Ο στόλος αποτελείται από παλαιά, ανασφάλιστα πλοία των οποίων η κακή κατάσταση έχει υποδαυλίσει τους φόβους για επικείμενη περιβαλλοντική καταστροφή κοντά ή μέσα στα ευρωπαϊκά ύδατα.
Μερικές κινεζικές εταιρείες που θεωρούνται ύποπτες ότι επιτρέπουν τη ρωσική παραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών μπαίνουν επίσης σε μαύρη λίστα ως μέρος της συμφωνίας, δήλωσε διπλωμάτης στο Euronews. Οι κυρώσεις επισφραγίστηκαν από τους πρεσβευτές των 27 κρατών μελών κατά τη διάρκεια συνάντησης την Τετάρτη και αποτελούν το 15ο πακέτο από την έναρξη της ρωσικής εισβολής τον Φεβρουάριο του 2022.
“Η ΕΕ και οι εταίροι της G7 δεσμεύονται να διατηρήσουν την πίεση στο Κρεμλίνο”, δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Συγκεκριμένες λεπτομέρειες για τους περιορισμούς δεν ήταν άμεσα διαθέσιμες, αλλά το πακέτο πιστεύεται ότι είναι μέτριο σε σύγκριση με τις προηγούμενες αποφάσεις. Οι συζητήσεις ξεκίνησαν τον περασμένο μήνα και προχώρησαν με λίγες αντιπαραθέσεις μεταξύ των χωρών.
Η Λιθουανία, η οποία εξέφρασε παράπονα σχετικά με μια παρέκκλιση που επιτρέπει στις ευρωπαϊκές εταιρείες να εξέλθουν από τη ρωσική αγορά, ήταν η τελευταία αρνητική στάση, δήλωσαν δύο διπλωμάτες. Πρόκειται για τις πρώτες κυρώσεις που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της προεδρίας της Ουγγαρίας στο Συμβούλιο της ΕΕ, η οποία πολλοί διπλωμάτες είχαν φοβηθεί ότι θα επιβράδυνε τη δράση στο πολεμικό μέτωπο λόγω της επιμονής της Βουδαπέστης να διατηρεί στενούς δεσμούς με τη Μόσχα.
Η κύρια εστίαση της 15ης δέσμης μέτρων είναι ο λεγόμενος “σκιώδης στόλος” που χρησιμοποιεί η Ρωσία για να παρακάμψει το ανώτατο όριο τιμών που εισήγαγαν οι δυτικοί σύμμαχοι στα τέλη του 2022 για να περιορίσουν τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου μέσω θαλάσσης σε όλο τον κόσμο.
Το ανώτατο όριο ορίστηκε στα 60 δολάρια ανά βαρέλι για το αργό πετρέλαιο και απαγορεύει στις δυτικές εταιρείες να παρέχουν υπηρεσίες σε ρωσικά δεξαμενόπλοια, όπως ασφάλιση, χρηματοδότηση και σημαιοστολισμό, που πωλούν αργό πετρέλαιο πάνω από τη συμφωνηθείσα τιμή.
Ως διέξοδο, η Μόσχα άρχισε να χρησιμοποιεί γερασμένα, κακοδιατηρημένα δεξαμενόπλοια, ορισμένα από αυτά άνω των 20 ετών, τα οποία χρησιμοποιούν ασαφείς δομές ιδιοκτησίας και ασφάλισης που ουσιαστικά ξεφεύγουν από τον έλεγχο των συμμάχων της G7. Τα πλοία αυτά κινούνται με “σημαίες ευκαιρίας” από χώρες που διστάζουν να ακολουθήσουν τις δυτικές κυρώσεις, όπως ο Παναμάς, η Λιβερία και οι Νήσοι Μάρσαλ.
Ο “σκιώδης στόλος” έχει κατηγορηθεί για παραπλανητικές πρακτικές, όπως η μετάδοση παραποιημένων δεδομένων και η απενεργοποίηση των μεταφορέων τους για να γίνουν αόρατοι στα δορυφορικά συστήματα, καθώς και η διενέργεια πολλαπλών μεταφορών από πλοίο σε πλοίο για να αποκρύψουν την προέλευση των βαρελιών πετρελαίου.
Η κατάσταση των πλοίων αυτών είναι τόσο κακή που οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι θα μπορούσαν να χύσουν πετρέλαιο και να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή κοντά στο έδαφος του μπλοκ. Η έλλειψη κατάλληλης ασφάλισης θα μπορούσε να καταστήσει πιο δύσκολο τον περιορισμό των ζημιών στη θάλασσα.
Παρά τους προφανείς κινδύνους, η Μόσχα συνεχίζει να βασίζεται σε αυτά τα δεξαμενόπλοια για την εμπορία του αργού πετρελαίου της, μια βασική πηγή εσόδων για τη χρηματοδότηση της μεγάλης κλίμακας εισβολής στην Ουκρανία και τη διατήρηση της πολεμικής οικονομίας υψηλής έντασης.
Από τον Φεβρουάριο του 2022 έως τον Ιούνιο του 2024, η Ρωσία απέκτησε έσοδα ύψους 475 δισεκατομμυρίων ευρώ από τις εξαγωγές πετρελαίου, που αντιπροσωπεύουν το 68% των συνολικών εσόδων από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA).
Η Κίνα και η Ινδία είναι σήμερα οι κύριοι αγοραστές του ρωσικού πετρελαίου, το οποίο συχνά διυλίζεται στις χώρες αυτές και πωλείται στην αγορά της ΕΕ με διαφορετική ετικέτα.
Ο “σκιώδης στόλος” εκτιμάται ότι αριθμεί περίπου 600 πλοία, αν και δεν υπάρχει επίσημος αριθμός λόγω της μυστικοπάθειας των πληροφοριών από το Κρεμλίνο.
Οι κυρώσεις που συμφωνήθηκαν από τις χώρες της ΕΕ την Τετάρτη στοχεύουν σε περίπου 50 πλοία που ανήκουν στον “σκιώδη στόλο”, δήλωσαν διπλωμάτες. Η προηγούμενη δέσμη μέτρων είχε τοποθετήσει 27 πλοία στη μαύρη λίστα, απαγορεύοντας τους την πρόσβαση σε λιμάνια της ΕΕ και την παροχή υπηρεσιών της ΕΕ.
Ειδήσεις σήμερα
Κατοικίδια ζώα: Υποχρεώσεις και ευθύνες για έναν σωστό ιδιοκτήτη – Τι ορίζει η νομοθεσία
Ρωσία: Η Ουκρανία επιτέθηκε σε ρωσικό αεροδρόμιο με 6 αμερικανικούς πυραύλους ATACMS