Η γενιά Z – μια γενιά που βάζει τις εμπειρίες πάνω από τα χρήματα – ηγείται του λεγόμενου κύματος της ήπιας αποταμίευσης, σύμφωνα με τη μελέτη Prosperity Index Study της Intuit. «Η ήπια αποταμίευση είναι η απάντηση της ήπιας ζωής στα οικονομικά», αναφέρει η έκθεση.
Η «ήπια ζωή» είναι ένας τρόπος ζωής που αγκαλιάζει την άνεση και το χαμηλό άγχος, δίνοντας προτεραιότητα στην προσωπική ανάπτυξη και την ψυχική ευεξία.
Η έκθεση διαπίστωσε ότι η προσέγγιση των επενδύσεων και των προσωπικών οικονομικών από τη γενιά Z είναι «πιο ήπια» από τις προηγούμενες δεκαετίες, σύμφωνα με το CNBC.
Αυτό σημαίνει ότι οι νεότεροι επενδυτές τείνουν να τοποθετούν τα χρήματά τους σε σκοπούς που αντικατοπτρίζουν τις προσωπικές τους απόψεις.
«Επιδιώκουν επίσης τη συναισθηματική σύνδεση με τις μάρκες και τους επαγγελματίες με τους οποίους επιλέγουν να συνεργαστούν», δήλωσε στο CNBC η Λιζ Κέλερ, επικεφαλής της δέσμευσης συμβούλων για την αμερικανική επιχείρηση Wealth Advisory της BlackRock.
Οι άνθρωποι αποταμιεύουν λιγότερο;
Οι νεότεροι εργαζόμενοι επιθυμούν να απελευθερωθούν από τους περιοριστικούς οικονομικούς περιορισμούς.
Τρία στα τέσσερα άτομα της γενιάς Z θα προτιμούσαν να έχουν καλύτερη ποιότητα ζωής παρά επιπλέον χρήματα στις τράπεζές τους, σύμφωνα με την έκθεση της Intuit.
Στην πραγματικότητα, τα ποσοστά προσωπικής αποταμίευσης μεταξύ των Αμερικανών σήμερα φαίνεται να αντικατοπτρίζουν την τάση της ήπιας αποταμίευσης.
Σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικής Ανάλυσης των ΗΠΑ, οι Αμερικανοί αποταμιεύουν λιγότερο το 2023. Το προσωπικό ποσοστό αποταμίευσης – το μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος που βάζει κανείς στην άκρη για αποταμίευση – ήταν σημαντικά χαμηλότερο στο 3,9% τον Αύγουστο, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του 8,51% την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Trading Economics που φτάνουν μέχρι το 1959.
«Ένας από τους λόγους για την πτώση των προσωπικών αποταμιεύσεων είναι η ανάκαμψη από την πανδημία Covid-19», δήλωσε ο Ράιαν Βίκτοριν, αντιπρόεδρος οικονομικός σύμβουλος στην Fidelity Investments, μια εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
«Καθώς οι Αμερικανοί ξόδευαν σημαντικά λιγότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν πολύ περισσότερα τώρα για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο», δήλωσε στο CNBC.
«Επιπλέον, ο πληθωρισμός δυσκολεύει τους ανθρώπους να καλύψουν τα έξοδά τους ή να αποταμιεύσουν», δήλωσε η Κέλερ.
Η μείωση των προσωπικών ποσοστών αποταμίευσης αντανακλά επίσης μια αλλαγή στους οικονομικούς στόχους των εργαζομένων σήμερα.
Καθώς οι νεότεροι άνθρωποι εισέρχονται στο εργατικό δυναμικό, φέρνουν νέες οικονομικές προτεραιότητες και είναι πιο πιθανό να αγκαλιάσουν μια «ισορροπία μεταξύ της παραδοσιακής «βιασύνης» να αποταμιεύσουν κάθε δεκάρα και να χρησιμοποιήσουν μέρος του επιπλέον εισοδήματός τους για να απολαύσουν τη ζωή τώρα», δήλωσε ο Βίκτοριν.
Συνταξιοδότηση και αποταμίευση
Η συνταξιοδότηση είναι το μεγάλο φινάλε για τους περισσότερους εργαζόμενους. Ωστόσο, όλο και περισσότεροι ανησυχούν ότι μπορεί να μην μπορέσουν να συνταξιοδοτηθούν καθόλου.
Μια έκθεση της Blackrock δείχνει ότι το 2023, μόνο το 53% των εργαζομένων πιστεύει ότι είναι σε καλό δρόμο για να συνταξιοδοτηθεί με τον τρόπο ζωής που επιθυμεί. Η έλλειψη συνταξιοδοτικού εισοδήματος, οι ανησυχίες για την αστάθεια της αγοράς και ο υψηλός πληθωρισμός ήταν μερικοί από τους λόγους που αναφέρθηκαν για την έλλειψη εμπιστοσύνης για τη συνταξιοδότηση μεταξύ των εργαζομένων.
Οι νεότεροι εργαζόμενοι μοιράζονται επίσης τα ίδια συναισθήματα, όπου δύο στα τρία άτομα της γενιάς Z δεν είναι σίγουροι αν θα έχουν ποτέ αρκετά χρήματα για να βγουν στη σύνταξη.
Ωστόσο, αυτός ο φόβος μπορεί να μην είναι τόσο ανησυχητικός για τη νεότερη γενιά, καθώς οι περισσότεροι στην πραγματικότητα επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν νωρίς, όπως έδειξε η έκθεση της Intuit.
Επιπλέον, το Transamerican Center for Retirement Studies διαπίστωσε ότι σχεδόν ο μισός εργαζόμενος πληθυσμός είτε αναμένει να εργαστεί μετά τα 65 του χρόνια είτε δεν έχει σχέδια για συνταξιοδότηση.
Παραδοσιακά, η συνταξιοδότηση συνεπάγεται την οριστική αποχώρηση από το εργατικό δυναμικό. Ωστόσο, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι ο ίδιος ο ορισμός της συνταξιοδότησης αλλάζει επίσης μεταξύ των γενεών.
Περίπου το 41% της γενιάς Z και το 44% των millennials – όσοι είναι σήμερα μεταξύ 27 και 42 ετών – είναι σημαντικά πιο πιθανό να θέλουν να κάνουν κάποια μορφή αμειβόμενης εργασίας κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησης.
Αυτό είναι υψηλότερο από το 31% της Γενιάς Χ (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1965 και 1980) και το 21% των Baby Boomers (που γεννήθηκαν μεταξύ 1946 και 1964) που συμμετείχαν στην έρευνα, έδειξε η έκθεση του Transamerican Center for Retirement Studies.
Αυτή η αυξανόμενη προτίμηση για ένα ισόβιο εισόδημα, θα μπορούσε ίσως να καταστήσει την πράξη της «συνταξιοδότησης» παρωχημένη.
Παρόλο που οι νεότεροι εργαζόμενοι δεν σκοπεύουν να σταματήσουν να εργάζονται, εξακολουθεί να καταβάλλεται προσπάθεια να ενισχύσουν τις αποταμιεύσεις τους για συνταξιοδότηση.
Η ανάλυση συνταξιοδότησης του δεύτερου τριμήνου της Fidelity διαπίστωσε ότι οι millennials και οι Gen Z εξακολουθούν να είναι οι κύριοι αποδέκτες του προγράμματος αποταμίευσης 401(k), ενός προγράμματος αποταμίευσης συνταξιοδότησης που προσφέρεται από τους Αμερικανούς εργοδότες και έχει φορολογικά πλεονεκτήματα για τον αποταμιευτή.
Η έκθεση αποκάλυψε ότι κατά το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, τα μέσα υπόλοιπα των 401(k) αυξήθηκαν κατά διψήφιο ποσοστό για την Gen Z και τους millennials – η Gen Z σημείωσε αύξηση 66% και οι millennials είχαν αύξηση 24,5%.
Πού ξοδεύουν οι άνθρωποι περισσότερα χρήματα;
Παρόλα αυτά, ένα ερώτημα παραμένει: πού κατευθύνουν τα χρήματά τους οι άνθρωποι καθώς ξοδεύουν περισσότερα και αποταμιεύουν λιγότερα;
Η μελέτη της Intuit διαπίστωσε ότι οι millennials και η Gen Z είναι πιο πρόθυμοι να ξοδέψουν για χόμπι και να κάνουν μη απαραίτητες αγορές σε σύγκριση με τη Gen X και τους boomers.
Περίπου το 47% των millennials και το 40% της Gen Z εξέφρασαν την ανάγκη να έχουν χρήματα για να ακολουθήσουν το πάθος ή το χόμπι τους, σε σύγκριση με μόλις το 32% της Gen X και το 20% των boomers.
Οι ειδικοί τόνισαν ότι τα ταξίδια και η ψυχαγωγία είναι μερικές από τις μη βασικές εμπειρίες στις οποίες δίνει προτεραιότητα η νέα γενιά.
Ο Άντι Ριντ, επικεφαλής της συμπεριφοράς των επενδυτών στην εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων Vanguard, δήλωσε ότι οι δαπάνες της Gen Z για ψυχαγωγία «αυξήθηκαν στο 4,4% το 2022, έναντι 3,3% το 2019».
Επιπλέον, οι Αμερικανοί «επαναπροσανατολίζονται στα ταξίδια μετά την πανδημία, ένας πιθανός λόγος για τον οποίο υπάρχει μείωση των προσωπικών ποσοστών αποταμίευσης», δήλωσε ο Βίκτοριν της Fidelity.
Αν και η νεότερη γενιά αποταμιεύει λιγότερο, αυτό δεν σημαίνει ότι ζει από επιταγή σε επιταγή.
Στην πραγματικότητα, «η γενιά Z φαίνεται να ζει εντός των δυνατοτήτων της και οι αυξημένες δαπάνες της φαίνεται να αντανακλούν περισσότερο το αυξανόμενο κόστος των βασικών αγαθών παρά την αυξανόμενη προτίμηση για πολυτέλεια», σημείωσε ο Ριντ.
«Το να ξοδεύεις χρήματα για πράγματα που πραγματικά σε κάνουν ευτυχισμένο είναι υπέροχο … αλλά οι άνθρωποι θα πρέπει να ικανοποιούν τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους και να παραμένουν σε τροχιά με τους μακροπρόθεσμους στόχους τους πριν ξοδέψουν ελεύθερα», πρόσθεσε.
Ειδήσεις σήμερα
Η ΕΚΤ διατήρησε σταθερά τα επιτόκια – Για πρώτη φορά μετά από 15 μήνες και 10 αυξήσεις
Apple: Φήμες ότι θα κυκλοφορήσει ένα νέο τεράστιο προϊόν τη Δευτέρα
Έρχεται επίδομα θέρμανσης για όσους θερμαίνονται με ρεύμα – Ποιοι θα το πάρουν