθώς ούτως ή άλλως δημοσιεύονται και στη Διαύγεια. Ο χρόνος εφαρμογής της απλούστευσης αυτής, καθώς και ποιες διοικητικές πράξεις αφορά, θα καθοριστούν σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
Τέλος, καταργείται η χρήσης του φαξ στο Δημόσιο, καθώς πλέον αποτελεί έναν απαρχαιωμένο τρόπο επικοινωνίας. Αλλωστε, παρέχονται άλλες δυνατότητες επικοινωνίας των φορέων του δημόσιου τομέα μεταξύ τους (διασύνδεση πρωτοκόλλων των φορέων μέσω του ΚΣΗΔΕ) και με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης ή μέσω e-mail.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου