Αυτήν την απάντηση – ψυχρολουσία έδωσε ο επίτροπος αρμόδιος για οικονομικά θέματα Πιέρ Μοσκοβισί σε ερώτηση του ευρωβουλευτή Νίκου Χουντή σχετικά με το καθεστώς εποπτείας της Ελλάδας μετά το τέλος του προγράμματος
Πιο συγκεκριμένα, ο κοινοτικός αξιωματούχος σημειώνει ότι το πλαίσιο της εποπτείας μετά το Πρόγραμμα καταγράφεται στο άρθρο 14.1 του Κανονισμού 472/2013, το οποίο προβλέπει: «Τα κράτη μέλη παραμένουν υπό εποπτεία μετά το πρόγραμμα εφόσον δεν έχει εξοφληθεί τουλάχιστον το 75% της χρηματοδοτικής συνδρομής που έχει ληφθεί από ένα ή περισσότερα άλλα κράτη-μέλη, τον ΕΜΧΣ, τον ΕΜΣ ή το ΕΤΧΣ», που υπολογίζεται (μέχρι σήμερα) στα 176 δισ. ευρώ».
Η ουσία της εποπτείας που θα πραγματοποιείται από την Κομισιόν και την ΕΚΤ περιγράφεται στο άρθρο 14.3 του ίδιου Κανονισμού και θα αφορά «την οικονομική, δημοσιονομική και χρηματοπιστωτική κατάσταση» της Ελλάδας και θα μπορεί να οδηγεί σε «διορθωτικά μέτρα», για τα οποία όμως θα «ψηφίζουν μόνο τα μέλη του Συμβουλίου (σ.σ.: υπουργοί Οικονομικών) που εκπροσωπούν κράτη-μέλη με νόμισμα το ευρώ». Τούτο δε χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ψήφος του μέλους του Συμβουλίου που εκπροσωπεί το οικείο κράτος-μέλος.
Πέραν των διαδικασιών που προβλέπονται στο άρθρο 14 του Κανονισμού 472/2013, ο Γάλλος πρώην υπουργός υπογραμμίζει ότι το πλαίσιο εποπτείας της Ελλάδας θα λάβει υπόψη του την «κατάσταση της χώρας και τα πλέον ενημερωμένα στοιχεία για τις οικονομικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες και προοπτικές της αγοράς εκείνη τη χρονική στιγμή», αναφερόμενος στις αποφάσεις σχετικά που θα ληφθούν την επόμενη ημέρα της ολοκλήρωσης του ελληνικού προγράμματος σε ένα χρόνο από σήμερα, χωρίς όμως να αναφέρεται συγκεκριμένα στις ενδεχόμενες λύσεις για την Ελλάδα.
Ελεγχοι
Στη συνέχεια της απάντησής του ο κ. Μοσκοβισί δίνει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη διάταξη του άρθρου 8 του Κανονισμού 473/2013, η οποία υποχρεώνει τα κράτη-μέλη της ζώνης του ευρώ να υποβάλλουν έκθεση για τα σχέδιά τους ως προς την έκδοση χρεογράφων στο οικείο σχέδιο δημοσιονομικού προγράμματος, υπογραμμίζοντας: «Στόχος της είναι η παροχή πληροφοριών και η δημιουργία πλαισίου συζήτησης και συντονισμού των σχεδίων έκδοσης χρεογράφων, εφόσον κριθεί αναγκαίο». Τονίζει πάντως ότι η διάταξη αυτή δεν θίγει τις κυρίαρχες αποφάσεις των κρατών-μελών όσον αφορά το χρόνο και τον τρόπο έκδοσης ομολόγων. Στόχος της είναι η παροχή πληροφοριών και η δημιουργία πλαισίου συζήτησης και συντονισμού των σχεδίων έκδοσης χρεογράφων, εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Τα σενάρια
Ανεξάρτητα από το τυπικό που ακολούθησε ο επίτροπος Μοσκοβισί, γίνεται φανερό ότι το σενάριο της «καθαρής εξόδου» στο οποίο επιμένει η κυβέρνηση δεν θα επιβεβαιωθεί σε καμία περίπτωση. Με την ελληνική οικονομία σε μεγάλο άνοιγμα σε ευρωπαϊκά δάνεια και τις ελληνικές τράπεζες σε μεγάλη εξάρτηση από το δανεισμό της ΕΚΤ, είναι εντελώς απίθανο να υπάρξει πλήρης έξοδος από τη σκληρή εποπτεία. Ειδικά αν υπάρξει και δεύτερο πακέτο μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους.
Με τη χώρα μας να διατηρεί ακόμη και για το έτος της χρονικής ολοκλήρωσης του τρίτου προγράμματος ύψος-ρεκόρ πάνω από 170% του ΑΕΠ, είναι νομοτελειακό ότι η επόμενη μέρα θα οδηγήσει αν όχι σε νέο Μνημόνιο τουλάχιστον σε προληπτική πιστωτική γραμμή είτε απλή (PCCL) ή ενισχυμένη (ECCL), με τη δεύτερη να περιλαμβάνει ενισχυμένη εποπτεία από τους δανειστές της Ελλάδα. Βασική προϋπόθεση για τη χορήγηση προληπτικής πιστωτικής γραμμής είναι η χώρα η οποία θα δεχθεί τη διευκόλυνση αυτή να έχει την πιστοποίηση από το ΔΝΤ ότι το χρέος της είναι βιώσιμο.
Συνεπώς, ακόμη και για τη χορήγηση προληπτικής πιστωτικής γραμμής για την Ελλάδα θα πρέπει μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος οι Ευρωπαίοι εταίροι της στο Eurogroup να πάρουν τις τελικές αποφάσεις για την ελάφρυνση του χρέους με στόχο αυτό να καταστεί βιώσιμο μέχρι και την εξόφλησή του.
Διαφορετικά, σε περίπτωση καθυστέρησης των αξιολογήσεων και των μέτρων του Μνημονίου η ολοκλήρωση του προγράμματος θα καθυστερήσει και η συνέχεια -στην καλύτερη περίπτωση- θα ήταν ένα τέταρτο Μνημόνιο, κάτι που απεύχονται όλοι σήμερα.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου