Το σχέδιο έχει ως πρώτο πυλώνα την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων που εξασφαλίζονται από το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025.
Συγκεκριμένα, από τα στοιχεία του προϋπολογισμού προκύπτει ότι το κονδύλι για τις προσλήψεις στο Δημόσιο το 2025 θα φτάνει τα 654 εκατ. ευρώ, ποσό 3,6 φορές μεγαλύτερο από το αντίστοιχο κονδύλι του 2024, το οποίο δεν ξεπερνούσε τα 176 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, στις δαπάνες υπό κατανομή περιλαμβάνεται κονδύλι ύψους 792 εκατ. ευρώ για προσλήψεις και αυξήσεις αποδοχών στο Δημόσιο. Τα υπόλοιπα 149 εκατ. ευρώ από το κονδύλι των μη κατανεμημένων πιστώσεων θα διατεθούν για αυξήσεις μισθών του Δημοσίου που θα γίνουν για να μην καλυφθεί η διαφορά που θα προκύψει από τη νέα αύξηση του κατώτερου μισθού από την 1η Απριλίου 2025 και από το κονδύλι για το μπόνους απόδοσης (40 εκατ. ευρώ) καθώς και από τις άλλες επιμέρους αυξήσεις που δίνονται στο Δημόσιο, όπως π.χ. οι ωριμάνσεις.
Πιο γρήγορα
Το δεύτερο σκέλος είναι οι προσλήψεις να μην ανακοινώνονται απλώς, αλλά να γίνονται. Το σχέδιο νόμου, που κατατέθηκε μέσα στην εβδομάδα στη Βουλή, προβλέπει την επιτάχυνση των προσλήψεων για τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ.
Το νομοσχέδιο φέρνει αλλαγές σε πέντε σημεία που καθυστερούσαν τις προσλήψεις επιτυχόντων έως και πέντε χρόνια, αφού στους στόχους του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται η κάλυψη των θέσεων για τα έτη 2022 έως 2025 μέσω του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού της προκήρυξης 2Γ/2022 και άλλων μελλοντικών διαγωνισμών. Οι αλλαγές που θα ψηφιστούν τις επόμενες εβδομάδες αφορούν:
1 Την εισαγωγή της λεγόμενης ανοιχτής κληρωτίδας μέσω λογισμικού που θα καθορίζει τη σειρά κατάταξης των υποψηφίων ανά προκήρυξη: Αυτό το εργαλείο διασφαλίζει τη διαφάνεια και την αμεροληψία στη διαδικασία των προσλήψεων, ενώ συμβάλλει στην επιτάχυνση της αξιολόγησης των αιτήσεων.
2 Τη δημιουργία κεντρικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή αιτήσεων και δικαιολογητικών: Η πλατφόρμα, την οποία θα διαχειρίζεται το υπουργείο Εσωτερικών, θα εξασφαλίζει τη διενέργεια των προσλήψεων μέσω ενιαίας και εύχρηστης διαδικασίας. Αυτό θα εξαλείψει καθυστερήσεις και θα προσφέρει διαφάνεια και ευελιξία στη διαδικασία πρόσληψης προσωπικού.
3 Τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης Υπαλλήλων: Μεταξύ των τροποποιήσεων που εισάγονται με το νομοσχέδιο, ξεχωρίζει η αναθεώρηση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων (ν. 3528/2007) και του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ν. 3584/2007). Αυτές οι τροποποιήσεις αποσκοπούν στη μείωση των προθεσμιών και την επιτάχυνση των διαδικασιών διορισμού. Οι αλλαγές αυτές θα οδηγήσουν στη συντόμευση του χρόνου που απαιτείται για την ολοκλήρωση της πρόσληψης, καθιστώντας το σύστημα πιο ευέλικτο και άμεσο.
4 Μοριοδότηση εντοπιότητας: Μια από τις πιο κρίσιμες αλλαγές αφορά στην προσαύξηση της μοριοδότησης λόγω εντοπιότητας. Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι για θέσεις σε νησιωτικούς, ορεινούς και ηπειρωτικούς δήμους θα λάβουν αυξημένη μοριοδότηση. Αυτό το μέτρο αποσκοπεί στο να δώσει κίνητρο σε τοπικούς πληθυσμούς να συμμετέχουν στις προσλήψεις και να συμβάλουν στην ανάπτυξη των περιοχών τους. Παράλληλα, το μέτρο στοχεύει στην επίλυση των προβλημάτων υποστελέχωσης σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές.
5 Εισαγωγή συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής το οποίο θα συνδέεται με τη στοχοθεσία και την αξιολόγηση: Αυτό το σύστημα προβλέπει ότι οι υπάλληλοι που επιτυγχάνουν τους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ) θα ανταμείβονται ανάλογα. Το μέτρο αυτό στοχεύει στην αύξηση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας των υπηρεσιών. Το σύστημα κινήτρων θα ισχύει από το 2025 και πέρα και θα προσφέρει συγκεκριμένα οφέλη στους υπαλλήλους που πετυχαίνουν τους προκαθορισμένους στόχους. Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία Πληροφοριακού Συστήματος Κινήτρων και Ανταμοιβής, το οποίο θα διαλειτουργεί με τα υπόλοιπα συστήματα που αφορούν την αξιολόγηση και τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στη δημόσια διοίκηση.
Φθινοπωρινές προβλέψεις Κομισιόν: Η Ελλάδα σε σταθερή τροχιά ανάπτυξης - Οι κίνδυνοι που παραμονεύουν
Πώς θα γίνει η κατανομή ανά υπουργείο
Ο χάρτης των προσλήψεων είναι συμβατός με τον κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε αποχώρηση, λαμβάνει υπόψη τον μεγάλο αριθμό αποχωρήσεων και καλύπτει και τις εν αναμονή προσλήψεις από το 2021. Η κατανομή των θέσεων επιχειρεί να συγκεράσει τα αιτήματα των υπουργείων, τις κυβερνητικές προτεραιότητες, την τήρηση των δημοσιονομικών περιορισμών.
Σημειώνεται ότι ο προγραμματισμός των προσλήψεων για το επόμενο έτος αποτελεί συνέχεια των 91.819 προσλήψεων που έχουν εγκριθεί για τα έτη 2020 έως 2024, με αποτέλεσμα οι εγκεκριμένες προσλήψεις για την πενταετία 2000-2025 να έχουν ανέλθει στις 111.000.
Η κατανομή των θέσεων τακτικού προσωπικού ανά υπουργείο και φορέα είναι η εξής:
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών:116 θέσεις στην κεντρική υπηρεσία και σε εποπτευόμενους φορείς.
Εξωτερικών:Εγκρίθηκαν 121 θέσεις, εκ των οποίων 101 σε προξενικές αρχές και 20 στη Διπλωματική Ακαδημία.
Εθνικής Αμυνας:Εγκρίθηκε το σύνολο των αιτημάτων των στρατιωτικών σχολών για την εισαγωγή 1.684 σπουδαστών (με μεταφορά 450 ατόμων λόγω ελάχιστης βάσης εισαγωγής) και επιπλέον 2.000 επαγγελματιών οπλιτών. Επίσης, 50 θέσεις στο στρατιωτικό νοσοκομείο ΝΙΜΤΣ (Νοσηλευτικό Ιδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού).
Εσωτερικών: Συνολικά 107 προσλήψεις στην κεντρική υπηρεσία.
Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού:883 προσλήψεις μελών ΔΕΠ, εκ των οποίων 753 στα ΑΕΙ, 47 στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία Αιγινήτειο (24) και Αρεταίειο (23) και 78 σε άλλες υπηρεσίες. Επίσης 326 προσλήψεις κληρικών και εκκλησιαστικών υπαλλήλων. Οι εκπαιδευτικοί της σχολικής χρονιάς 2025-2026 θα εγκριθούν τον Μάιο του 2025.
