Όπως όμως έχει συνηθίσει η κυβέρνηση, άλλα λέει και άλλα κάνει. Για του λόγου το αληθές λοιπόν, ο υπουργός που φέρνει μέρος της πολιτικής ευθύνης για την κατάσταση στον Σαρωνικό, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ζήτησε και πέτυχε να μην αλλάξουν μέχρι τον Ιούνιο του 2018 οι προϋποθέσεις για τα ρυμουλκά που κινούν μεγάλα δεξαμενόπλοια με χιλιάδες τόνους καυσίμων παρά τις περί του αντιθέτου εισηγήσεις των ειδικών.
Η ιστορία ξεκινά τον Ιούνιο όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εξέδωσαν έναν νέο κανονισμό για τα ρυμουλκά των δεξαμενόπλοιων που μεταφέροντας δεκάδες χιλιάδες τόνους καυσίμων δυνητικά θα μπορούσαν να προκαλέσουν πολλαπλάσιο πρόβλημα από αυτό που προκάλεσε το Αγία Ζώνη ΙΙ.
Στον κανονισμό αυτό τα ΕΛΠΕ περιγράφουν πώς από τον Αύγουστο τα ρυμουλκά αυτά αφενός θα πρέπει να είναι «ηλικίας» μέχρι 20 ετών και αφετέρου θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με δύο μηχανές.
Οι προϋποθέσεις που ζήτησαν τα ΕΛΠΕ για την Αθήνα ισχύουν από το 2012 στον αντίστοιχο κανονισμό για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Μέχρι σήμερα η πλειοψηφία των ρυμουλκών που είναι επιφορτισμένα με αυτή την εργασία πλέουν στις θάλασσες για περισσότερα από 20 χρόνια και έχουν μόνο μια μηχανή. Έτσι σε περίπτωση μηχανικού προβλήματος το δεξαμενόπλοιο που μεταφέρουν θα βρεθεί ακυβέρνητο με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την πρόκληση ατυχήματος.
Ο Δένδιας ενημέρωσε τον Μητσοτάκη για τη νέα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων και τον θόλο
Από πλευράς του, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής, όπως αναφέρει το protothema.gr, στην απάντησή του με ημερομηνία 26 Ιουλίου απορρίπτει την εισήγηση των ΕΛΠΕ και ζητά την παράταση εφαρμογής των νέων προδιαγραφών από τις 30 Ιουνίου 2018, έναν χρόνο, δηλαδή, μετά.
Στην απάντησή του ο υπουργός Ναυτιλίας επικαλείται την αποφυγή μονοπωλιακών καταστάσεων, στρεβλώσεων στην αγορά και διασφάλισης των εργαζομένων. Αντιπροτείνει, δε, η ηλικία των ρυμουλκών να τοποθετηθεί στα 25 έτη.
Δεκάδες τα πλοία-σαπάκια που αλωνίζουν στις ελληνικές θάλασσες
Η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών από την πρώτη στιγμή κατήγγειλε σε ανακοίνωσή της ότι το Αγία Ζώνη ΙΙ ήταν «κινητή οικολογική βόμβα» κατασκευασμένο το 1972 και υπήρχαν αναφορές ότι στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες»
Το Αγία Ζώνη ΙΙ δεν είναι η εξαίρεση και όπως αποκαλύπτει η ΠΕΝΕΝ από τα 90 μικρά ανεφοδιαστικά δεξαμενόπλοια που πλέουν στην Ελλάδα το 90% περίπου 70 έως 80 είναι «εν δυνάμει κινητές περιβαλλοντικές βόμβες».
Η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου πολλές φορές.
Μάλιστα στην πρώτη πρώτη ανακοίνωσή της λίγες ώρες μετά την βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ είχε επισημάνει ότι « οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος».