Τα παραπάνω προκύπτουν από την Ετήσια Εκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2023 που παρουσιάστηκε, χθες, από τον πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργο Καρανίκα, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου.
Το αξιοσημείωτο είναι πως το εμπόριο διατηρεί αυτά τα… σκήπτρα, παρότι το 2023, η απασχόληση στον κλάδο παρουσίασε υποχώρηση κατά 3,5%, σε σχέση με το 2022. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ερευνας Εργατικού Δυναμικού της ΕΛ.ΣΤΑΤ., κατά το β’ τρίμηνο του 2023, εργάζονταν στο εμπόριο 699.259 άτομα άνω των 15 ετών, δηλαδή 25.097 λιγότεροι απασχολούμενοι συγκριτικά με το 2022.
Την ίδια ώρα, η πτώση της απασχόλησης στον εμπορικό κλάδο έρχεται σε αντίθεση με τη σημαντική ενίσχυση του κύκλου εργασιών του (2,2%), η οποία σημειώθηκε κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, συγκριτικά με τα αντίστοιχα του 2022. Το εύρημα αυτό υπογραμμίζει το γεγονός ότι το μέγεθος της απασχόλησης σε έναν κλάδο δεν προσδιορίζεται μονοσήμαντα από τον τζίρο, αλλά εξαρτάται και επηρεάζεται από μια σειρά παραγόντων.
Σημειώνεται ότι η αύξηση του κύκλου εργασιών αναφέρεται σε ονομαστικούς και όχι σε πραγματικούς όρους, δηλαδή επηρεάζεται άμεσα από τον πληθωρισμό. Ειδικότερα, η διόγκωση των τιμών εκ μέρους των προμηθευτών, του κόστους ενέργειας και, γενικότερα, του λειτουργικού κόστους συμβάλλει στην άνοδο των τελικών τιμών των προϊόντων και των υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Προϋπολογισμός 2025: Πόροι 9,2 δισ. ευρώ ή το 3,72% του ΑΕΠ, σε έργα το επόμενο έτος
Αυτές οι εξελίξεις μπορεί να οφείλονται επίσης στο μετασχηματισμό του κλάδου, εξαιτίας του αντίκτυπου της πανδημίας και της κρίσης των τιμών. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν προκαλεί έκπληξη η κοινή κατεύθυνση προς τη μεταβολή της απασχόλησης ενδοκλαδικά, με ισχυρές, ωστόσο, διαφοροποιήσεις ως προς την ένταση.
Πιο συγκεκριμένα, η απασχόληση και στους τρεις επιμέρους κλάδους του εμπορίου μειώθηκε σε σχέση με πέρυσι. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία υποχώρηση της απασχόλησης καταγράφηκε στα μηχανοκίνητα οχήματα (-19,4%), και ακολούθησε το χονδρικό (-2,8%) και το λιανικό εμπόριο (-0,7%).
Στην ουσία, η μικρή, σχετικά, συμμετοχή των εργαζομένων στον υποκλάδο των οχημάτων, στη συνολική απασχόληση στον κλάδο, συγκράτησε τελικά την πτώση της απασχόλησης στο εμπόριο στο 3,5%.
Από εκεί και πέρα, σύμφωνα με στοιχεία της Ετήσιας Εκθεσης, οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να είναι: α) η διαχείριση των ανατιμήσεων, β) οι οικονομικές υποχρεώσεις και γ) η ρευστότητα.