Μάλιστα, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά, το μερίδιο επιλογής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 36%. Δηλαδή, περίπου 4 στα 10 προϊόντα που οι καταναλωτές βάζουν στο καλάθι τους φέρουν ετικέτα της αλυσίδας που τα πουλά.
Κι ενώ μέχρι πρότινος τα νοικοκυριά αγόραζαν κυρίως καθαριστικά, απορρυπαντικά και χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, την περίοδο της πληθωριστικής κρίσης, τα PL τρόφιμα καταγράφουν σταθερά άνοδο. Αναλυτικά, το μερίδιο τους από το 26,7% το 2023 ανήλθε στο 27,4% στο εννεάμηνο του 2024, ενώ αντίθετη πορεία ακολούθησαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και τα είδη νοικοκυριού. Ειδικότερα, το μερίδιο των ειδών προσωπικής υγιεινής υποχώρησε από το 20,8% πέρυσι στο 19,9% την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2024, ενώ αντίστοιχα στα είδη νοικοκυριού το μερίδιο παρουσίασε οριακή μείωση από το 25,9% στο 25,8%. Η απώλεια μεριδίου για τις συγκεκριμένες κατηγορίες αποδίδεται στις μεγάλες προσφορές που κάνουν οι προμηθευτικές εταιρίες και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που φτάνουν ακόμα και το 50%, γεγονός που εκμεταλλεύονται οι καταναλωτές για να αγοράσουν φθηνότερα τα είδη που επιθυμούν, σε αντίθεση με τα τρόφιμα που οι εκπτώσεις δεν είναι τόσο μεγάλες.
Η «ψαλίδα» τιμών
Πάντως, από έρευνα που διενήργησε ο «Ε.Τ.» λαμβάνοντας τις τιμές από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, προκύπτει ότι ένα καλάθι με 15 προϊόντα γνωστής μάρκας είναι κατά 90,9% ακριβότερο σε σχέση με ένα το αντίστοιχο καλάθι που περιλαμβάνει είδη ιδιωτικής ετικέτας. Οι καταναλωτές δηλαδή καλούνται να πληρώσουν 68,38 ευρώ για επώνυμα προϊόντα και μόλις 35,83 ευρώ για τα ίδια ακριβώς «μη επώνυμα» είδη. Μάλιστα, σε ορισμένα προϊόντα η διαφορά της τιμής μεταξύ των δύο κατηγοριών αγγίζει το 217%.
Συγκρίνοντας τις τιμές επώνυμων και PL προϊόντων, η μεγαλύτερη διαφορά τιμής καταγράφεται στη χλωρίνη, με τη μεν επώνυμη να κοστίζει 2,98 ευρώ και την no name μόλις 0,94 ευρώ. Ακολουθούν τα αφρόλουτρα (+198,8%), με τα μεν επώνυμα να πωλούνται στα 4,78 ευρώ και τα ιδιωτικής ετικέτας στα 1,60 ευρώ και το αλεύρι (+185,7%) με την τιμή του κιλού να διαμορφώνεται στα 2 και 0,70 ευρώ αντίστοιχα. Η ψαλίδα για το ρύζι ανοίγει στο 179% και η τιμή της συσκευασίας των 500 γραμμαρίων να κινείται στα 2,65 για τα επώνυμα και στα 0,95 ευρώ για τα PL, ενώ για τα χαρτιά υγείας φτάνει το 175,1%, καθώς γνωστή μάρκα στοιχίζει 9,96 ευρώ και PL 3,62 ευρώ.
Επονται το ηλιέλαιο με τη διαφορά τιμής επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας να αγγίζει το 160%, τα φασόλια (+152%) και οι φακές (+132%).
Μόλις σε 6 από τις 15 κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνει το υπό εξέταση καλάθι εμφανίζουν διψήφια διαφορά τιμής, εξίσου ωστόσο επιβαρυντική για τις τσέπες των καταναλωτών. Πρόκειται για το φρέσκο γάλα (+84,8%), το γιαούρτι (+86%), τον ελληνικό καφέ (+87,6%), τα μακαρόνια (+72,6%) και το απορρυπαντικό πλυντηρίου (+74,3%).
Σημειώνεται ότι η μικρότερη «ψαλίδα» καταγράφεται στο ελαιόλαδο (+23,4%), με την τιμή του επώνυμου να διαμορφώνεται στα 15,38 ευρώ και της ιδιωτικής ετικέτας στα 12,5 ευρώ.
ΤΙΜΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΕΠΩΝΥΜΑ | ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ | ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΙΜΗΣ ΕΠΩΝΥΜΩΝ-ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ |
ΑΛΕΥΡΙ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΧΡΗΣΕΙΣ (1 ΚΙΛΟ) | 2 | 0,70 | +185,7% |
ΓΑΛΑ ΦΡΕΣΚΟ ΥΨΗΛΗΣ ΠΑΣΤΕΡΙΩΣΗΣ (1 ΛΙΤΡΟ) | 1,94 | 1,05 | +84,76% |
ΑΓΕΛΑΔΙΝΟ ΓΙΑΟΥΡΤΙ (1 ΚΙΛΟ) | 4,65 | 2,50 | +86% |
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΑΦΕΣ 194 ΓΡΑΜ. | 3,94 | 2,10 | +87,6% |
ΦΑΚΕΣ ΨΙΛΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ 500 ΓΡΑΜ. | 2,18 | 0,94 | +131,9% |
ΦΑΣΟΛΙΑ ΜΕΤΡΙΑ 500 ΓΡΑΜ. | 2,52 | 1 | +152% |
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΠΑΡΘΕΝΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 15,38 | 12,5 | +23,4% |
ΗΛΙΕΛΑΙΟ (1 ΛΙΤΡΟ) | 4,83 | 1,86 | +159,7% |
ΣΠΑΓΓΕΤΙ Νο.6 500 ΓΡΑΜ. | 1,07 | 0,62 | +72,6% |
ΡΥΖΙ ΓΙΑ ΠΙΛΑΦΙ 500 ΓΡΑΜ. | 2,65 | 0,95 | +179% |
ΧΛΩΡΙΝΗ (1250ML) | 2,98 | 0,94 | +217% |
ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΟ ΠΛΥΝΤΗΡΙΟΥ ΣΕ ΣΚΟΝΗ (45 ΠΛΥΣΕΙΣ) | 9,5 | 5,45 | +74,3% |
ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΟ (650 ML) | 4,78 | 1,60 | +198,8% |
ΧΑΡΤΙΑ ΥΓΕΙΑΣ (8 ΡΟΛΑ) | 9,96 | 3,62 | +175,1% |
ΣΥΝΟΛΟ | 68,38 | 35,83 | +90,9% |