Μόνο το τελευταίο τετράμηνο η «Ενωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα Της Ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ) δέχτηκε περίπου 600 (προφορικές και γραπτές).
Τηλεπικοινωνίες και ιντερνέτ: «Βροχή» οι καταγγελίες από τους καταναλωτές
Στα προβλήματα που έχει εντοπίσει, τα τελευταία χρόνια, η ΕΚΠΟΙΖΩ -και τα έχει επισημαίνει προς την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και προς τα αρμόδια υπουργεία- συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:
- Οι υψηλές χρεώσεις, που τοποθετούν τη χώρα μας, για αρκετά χρόνια, στα κράτη με τα ακριβότερα τιμολόγια στις τιμές κινητής τηλεφωνίας και δεδομένων.
- Η έλλειψη ανταγωνισμού και οι ολιγοπωλιακές καταστάσεις. Η Ελλάδα κατατάσσεται ως η λιγότερο ανταγωνιστική στις χώρες της Ε.Ε.-27, αλλά και των χωρών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).
- Η έλλειψη συγκρισιμότητας και αδιαφάνειας διαφόρων πακέτων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στους καταναλωτές.
- Οι αθέμιτοι και καταχρηστικοί όροι στις συμβάσεις κινητής τηλεφωνίας. Ο λόγος για δυσνόητους, πολύπλοκους και τεχνικούς όρους, που δεν είναι καθόλου φιλικοί στους καταναλωτές (ψιλά γράμματα).
- Η έλλειψη ενδιαφέροντος από τους παρόχους για προηγμένες υποδομές δικτύων.
- Η πλημμελής παροχή υπηρεσιών – οι χαμηλές ταχύτητες στο Διαδίκτυο, οι αποκλίσεις μεταξύ της πραγματικής και ονομαστικής ταχύτητας και οι συχνές διακοπές.
- Οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (παραπλανητικές διαφημίσεις) ως προς τη δυνατότητα διάθεσης των προϊόντων, με αποτέλεσμα τη μη ξεκάθαρη και ορθή ενημέρωση των καταναλωτών.
- Οι συνεχείς οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες.
- Η αυθαίρετη ενεργοποίηση υπηρεσιών.
- Η μεγάλη καθυστέρηση ή/και μη αποκατάσταση βλαβών κ.ά.
Προσφάτως, μάλιστα, η ΕΚΠΟΙΖΩ συμμετείχε στη δημόσια διαβούλευση της ΕΕΤΤ και διατύπωσε την άρνησή της, αναφορικά με την τροποποίηση του Κανονισμού Γενικών Αδειών και την εισαγωγή «ρήτρας (τιμαριθμικής) αναπροσαρμογής», κατόπιν αιτήματος των παρόχων. Την κατηγορηματική άρνησή τους δήλωσαν, επίσης, μεταξύ άλλων, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και άλλες Ενώσεις Καταναλωτών.
Οι 6 προτάσεις της ΕΚΠΟΙΖΩ για το όφελος των πελατών
Στα σχόλιά της η Ενωση επεσήμανε ότι η μετακύλιση επιπρόσθετων χρεώσεων στους καταναλωτές είναι ανεπίτρεπτη και άδικη, αντίκειται στη νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή και δεν συνάδει με την, ήδη, δυσχερή οικονομική κατάσταση που βιώνουν χιλιάδες νοικοκυριά στην Ελλάδα. Ενίσχυσε, μάλιστα, την επιχειρηματολογία της, επισημαίνοντας πως η πλειονότητα των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών έχει ανακοινώσει, πρόσφατα, αύξηση κερδών. Παράλληλα προχώρησε στην υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων:
- Ουσιαστική εποπτεία από την ΕΕΤΤ προς όφελος και των δύο πλευρών: καταναλωτών- τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
- Εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην Ελλάδα, η οποία ανήκει σήμερα στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕΤΤ, ώστε η Επιτροπή Ανταγωνισμού να αναλάβει θεσμικά την αποκλειστική αρμοδιότητα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και ειδικότερα στον έλεγχο συγκεντρώσεων.
- Αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω δικτύων Νέας Γενιάς (FTTH).
- Είσοδο νέων τηλεπικοινωνιακών παρόχων.
- Τήρηση από τους παρόχους των βασικών αρχών που διέπουν τη διαμόρφωση των τιμολογίων και συγκεκριμένα της κοστοστρέφειας, διαφάνειας, απλότητας και ίσης μεταχείρισης.
- Μείωση του παγίου και του ΦΠΑ και κατάργηση του τέλους κινητής τηλεφωνίας. Οι Ελληνες συνδρομητές είναι οι μοναδικοί στην Ευρώπη που πληρώνουν το «τέλος κινητής τηλεφωνίας».