Τις καταγγελίες της κ. Χαλικιά για κατασπατάληση των κονδυλίων που προορίζονται για την επιδότηση και κατάρτιση των ανέργων, είχε δημοσιεύσει το Πρώτο Θέμα , γεγονός που, όπως αναφέρεται, οδήγησε στην απομάκρυνσή της από τη θέση, ως “υπεύθυνη για το δημοσίευμα”.
Στο επίκεντρο των καταγγελιών βρέθηκαν τα περίφημα Προγράμματα Κοινωνικής Εργασίας για την απασχόληση ανέργων.
Η γενική γραμματέας Δήμητρα Χαλικιά με επιστολή στο Μαξίμου καταγγέλλει ότι η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου, όταν προέκυψε θέμα νομιμότητας στο περιεχόμενο πρόσκλησης για την πρόσληψη ανέργων σε 34 δήμους, κατηγόρησε εκείνη (τη γ.γ. του υπουργείου) ότι “ζήτησε από το ΑΣΕΠ να βγάλει αντισυνταγματική τη συγκεκριμένη πρόσκληση”.
Η κυρία Χαλικιά καταλογίζει ιδιοτέλεια στην κ. Αντωνοπούλου και υποστηρίζει ότι η αναπληρώτρια υπουργός “κινείται στο πλαίσιο της συκοφαντικής δυσφήμησης σε βάρος μου, τόσο σε προσωπικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο”.
Σύμφωνα με το protothema.gr, η συνέχεια της επιστολής της προς τον πρωθυπουργό, που κοινοποιήθηκε και στους υπουργούς Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη και Νίκο Παππά, Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο και τον γ.γ. του πρωθυπουργού Δημήτρη Τζανακόπουλο, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική και τα όσα αναφέρονται αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα λόγω της ιδιότητας της κ. Χαλικιά:
“Η αλήθεια για τη στάση της εν λόγω υπουργού είναι ότι αντιστάθηκα σε κακές (πάρα πολύ κακές) επιλογές διαχείρισης δημοσίου χρήματος που επιχειρεί, κυρίως με “αυτεπιστασίες”(δηλαδή απευθείας αναθέσεις σε κοινωνικούς εταίρους πολλών χιλιάδων ευρώ, πρακτική στην οποία διέπρεψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. και έχει στιγματιστεί) ή άλλες πρακτικές που πριμοδοτούν τα μεγάλα ΚΕΚ, τη στιγμή που η κυβέρνησή μας έχει δηλώσει πάρα πολλές φορές ότι πρόκειται να χτυπήσει αυτή τη διαπλεκόμενη αγορά”.
Η κ. Χαλικιά γίνεται πιο συγκεκριμένη στη συνέχεια της επιστολής της προς τον πρωθυπουργό:
“Κορυφαίο παράδειγμα είναι το “περίφημο” 29-64 (πρόγραμμα καταπολέμησης της ανεργίας) και τις επιλογές που η ίδια η κυρία Αντωνοπούλου ζήτησε να έχουμε μέσα, ώστε να αποκλείονται τα μικρά ΚΕΚ (υπάρχουν διαμαρτυρίες, επιστολές και τα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση της πρόσκλησης που επιβεβαιώνουν τα προαναφερόμενα”. Οι καταγγελίες της γενικής γραμματέως του υπουργείου Εργασίας, όμως, δεν σταματούν εδώ, αφού στην ίδια επιστολή-καταπέλτη για την αναπληρώτρια υπουργό προσθέτει: “Στο σημείο αυτό είμαι υποχρεωμένη να παρατηρήσω την “άναρχη εξειδίκευση του προγράμματος απασχόλησης ΕΣΠΑ 2014-2020”, κάτω από τις κατευθύνσεις της εν λόγω υπουργού, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν χρήματα από συγχρηματοδοτούμενους πόρους για να καλυφθούν οι ανάγκες καταπολέμησης της ανεργίας σε Αττική και Νότιο Αιγαίο. Για τα παραπάνω, έχω ενημερώσει γραπτά τόσο τον υπ. Επικρατείας Α. Φλαμπουράρη όσο και τον πρόεδρο της Βουλής Ν. Βούτση από το καλοκαίρι”.
Όπως σημειώνει το protothema.gr, oι επικριτές της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας επισημαίνουν ότι ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί το περίφημο “Πρόγραμμα Καταπολέμησης της Ανεργίας για ηλικίες 29-64 ετών”. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είχε προγραμματιστεί από τη Ν.Δ., καταργήθηκε στη συνέχεια από την κυρία Αντωνοπούλου με την αιτιολογία ότι είχε σχεδιαστεί όχι για ανέργους, αλλά για συγκεκριμένους φορείς κατάρτισης και εταιρείες που θα απασχολούσαν για ορισμένους μήνες τους ανέργους, και έτσι υποσχέθηκε ότι το πρόγραμμα θα επανασχεδιαζόταν και θα προκηρυσσόταν το αργότερο τον Απρίλιο του 2015. Το σχέδιο της πρόσκλησης που βγήκε την περασμένη εβδομάδα στη διαβούλευση από το υπουργείο Εργασίας απέχει από τα υπεσχημένα, ότι οι άνεργοι θα λάμβαναν 5.500 ευρώ. Σύμφωνα με την πρόσκληση, παίρνουν 600 ευρώ για την κατάρτιση και 2.000 ευρώ για τρίμηνη πρακτική άσκηση. Οπως καταγγέλλεται, όμως, τα ίδια θα πάρουν και τα ΚΕΚ! Οσο για την απασχόληση; Εκπτώσεις και εδώ: παρά τις υποσχέσεις για εγγυημένη απασχόληση 26.000 ανέργων, η πρόβλεψη τώρα περιορίζεται στους 10.000.
Τα Προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας
Όπως σημειώνει το protothema.gr, από τη θέση της αντιπολίτευσης, ο ΣΥΡΙΖΑ ασκούσε δριμεία κριτική στην επιλογή των Προγραμμάτων Κοινωνικής Εργασίας για την εξασφάλιση, έστω απασχόλησης πέντε μηνών για ανέργους. Τα προγράμματα με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ χαρακτηρίζονταν τότε κοροϊδία σε βάρος των ανέργων, αφού επέστρεφαν στην ανεργία μετά από πέντε μήνες και δεν εξασφάλιζαν μόνιμες θέσεις εργασίας. Ωστόσο, η τακτική των κοινωνικών προγραμμάτων συνεχίστηκε και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Το ΑΣΕΠ, η προκήρυξη και το δελτίο-φάντασμα
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η δημόσια πρόσκληση μέσω του ΟΑΕΔ για τις 6.339 θέσεις κοινωφελούς εργασίας σε 34 δήμους-θύλακες της υψηλής ανεργίας και τα παρατράγουδα που δημιουργήθηκαν όταν το υπουργείο Εργασίας υποχρεώθηκε στην αναστολή της προκειμένου να αλλάξουν συγκεκριμένα κριτήρια ήταν αυτό που προκάλεσε την έκρηξη στις σχέσεις της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας Ράνιας Αντωνοπούλου και της γενικής γραμματέως του υπουργείου Δήμητρας Χαλικιά.
Η αναστολή στην υποβολή των αιτήσεων έγινε με το αιτιολογικό ότι είχε προηγηθεί σχετική απόφαση του ΑΣΕΠ προκειμένου να αποφευχθούν ζητήματα συνταγματικότητας. Μάλιστα, αντιρρήσεις για τη διατύπωση και τους όρους της πρόσκλησης, ιδιαίτερα για το σημείο που προβλεπόταν μοριοδότηση των ανέργων από τους συγκεκριμένους δήμους, είχε εκφράσει η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας. Το δελτίο Τύπου για την αναστολή αναρτήθηκε στη σελίδα του υπουργείου στις 10 Οκτωβρίου, ωστόσο λίγες ώρες αργότερα “εξαφανίστηκε”.
Τώρα, η κ. Χαλικιά καταγγέλλει στην επιστολή της προς τον πρωθυπουργό ότι η πολιτική της προϊσταμένη καταλογίζει σε εκείνη παρέμβαση ώστε το ΑΣΕΠ να μπλοκάρει την πρόσκληση ενδιαφέροντος, ενώ το θέμα φέρνει στη Βουλή με ερώτησή της προς τον υπουργό Εργασίας η βουλευτής του Ποταμιού Κατερίνα Μάρκου και τίτλο “Δελτίο Τύπου-φάντασμα του υπουργείου Εργασίας για τα κοινωφελή προγράμματα” ζητώντας την κατάθεση όλων των εγγράφων για το ζήτημα.
Η απάντηση της Ρ. Αντωνοπούλου
Σε απάντηση του δημοσιεύματος, η κα. Αντωνοπούλου, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία κατηγορεί την εν λόγω εφημερίδα ότι επιχειρεί να πλήξει την προσπάθεια που καταβάλει η σημερινή κυβέρνηση να σταματήσει αυτό ακριβώς που καταγγέλλεται: την κατασπατάληση των κονδυλίων για τους ανέργους σε “κολλητούς”, από όποιο χώρο και αν προέρχονται, και για την ακρίβεια σε ένα κρατικοδίαιτο σύστημα υποτιθέμενης επαγγελματικής κατάρτισης με ελάχιστο όφελος για τους ανέργους.
Η “κατάρτιση” των ανέργων λειτουργεί εδώ και χρόνια, αφενός ως επιδοματική πολιτική, αφετέρου ως μηχανισμός εξυπηρέτησης επιχειρήσεων μικρών, μεσαίων και μεγάλων, σημειώνει η κα. Αντωνοπούλου.
Όσον αφορά τη βασική “πηγή” του ρεπορτάζ, σημειώνει η κα. Αντωνοπούλου, η επιλογή τροφοδότησης με ανυπόστατες, ψευδείς ή ανακριβείς πληροφορίες στην εφημερίδα και τη συντάκτρια του ρεπορτάζ, δημιουργεί μείζον θέμα πολιτικής δεοντολογίας, το οποίο ασφαλώς και θα αντιμετωπιστεί αποφασιστικά το αμέσως προσεχές διάστημα.
Όσον αφορά την εφημερίδα και τη συντάκτρια του ρεπορτάζ, προκύπτει θέμα δημοσιογραφικής δεοντολογίας, αφού επέλεξαν να παραθέσουν μονομερώς τις “πληροφορίες” που τους διέθεσε η “πηγή” τους, χωρίς την παραμικρή προσπάθεια να τις διασταυρώσουν με την εκδοχή της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας Ράνιας Αντωνοπούλου.
Όσον αφορά το περιεχόμενο του ρεπορτάζ, από την πλευρά του Υπ. Εργασίας επισημαίνεται ότι αυτό υιοθετεί το εντελώς ανυπόστατο και ιδιοτελές περιεχόμενο επιστολής που εστάλη προς τον πρωθυπουργό, ενώ επικαλείται πληροφορίες, οι οποίες δήθεν αποδεικνύουν “κακοδιαχείριση των κονδυλίων” που προορίζονται για την υποστήριξη των ανέργων. Η κα. Αντωνοπούλου επισημαίνει πως ο τίτλος του ρεπορτάζ δεν προκύπτει σε καμία περίπτωση από τα στοιχεία του δημοσιεύματος, καθώς δεν υπάρχει ούτε μία αναφορά που να “αποκαλύπτει” ποιοι είναι οι κολλητοί της υπουργού.
Από την πλευρά της Υπ. Εργασίας τονίζεται ότι η επαγγελματική κατάρτιση των ανέργων και η αναβάθμιση των προσόντων τους δεν θα συνεχίσει να λειτουργεί με όρους σούπερ μάρκετ με παρελκυστικές “προσφορές” μέσω νομίμων αλλά αγοραίων πρακτικών. Επίσης τονίζεται ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας βάζουμε καινούργιους κανόνες που στόχος τους είναι, σίγουρα όχι να εξυπηρετήσει η κυβέρνησή τα όποια συμφέροντα αλλά να θέσει πλαίσιο ορθής λειτουργίας.
Σε ό,τι αφορά τα ειδικότερα στοιχεία του ρεπορτάζ της εφημερίδας, η κα. Αντωνοπούλου επισημαίνει ότι:
α) “αυτεπιστασία” ενός προγράμματος δεν σημαίνει απευθείας ανάθεση. Αποτελεί εναλλακτική δυνατότητα που δίνουν ο κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και το διαχειριστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ, και έχει την έγκριση της αρμόδιας για την κανονικότητα και επιλεξιμότητα των δράσεων Διαχειριστικής Αρχής, η οποία είχε και τον τελευταίο λόγο,
β) η διεύρυνση του προγράμματος Κοινωφελούς Εργασίας, και σε διάρκεια και σε τελικό όφελος, τόσο για τους ανέργους όσο και για τους δήμους στους οποίους θα απασχοληθούν, έχει αναγνωριστεί από όλους και έχει απτά αποτελέσματα. Οι αλλαγές στα κριτήρια επιλογής των ανέργων – που κατά το “αποκαλυπτικό” ρεπορτάζ προκάλεσαν “την έκρηξη στις σχέσεις της αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας και της γενικής γραμματέως” – έγιναν ακριβώς για να υπηρετηθεί η συνταγματική αρχή της ισότητας στη μεταχείρισή τους.