Η κ. Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε σε δηλώσεις της στον ΑΝΤ1 στην αναγκαιότητα να εκσυγχρονιστούν τα προγράμματα σπουδών, τα οποία έχουν χρόνια να επικαιροποιηθούν.
Η υπουργική εξαγγελία προκάλεσε στην αρχή προβληματισμό σχετικά με το αν θα ενισχυθούν τα νηπιαγωγεία με ειδικότητες εκπαιδευτικών Γυμναστικής και Αγγλικής Γλώσσας, κάτι που δεν ίσχυε μέχρι σήμερα, καθώς ο νηπιαγωγός αναλαμβάνει την οργάνωση του αναλυτικού προγράμματος.
Επιπλέον, η εισαγωγή ειδικοτήτων στο νηπιαγωγείο θα διεύρυνε τις ανάγκες σε εκπαιδευτικούς, που ειδικότερα στην Πρωτοβάθμια παρουσιάζει μεγάλες ελλείψεις.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Παιδείας, η εισαγωγή των παραπάνω θεματικών δεν θα γίνει με ειδικότητες εκπαιδευτικών. Το αναλυτικό πρόγραμμα στα νηπιαγωγεία βασίζεται στην ολιστική προσέγγιση διάφορων θεματικών και δεν προσομοιάζει σε μάθημα, αλλά σε διαφορετικές διαδικασίες που έχουν να κάνουν με τη διάδραση, βιωματικές διαδικασίες και άλλες δραστηριότητες, όπως μουσική και ζωγραφική.
Το υπουργείο Παιδείας μελετάει την ενίσχυση του αναλυτικού προγράμματος με επιπλέον δραστηριότητες που θα σχετίζονται με την ξένη γλώσσα και τη Φυσική Αγωγή, αλλά θα συνεχίζονται να διενεργούνται από τον νηπιαγωγό. Ο εμπλουτισμός του προγράμματος και η ενίσχυση του υλικού που θα βοηθήσει τον νηπιαγωγό να εντάξει στο έργο του τις νέες θεματικές βρίσκεται ακόμα υπό σχεδιασμό και τον επόμενο καιρό αναμένονται οι σχετικές ανακοινώσεις.
Αντιδράσεις από ΔΟΕ
Οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εναντιώθηκαν στις εξαγγελίες της υπουργού, κρίνοντας όμως ότι η εισαγωγή των Αγγλικών και της Φυσικής Αγωγής θα διενεργείται από ειδικότητες.
«Στο νηπιαγωγείο δεν υφίστανται διακριτά αντικείμενα μάθησης, αλλά πλαίσια ανάπτυξης δραστηριοτήτων που είναι αναπτυξιακά κατάλληλα και αποτελεσματικά για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας», υποστήριξε σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, ενώ η ΔΟΕ σε μια αναλυτική ανακοίνωση θέτει ζητήματα όχι μόνο πρακτικά αλλά και παιδαγωγικά.
«Με αυτόν τον τρόπο η πρώτη γνώση γίνεται κατακερματισμένη γνώση και παραγκωνίζονται τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας, καθώς και η ανάγκη ύπαρξης σταθερού προσώπου», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η ΔΟΕ σχετικά με το ενδεχόμενο εισαγωγής ειδικοτήτων στο νηπιαγωγείο.
Συνεχίζοντας θέτει και παιδαγωγικά ζητήματα για την εισαγωγή των παραπάνω θεματικών, σημειώνοντας ότι «σύγχρονες επιστημονικές θεωρίες τονίζουν ότι η μάθηση τον 21ο αιώνα, σε αυτές τις ηλικίες, δεν μπορεί να στηρίζεται σε προγράμματα σπουδών που οργανώνονται αποκλειστικά με γνωστικά αντικείμενα. Στα προγράμματα σπουδών του νηπιαγωγείου δεν υπάρχουν διακριτά γνωστικά αντικείμενα. Για αυτόν το λόγο, το νηπιαγωγείο στελεχώνεται μόνο από νηπιαγωγούς Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και όχι και από άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών».
Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης για την επόμενη σχολική χρονιά με την εισαγωγή νέων θεματικών, η οποία θα συνοδευτεί από επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Μεταξύ αυτών κυκλοφοριακή αγωγή, επιχειρηματικότητα, πολιτική προστασία, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, αειφόρος ανάπτυξη και Α’ Βοήθειες είναι μερικές μόνο από αυτές που θα ενταχθούν πιλοτικά από τον Σεπτέμβριο του 2020 στα σχολεία.
Από την έντυπη έκδοση