Υγείας:Συνολικά 4.016 θέσεις, προς ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, εκ των οποίων πάνω από 2.000 για νοσηλευτικό προσωπικό.
Υποδομών και Μεταφορών:Συνολικά 494 θέσεις εκ των οποίων 370 στους συγκοινωνιακούς φορείς ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), 34 στην ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Υπηρεσίες), 41 στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου κ.λπ.
Περιβάλλοντος και Ενέργειας:114 θέσεις στην κεντρική υπηρεσία.
Ανάπτυξης:Εγκρίθηκαν 139 θέσεις απ’ τις οποίες 73 στην κεντρική υπηρεσία.
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης: Συνολικά 361 θέσεις, από τις οποίες 220 στον e-ΕΦΚΑ και οι υπόλοιπες στην κεντρική υπηρεσία και σε άλλους εποπτευόμενους φορείς.
Προστασίας του Πολίτη:Εγκρίθηκαν 1.750 θέσεις, ήτοι 1.050 στις παραγωγικές σχολές (δόκιμοι αστυφύλακες και υπαστυνόμοι) και 600 ως ειδικοί φρουροί. Πέραν αυτών, 100 θέσεις φύλαξης και εξωτερικής φρούρησης για τα κατά τόπους καταστήματα κράτησης και το Κέντρο Απεξάρτησης Ελαιώνα.
Δικαιοσύνης:Συνολικά 372, από τις οποίες οι 100 στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών και οι υπόλοιπες 272 για θέσεις γραμματέων και λοιπό προσωπικό.
Πολιτισμού:Εγκρίθηκαν 126 θέσεις στην κεντρική υπηρεσία και σε Εφορείες Πολιτισμού.
Μετανάστευσης και Ασύλου:80 θέσεις στην κεντρική υπηρεσία.
Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας:Συνολικά 372 θέσεις για την ενίσχυση των δομών του νεοσύστατου υπουργείου, εκ των οποίων 330 θέσεις στα κέντρα κοινωνικής πρόνοιας.
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων:Συνολικά 186 θέσεις στην κεντρική υπηρεσία (105), στον ΕΛΓΑ (45), στον ΟΠΕΚΕΠΕ (24) και σε άλλους εποπτευόμενους φορείς.
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:Εγκρίθηκαν 240 θέσεις, εκ των οποίων 124 στις Σχολές Δοκίμων, 58 στην κεντρική υπηρεσία και οι υπόλοιπες σε εποπτευόμενους φορείς.
Τουρισμού:34 θέσεις στην κεντρική υπηρεσία και 3 στον ΕΟΤ.
Ψηφιακής Διακυβέρνησης:Συνολικά 200 θέσεις, με τις περισσότερες από αυτές (129) στο Εθνικό Κτηματολόγιο και τις υπόλοιπες στην κεντρική υπηρεσία (50) και σε άλλους εποπτευόμενους φορείς.
Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας: Αναψε πράσινο φως για συνολικά 831 θέσεις απ’ τις οποίες η μερίδα του λέοντος δίνεται στο Πυροσβεστικό Σώμα: 330 στις παραγωγικές σχολές, 450 ως πυροσβέστες δασικών επιχειρήσεων-ειδικών καθηκόντων και 51 ως εξειδικευμένο λοιπό προσωπικό στο Σώμα και στο υπουργείο (χειριστές ελικοπτέρων, μηχανικοί, πλοηγοί).
Το παζλ των προσλήψεων τακτικού προσωπικού για το 2025 συμπληρώνεται με 60 θέσεις στην Προεδρία της Κυβέρνησης, 2.717 θέσεις στους δήμους, 805 στις περιφέρειες, 92 θέσεις στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, 782 στις Ανεξάρτητες Αρχές (550 στην ΑΑΔΕ, 60 στην Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, 61 στη ΡΑΑΕΥ κ.λπ.) και 50 στην ΕΡΤ.