Το νομοσχέδιο το οποίο ετοιμάζεται στο παρασκήνιο εδώ και ένα χρόνο περιλαμβάνει ενσωμάτωση επιδομάτων στο βασικό μισθό, νέα κατηγοριοποίηση των 20 ειδικών μισθολογίων και μικρότερους μισθούς για τους νεοεισερχόμενους, με στόχο το πάγωμα της μισθολογικής δαπάνης στους περίπου 160.000 δημόσιους λειτουργούς που αμείβονται με ειδικό τρόπο, αφού εκτελούν ειδικά καθήκοντα.
Η πιο πολυάριθμη ομάδα των ειδικών μισθολογίων (περίπου 125.000 άτομα) αφορά όσους υπηρετούν το στρατό και τα Σώματα Ασφαλείας. Σε καθεστώς ειδικού μισθολογίου βρίσκονται οι καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ, οι δικαστικοί, οι γιατροί του ΕΣΥ ο ανώτερος κλήρος, οι μουσικοί του Δημοσίου και άλλοι επιμέρους κλάδοι. Για όλους ανάμεσα στα 140 προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης υπάρχει και ένα που θυμίζει ότι τα ειδικά μισθολόγια θα πρέπει να τροποποιηθούν, ώστε να έρθουν στο καθεστώς του ενιαίου μισθολογίου που ισχύει για τους υπαλλήλους των υπουργείων.
Με βάση αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο θα επισυναφθεί μάλλον στον εφαρμοστικό νόμο, θα περιλαμβάνεται (στην κατεύθυνση της προσαρμογής με το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου) η κυβερνητική πρόταση που έχει τεθεί υπ’ όψιν των εταίρων και προβλέπει:
Σταδιακές μειώσεις αποδοχών έως και 20% για τους νεοεισερχόμενους στα ειδικά μισθολόγια και τον περιορισμό των ειδικών μισθολογίων από 20 που είναι σήμερα, δημιουργώντας άλλη κατηγοριοποίηση που θα αφορά ομοειδή καθήκοντα και επίπεδα εκπαίδευσης σε οκτώ ή εννέα.
Στους υφιστάμενους δημόσιους λειτουργούς που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια η διαφορά των νέων με τους παλιούς μισθούς θα παραμένει ως «προσωπική διαφορά» η οποία υπολογίζεται μεσοσταθμικά έως και 15% και η οποία θα διατηρηθεί -σύμφωνα με τις κυβερνητικές προθέσεις- για την επόμενη τριετία, ενώ θα υπάρξει άμεση μείωση της τάξης του 5-7% λόγω αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών.
Προβλέπεται, επίσης, ενσωμάτωση των ειδικών επιδομάτων στο βασικό μισθό. Στις νέες αποδοχές των υπαλλήλων που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια θα υπολογίζονται οι σημερινές του αποδοχές, όπως αυτές προκύπτουν από το συμψηφισμό του βασικού μισθού, του χρονοεπιδόματος, καθώς και των επιδομάτων που λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών.
Ετσι, για τους πανεπιστημιακούς θα είναι ο βασικός μισθός συν το επίδομα διδακτικής προετοιμασίας και εξωδιδακτικής πανεπιστημιακής απασχόλησης, καθώς και η πάγια αποζημίωση για τη δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και για συμμετοχή σε συνέδρια. Στόχος είναι να αμείβονται με τη λογική του Ενιαίου Μισθολογίου, δηλαδή με το μοντέλο του βασικού μισθού και των τεσσάρων επιδομάτων.
Η προσωπική διαφορά που θα προκύψει από το νέο υπολογισμό των αποδοχών και υπολογίζεται μεσοσταθμικά έως και 15% θα διατηρηθεί για μια τριετία. Πάντως, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν του την τύχη της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις, μάλλον δεν θα πρέπει να είναι και πολύ σίγουρος για το μέλλον του.
Οι αλλαγές για τα ειδικά μισθολόγια είχαν παγώσει με την τροπολογία που είχε κατατεθεί ένα χρόνο πριν, με τον εφαρμοστικό νόμο της πρώτης αξιολόγησης η οποία προέβλεπε το πάγωμα μισθολογικών ωριμάνσεων και προαγωγών για τους στρατιωτικούς και τα Σώματα Ασφαλείας, που τελικά δεν πέρασε από τη Βουλή. Στο μεταξύ, είχαμε και την προσφυγή των στρατιωτικών και των Σωμάτων Ασφαλείας στα δικαστήρια, τα οποία χαρακτήρισαν παράνομες τις μειώσεις που υπέστησαν στις αποδοχές τους από το 2010 μέχρι σήμερα.
Κτηματολόγιο: Για ποιους λήγει η προθεσμία - Βήμα-βήμα η διαδικασία και το maps.ktimatologio.gr
Ωστόσο, οι δανειστές επιμένουν στην εξομοίωση όλων των μισθολογίων του Δημοσίου όσο αυτό μπορεί να γίνει.
Ιδιωτική εκπαίδευση
Οδυνηρή έκπληξη περιμένει και τους εκπαιδευτικούς της ιδιωτικής εκπαίδευσης αφού σύμφωνα με τον πίνακα των προαπαιτούμενων η κυβέρνηση έχει δεχθεί να αρθεί το ευνοϊκό καθεστώς που ίσχυε με νόμο (ο οποίος είχε πάρει την έγκριση της τρόικας) και προέβλεπε την επαναπρόσληψη εκπαιδευτικού, ο οποίος έχει δικαιωθεί από τα δικαστήρια.
Στον τομέα του Δημοσίου ως προαπαιτούμενα αναφέρονται η συνεχής κινητικότητα και οι μετακινήσεις με βάση τα αναθεωρημένα οργανογράμματα που θα πρέπει να γίνουν στο Δημόσιο. Ως προαπαιτούμενο τίθεται επίσης και η αξιολόγηση όλων των τομέων του Δημοσίου με βάση συγκεκριμένου δείκτες απόδοσης.
Και Μεσοπρόθεσμο
Τα θέματα του Δημοσίου, καθώς επίσης και τα υπόλοιπα 95 προαπαιτούμενα που δεν έχουν ακόμη κλείσει, θα περιλαμβάνει ο νόμος-μαμούθ που αναμένεται να κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή οικονομικών της Βουλής για συζήτηση με στόχο να ψηφιστεί στις 18 του μήνα. Ο νόμος θα περιλαμβάνει και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικού Σχεδιασμού 2017-2021, που είναι βέβαιο ότι θα προβλέπει σταθερό στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Παράλληλα, βέβαια, θα πρέπει να εκδοθούν και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις, ώστε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μπορεί να πιστοποιήσει την υλοποίηση του συνόλου των μέτρων.
Η επίτευξη συνολικής συμφωνίας που θα περιλαμβάνει και το χρέος αλλά και τις τελικές αποφάσεις τα πλεονάσματα μετά το 2018 θα εξαρτηθεί από την έκβαση των συναντήσεων θα γίνουν από αύριο μέχρι το Σάββατο, στο πλαίσιο των G7, στο Μπάρι της Ιταλίας.
Στη συζήτηση για το χρέος το οικονομικό επιτελείο θα συμμετέχει από απόσταση. Πάντως, χθες φάνηκε ότι η επιφυλακτικότητα των Γερμανών απέναντι στις πραγματικές προθέσεις της Ελλάδας δεν έχει εξαφανιστεί, ειδικά για τα μέλη του κόμματος της Ανγκελα Μέρκελ.
Μετά τη συνάντησή του με τον Ελληνα υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο υπουργός Οικονομικών του κρατιδίου της Βαυαρίας Μάρκους Σέντερ σε δηλώσεις του σε γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων δήλωσε βέβαιος ότι σε αυτή τη φάση η Ελλάδα κάνει ό,τι πρέπει για να κλείσει την συμφωνία, για να προσθέσει με νόημα: «Η πρόκληση βεβαίως δεν είναι η νομοθέτηση αλλά η εφαρμογή όσων θα ψηφιστούν». Στο θέμα του χρέους, το μέλος του CDU θύμισε τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, τονίζοντας ότι ο συνομιλητής του γνωρίζει ότι δεν θα γίνει κούρεμα του χρέους για την Ελλάδα σημειώνοντας: «Κάτι τέτοιο θα ήταν κακό για την Ελλάδα, αφού τότε οι μεταρρυθμίσεις θα καθυστερούσαν».
Ενδεικτικό του κλίματος είναι και το δημοσίευμα της «Frankfurter Allgemeine Zeitung», σύμφωνα με το οποίο «η Ελλάδα όχι μόνο δεν πληρώνει τίποτα για το χρέος της, αλλά κερδίζει και από αυτό». Το συμπέρασμα αυτό βασίζεται σε μελέτη του Ισπανού οικονομολόγου, καθηγητή της σχολής Esade της Βαρκελώνης, Πάμπλο Τριάνα. «Ποτέ στην ιστορία των σύγχρονων κρατών δεν έτυχε καλύτερης μεταχείρισης κάποιος οφειλέτης, όπως σήμερα η Ελλάδα», λέει ο Τριάνα. «Εάν κοιτάξει κανείς όλα τα δεδομένα, η χώρα έχει αρνητικό επιτόκιο για τα χρέη της, κερδίζοντας έτσι στο τέλος χρήματα», εξηγεί ο οικονομολόγος και αναπαράγει η γερμανική εφημερίδα.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
[email protected]
Από έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου