Παράλληλα, επισημαίνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΕΛΓΑ και αποκαλύπτει ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες για την είσοδό τους στον αγροτικό τομέα, ενώ ανακοινώνει τους βασικούς άξονες της νέας ΚΑΠ.
Στο μεταξύ, ο κ. Βορίδης εκφράζει τους φόβους του για νέο κύμα μεταναστευτικών ροών μετά την τουρκική εισβολή στη Συρία. Σε ό,τι αφορά την υπόθεση Novartis, εμμένει στην αρχική του εκτίμηση ότι δεν θα επιστρέψει στη Δικαιοσύνη, ενώ σχετικά με τη χορήγηση δικαιώματος ψήφου στους ομογενείς δηλώνει ότι «η μη δυνατότητα δικαιώματος ψήφου στους Ελληνες του εξωτερικού είναι και αντισυνταγματική και προσβλητική, αλλά και ταξική, καθώς αδικεί όσους δεν έχουν την οικονομική άνεση να ταξιδέψουν και να ψηφίσουν στην πατρίδα».
Κύριε υπουργέ, πότε θα πιστωθούν τα χρήματα της προκαταβολής της ενιαίας ενίσχυσης στους αγρότες και πότε υπολογίζετε ότι θα γίνει και η εξόφληση μαζί με το «πρασίνισμα»;
Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε πριν από την εθνική μας εορτή και αργία της 28ης Οκτωβρίου να έχει πιστωθεί και να είναι διαθέσιμη στους λογαριασμούς των δικαιούχων παραγωγών η προκαταβολή της ενιαίας ενίσχυσης για φέτος που ανέρχεται στο 70% της βασικής ενίσχυσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πληρωμή θα αφορά και στις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων για όσες αιτήσεις έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Από κει και μετά υπολογίζουμε ότι μέχρι το τέλος του έτους (τέλος Δεκεμβρίου) θα καταβληθεί στους δικαιούχους το υπόλοιπο 25%-30% της βασικής ενίσχυσης, καθώς και το πριμ για το λεγόμενο «πρασίνισμα», το οποίο και δίνεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση για καθαρά περιβαλλοντικούς λόγους.
Η εξαίρεση της ελιάς και του ελαιολάδου από την επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ ήταν σίγουρα μια νίκη της κυβέρνησης. Ωστόσο, το πλήγμα για το βιομηχανικό ροδάκινο, αλλά και τη φέτα, είναι μεγάλο. Ποια είναι τα σχέδια του υπουργείου για να μετριάσετε τις απώλειες στο αγροτικό εισόδημα;
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να δούμε αν τελικά οι κυρώσεις αυτές εφαρμοστούν. Πέραν αυτού, έχω σκεφθεί μια σειρά από κινήσεις οι οποίες θα πρέπει να είναι ενταγμένες στο πλαίσιο του Κοινοτικού Δικαίου. Οι αποζημιώσεις προς τους παραγωγούς που πλήττονται αποτελούν μια προσέγγιση του θέματος. Οχι τη μοναδική. Εξάλλου, περιμένουμε μια απόφαση της Επιτροπής Διαιτησίας του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου στον οποίο έχει προσφύγει η Ευρωπαϊκή Ενωση εναντίον των ΗΠΑ. Αρα, εκεί υπάρχει κάτι που μπορεί μεν, από τη μία, να επέτρεψε στον κ. Τραμπ να επιβάλει δασμούς, αλλά μπορεί, από την άλλη, να επιτρέψει εξίσου και στην Ε.Ε. να επιβάλει δασμούς, άρα μπορεί να μπούμε, έτσι, σε μια λογική συμψηφισμών. Να σημειώσω ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της Ε.Ε. που εξαιρέθηκε από τους δασμούς στις ελιές και αυτό είναι, αναμφισβήτητα, μια μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησής μας. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι όταν, με την ανάληψη των καθηκόντων μου ως υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, συναντήθηκα με τον Αμερικανό πρέσβη, κ. Pyatt, και του έθεσα ο ίδιος το θέμα της εξαίρεσης του ελαιολάδου και των ελιών από τους δασμούς εξεπλάγην, καθώς ήταν η πρώτη φορά που ελληνική κυβέρνηση ζητούσε κάτι τέτοιο όπως μου είπε. Το ίδιο, λοιπόν, σκοπεύω να πράξω και για τα κονσερβοποιημένα ροδάκινα και για τη φέτα σε επόμενο κύκλο επαφών.
Στο θέμα των αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ έχετε πει ότι παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών, ενώ πολλές ζημιές δεν καλύπτονται από τον Οργανισμό. Δεδομένου ότι εδώ και χρόνια αναμένεται η περιβόητη αναλογιστική μελέτη, όμως καμία κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να την εκπονήσει, εσείς είστε αποφασισμένος να την προχωρήσετε; Και από εκεί και πέρα, πώς σκέφτεστε να βάλετε στο παιχνίδι και τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες;
Είναι αλήθεια ότι ο ΕΛΓΑ είναι ένας Οργανισμός με πλήθος χρόνιων προβλημάτων, ενώ τα τελευταία 4 χρόνια εμφανίζεται διαδοχικά ελλειμματικός. Ολα αυτά απαιτούν έναν ολοκληρωμένο επανασχεδιασμό και όχι λύσεις εμβαλωματικές, προκειμένου και οι αγρότες να απολαμβάνουν στο έπακρον τον ανταποδοτικό του χαρακτήρα και η αγροτική παραγωγή να προστατεύεται και ο Κρατικός Προϋπολογισμός να μην επιβαρύνεται. Οταν περιμένουμε από τους αγρότες να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους απέναντι στον Οργανισμό καταβάλλοντας το ασφάλιστρο, πρέπει και ο ΕΛΓΑ να εμφανίζεται το ίδιο συνεπής απέναντί τους. Η είσοδος της ιδιωτικής ασφάλισης στον χώρο αυτόν δεν είναι κάτι εύκολο και αυτό το μαρτυρά και η μεγάλη αναμονή στην ολοκλήρωση της σχετικής αναλογιστικής μελέτης, την οποία δεν κατόρθωσε η προηγούμενη κυβέρνηση. Δεν ωφελεί όμως κανέναν το να «κλοτσάμε το τενεκεδάκι» για να περνάει ο καιρός και να μετακυλίεται το πρόβλημα στους επόμενους. Το ζητούμενο είναι να δοθεί λύση. Μια λύση που να βελτιώνει το πλαίσιο ασφάλισης της παραγωγής χωρίς να επιβαρύνεται περαιτέρω το κόστος για τους αγρότες. Εχω ήδη κάνει μια πρώτη σειρά επαφών με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες. Μελετάμε τις δυνατότητες για να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εις όφελος των παραγωγών.
Ανεξαρτήτως των διαμειφθέντων στις συναντήσεις της Παρασκευής, με ποιον τρόπο θεωρείτε ότι η κυβέρνηση μπορεί να ξεπεράσει την ψυχρή αριθμητική σε κοινοβουλευτικό επίπεδο και να επιτύχει τον στόχο των 200 βουλευτών, ώστε να περάσει τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο και στην καθιέρωση της ψήφου των ομογενών, αλλά και τη συνταγματική αναθεώρηση;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα έχει ηγετική θέση στον ενεργειακό μετασχηματισμό - Δημιουργούνται ευκαιρίες επένδυσης
Η Νέα Δημοκρατία και αυτή η κυβέρνηση κινούνται στον άξονα του ρεαλισμού και της λογικής. Η εξασφάλιση ευρείας κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας για την ψήφιση του εκλογικού νόμου, της ψήφου των ομογενών και τη συνταγματική αναθεώρηση αποτελεί προσωπικό στοίχημα του ίδιου του πρωθυπουργού, ο οποίος απευθύνεται προς όλες τις δυνάμεις του δημοκρατικού τόξου. Ηδη συναντήθηκε με τους πολιτικούς αρχηγούς για το θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού κινούμενος υπό το απλό σκεπτικό ότι όλοι θα αποδεχθούν τη βασική δημοκρατική και συνταγματική αρχή ότι η ψήφος των Ελλήνων είναι ισότιμη, έχει την ίδια πολιτική βαρύτητα και δεν μπορούν να γίνουν διακρίσεις εις βάρος κανενός. Με το νομοσχέδιο που καταρτίζουμε δεν επηρεάζεται ούτε το εκλογικό σώμα ούτε και οι προϋποθέσεις χορήγησης ιθαγένειας. Η μη δυνατότητα δικαιώματος ψήφου στους Ελληνες του εξωτερικού είναι και αντισυνταγματική και προσβλητική, αλλά και ταξική, καθώς αδικεί όσους δεν έχουν την οικονομική άνεση να ταξιδέψουν και να ψηφίσουν στην πατρίδα.
Στον ίδιο άξονα της λογικής και των ρεαλιστικών πολιτικών επιχειρημάτων μακριά από μικροπολιτικές και τυχοδιωκτικές επιδιώξεις θα λάβει χώρα και ο διάλογος για την εξασφάλιση ευρείας συναίνεσης και για τα δύο άλλα θέματα. Ο καιρός γαρ εγγύς.
Ανησυχείτε ότι το διπλωματικό βέρτιγκο της αμερικανικής διπλωματίας, όπως πολλοί διέγνωσαν μετά την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του Αμερικανού προέδρου Τραμπ για την εμπλοκή της Τουρκίας στη Συρία, μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα των προσφυγικών ροών; Ή θα πρέπει η χώρα μας να αισθάνεται ασφαλής μετά την επικαιροποιημένη αμυντική συμφωνία που υπεγράφη με τις ΗΠΑ;
Η αλήθεια είναι ότι η πολιτική των ΗΠΑ πάνω στο θέμα της τουρκικής εισβολής στη Συρία είναι, αν μη τι άλλο, επιεικώς αντιφατική. Η δε Τουρκία και ο πρόεδρος Ερντογάν δεν αποκλείεται σε περίπτωση ήττας να επιδείξουν νευρικότητα επιβεβαιώνοντας τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις για άνοιγμα της στρόφιγγας των μεταναστευτικών ροών. Η πρόσφατη επικαιροποίηση της αμυντικής συμφωνίας μεταξύ της χώρας μας με τη χώρα των ΗΠΑ αναβαθμίζει στρατηγικά τη συνεργασία μας και συνιστά εγγύηση ασφάλειας και πηγή σταθερότητας, ανάπτυξης και ευημερίας. Το δε σχέδιο της κυβέρνησής μας για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή διαχωρίζοντας σαφώς το προσφυγικό από το μεταναστευτικό προφίλ, ενεργοποιώντας το πρωτόκολλο των επαναπροωθήσεων -σε εξαιρετικά μειωμένο χρόνο από αυτόν που γινόταν μέχρι σήμερα- και διασφαλίζοντας ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης για τους μετανάστες και πρόσφυγες. Την ίδια στιγμή η Τουρκία θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν της τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την Κοινή Δήλωση Ευρωπαϊκής Ενωσης – Τουρκίας του 2016 αναφορικά με την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού-προσφυγικού ζητήματος, για το οποίο η Τουρκία λαμβάνει αθρόα οικονομική ενίσχυση από την Ενωση.
Είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς. Στο επίκεντρο είναι το remake των προβλέψεων για το δημοσιονομικό κενό τόσο για φέτος όσο και για το 2020, πρόβλεψη που δεν συμβαδίζει με τις κυβερνητικές εξαγγελίες, όπως αποτυπώνονται και στο προσχέδιο του προϋπολογισμού. Πιστεύετε ότι έχουμε μπει σε μια νέα εποχή που δεν θα έχουμε βέτο από τους δανειστές;
Η πολιτική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας αρχίζει να αποδίδει καρπούς και αυτό αποτυπώνεται στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2020, αλλά και στην ανταπόκριση των διεθνών αγορών. Η πολιτική μας εμπνέει εμπιστοσύνη και μέσα από τη μείωση των φόρων αυξάνεται η φορολογική συμμόρφωση και, άρα, τα δημόσια έσοδα είναι καλύτερα, ενώ παράλληλα ελέγχουμε και συγκρατούμε τις δημόσιες δαπάνες. Ηδη το δημοσιονομικό κενό που προβλεπόταν για το 2019 από την τελευταία έκθεση των θεσμών τον περασμένο Ιούνιο (εκτίμηση για 2 δισ. ευρώ) δεν επαληθεύτηκε για φέτος. Η φετινή χρονιά κλείνει με θετικό δημοσιονομικό αποτύπωμα και γι’ αυτό ευθύνεται η πολιτική της κυβέρνησής μας. Πάνω σε αυτήν την πολιτική θα συνεχίσουμε και το 2020, αναμένοντας ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, τα οποία δεν θα μπορούν να αμφισβητήσουν ακόμα και οι πιο σκεπτικιστές εκ των δανειστών μας.
«Μόνο τα προϊόντα μας μπορούν να φέρουν τον τίτλο “μακεδονικός”»
Τόσο προεκλογικά όσο και προγραμματικά δεσμευτήκατε για ένα branding που θα αφορά στα μακεδονικά προϊόντα. Θα το υλοποιήσετε, τελικά, και τι θα περιλαμβάνει;
Η προστασία της ευαίσθητης και ιδιαίτερης κατηγορίας των μακεδονικών μας προϊόντων βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της αγροτικής πολιτικής αυτής της κυβέρνησης. Είναι σαφές ότι μόνο τα μακεδονικά προϊόντα, δηλαδή αυτά που γίνονται στη Μακεδονία, μπορούν να φέρουν τον τίτλο «μακεδονικός». Αυτό, φυσικά, είναι κάτι που ενδεχομένως θα αποτελέσει αντικείμενο δικαστικής διαμάχης, αλλά πιστεύω ότι θα λήξει υπέρ μας. Το «μακεδονικός» είναι απόλυτα συνδεδεμένο με γεωγραφική ένδειξη και είναι μεγάλη ανάγκη να προστατεύσουμε τους παραγωγούς και τους καταναλωτές μας αλλά πρωτίστως την ταυτότητα των προϊόντων μας. Πρωταρχικός στόχος είναι να διασφαλίσουμε τη μακεδονική ταυτότητα εξασφαλίζοντας τη μοναδικότητά της έναντι των προϊόντων της γείτονος χώρας. Θέλουμε όμως την αρωγή και των επιχειρήσεών μας οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα και οφείλουν να κατοχυρώσουν το ταχύτερο δυνατόν τις σχετικές επωνυμίες τους διεθνώς.
«Να μιλούν ΣΥΡΙΖΑ και Τσίπρας για πολιτικό ρεβανσισμό είναι, αν μη τι άλλο, οξύμωρο, για να μην πούμε αστείο»
Σε πρόσφατη συνέντευξή σας είπατε ότι η δικογραφία για τη Novartis δεν θα επιστρέψει στη Δικαιοσύνη. Πού στηρίζετε αυτή τη βεβαιότητά σας; Τι απαντάτε στις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ ότι είστε δειλοί και γι’ αυτό δεν επεκτείνατε και την Προανακριτική και στον Αλέξη Τσίπρα; Αλλά και στον πρώην πρωθυπουργό που σας έχει κατηγορήσει για πολιτικό ρεβανσισμό;
Το να μιλούν ο ΣΥΡΙΖΑ και ο πρώην πρωθυπουργός για πολιτικό ρεβανσισμό είναι, αν μη τι άλλο, οξύμωρο, για να μην πούμε αστείο. Η κυβέρνηση που εφάρμοσε όσο καμία άλλη στην ελληνική πολιτική ιστορία μεθόδους απόπειρας πολιτικής εξόντωσης των πολιτικών της αντιπάλων με πρακτικές σπίλωσης υπολήψεων, εξαπόλυσης λάσπης και κατασκευής κατάφορων σκευωριών θα έπρεπε κατ’ ελάχιστον να σωπαίνει σήμερα. Οπως επανειλημμένα έχω εξηγήσει αναφορικά με την υπόθεση σύστασης Προανακριτικής για τον πρώην υφυπουργό Δικαιοσύνης κ. Παπαγγελόπουλο, ενώ ο πρώην πρωθυπουργός φέρει την πολιτική ευθύνη ως πολιτικός προϊστάμενος του κ. Παπαγγελόπουλου, δεν υφίστανται για τον κ. Τσίπρα αδιάσειστες αποδείξεις που να στοιχειοθετούν την απόδοση κατηγοριών εις βάρος του, τουλάχιστον όχι ακόμα. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τον ΣΥΡΙΖΑ, εμείς ούτε μνησικακούμε ούτε εκδικούμαστε διώκοντας και στοχοποιώντας τους πολιτικούς μας αντιπάλους καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους και μικροπολιτικά συμφέροντα. Αν η πορεία της έρευνας φέρει στο φως νέα στοιχεία -όχι απλώς συλλογισμούς- για άλλα αδικήματα ή άλλα πρόσωπα, μηδενός εξαιρουμένου, τότε φυσικά και η έρευνα και το κατηγορητήριο θα επεκταθούν. Για την ώρα όμως πράττουμε το δέον, σύμφωνα με τους νόμους και το Σύνταγμά μας ως μια πολιτικά υπεύθυνη παράταξη.
Η υπόθεση, δε, της Novartis, κατά τη νομική μου άποψη, δεν θα επιστρέψει στη Δικαιοσύνη από τη Βουλή, καθώς υφίστανται σοβαρές ενδείξεις για αδικήματα που σχετίζονται με την ιδιότητα του υφυπουργού κ. Παπαγγελόπουλου -όπως αυτό της κατάχρησης εξουσίας και της παράβασης καθήκοντος- και, άρα, εν προκειμένω αρμόδια είναι η Βουλή.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής