Γράφει ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος
Οπως είναι γνωστό, θα μετέφερε φυσικό αέριο από τα μεγάλα κοιτάσματα του Ισραήλ (Λεβιάθαν και Ταμάρ) προς την Κύπρο, και από εκεί νότια της Κρήτης με πέρασμα από ηπειρωτικές περιοχές της Δυτικής Ελλάδας (Πελοπόννησο – Ηπειρο) και μέσω Νότιας Αδριατικής προς Ιταλία και Ευρώπη.
Ασφαλώς από την αρχή -παρά την εκ μέρους της Ε.Ε. οικονομική – χρηματοδοτική συνδρομή- η κατασκευή του έργου θα ήταν δύσκολη, χρονοβόρα και έκρυβε γεωλογικές και υδρογραφικές «παγίδες», μεγάλη απόσταση του υποθαλάσσιου τμήματος, ως και άλλα προβλήματα. Παράλληλα, δεν τύγχανε από την αρχή της αποδοχής της Ιταλίας (συνολικά), ως και υπολογίσιμα και λίαν σημαντικά στελέχη του Δημοκρατικού Κόμματος και της κυβέρνησης Μπάιντεν στις ΗΠΑ (όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο υπογράφων) δεν τον έβλεπαν θετικά και δεν τον αξιολογούσαν ως ισχυρό εναλλακτικό αγωγό (στοιχεία τα οποία ο υπογράφων από την πρώτη συνάντηση των προέδρων των κυβερνήσεων των τριών κρατών Μητσοτάκη – Αναστασιάδη, καθώς και του πρώην πρωθυπουργού του Ισραήλ, Μπ. Νετανιάχου, είχε επισημάνει).
Αλλωστε το τελευταίο χρονικό διάστημα ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης, βλέποντας τα πιθανά αδιέξοδα στο θέμα, δραστηριοποιήθηκε έντονα σε διμερές επίπεδο με την Αίγυπτο στα ενεργειακά ζητήματα, τη στιγμή που εντός των ΗΠΑ κορυφαίοι πολιτικοί και ενεργειακοί αναλυτές ήταν αρνητικοί. Επίσης, με τον τρόπο τους έχουν ταχθεί ορισμένοι υπέρ του παράτυπου τουρκο-λιβυκού μνημονίου, έχοντας υπόψη τις όποιες μελλοντικές εξελίξεις στη Λιβύη. Ακόμα, όσο και αν κάποιοι φέρονται να αιφνιδιάστηκαν σε Αθήνα, Λευκωσία και Ιερουσαλήμ, καλό θα ήταν οι κυβερνήσεις της Κύπρου και του Ισραήλ να δημοσιεύσουν δικές τους εκτιμήσεις για τη ματαίωση του έργου, που επανατοποθετεί την Τουρκία αρκετά δυναμικά στον ενεργειακό χάρτη της Ανατολικής Μεσόγειου.
Επίσκεψη στην Αγκυρα
Το συγκεκριμένο έγγραφο ήρθε την ίδια στιγμή που πραγματοποιούν ενεργειακά, επενδυτικά και άλλα ανοίγματα τα κράτη του Κόλπου σε περιοχές της Νότιας Τουρκίας, υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον των ΗΑΕ και της Σαουδικής Αραβίας για τον παράγοντα Τουρκία, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες μου τον άλλο μήνα ο πρωθυπουργός του γειτονικού Λιβάνου θα επισκεφθεί την Αγκυρα με βασικό θέμα το ενεργειακό και θα ενημερώσει τον Ερντογάν για τις ισραηλινο-λιβανικές ναυτικές, ενεργειακές και άλλες επαφές (τις οποίες η Ελλάδα και η Κύπρος θα πρέπει να προσέξουν πολύ).
Σημαντικός ήταν ο ύπουλος και στοχευμένος ρόλος της Τουρκίας στον τορπιλισμό του έργου, αφού τα τελευταία τρία χρόνια προκαλούσε συνεχώς με παράνομες και υποβολιμαίες ναυτικές ενέργειες στην κυπριακή ΑΟΖ και ευρύτερα στην Ανατολική Μεσόγειο (με υδρογραφικά και γεωτρητικά πλοία). Οι ενεργειακοί κολοσσοί πάντοτε επιδιώκουν ήρεμες θάλασσες, οπότε η αποχώρηση ορισμένων εταιριών είχε επιπτώσεις στο τρόπο σκέψης τους για τα θέματα της περιοχής. Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι συστηματικά και για μία ακόμα φορά ο γνωστός μας από την εποχή του επίσης ματαιωθέντος αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, Αμερικανός διπλωμάτης Μάθιου Μπράιζα (πρώην πρέσβης στο Αζερμπαϊτζάν και ισχυρότατος υποστηρικτής της Αγκυρας σ’ όλα τα διεθνή fora) ενεργούσε και σε βάρος του EastΜed.
Οι διασυνδέσεις του συγκεκριμένου διπλωμάτη και ειδικού στα ενεργειακά ήταν και είναι πάρα πολλές στις κυβερνήσεις Κλίντον – Ομπάμα και ασφαλώς στην κυβέρνηση Τζο Μπάιντεν (με Αντονι Μπλίνκεν και Βικτόρια Νιούλαντ). Επιπλέον, για προφανείς λόγους, τον EastΜed «πολέμησε», για τα δικά της συμφέροντα, και η Μόσχα. Ελλάδα και Κύπρος για πολλοστή φορά υστέρησαν στα ζητήματα διαβαθμισμένων ενεργειακών πληροφοριών, ενώ το μνημόνιο Ερντογάν – Σάρατζ ενίσχυσε (άσχετα των παρανομιών του) τις τάσεις που στόχευαν στο να στείλουν τον αγωγό τελικά στις καλένδες ή στα αζήτητα (υπάρχουν γερμανικές μελέτες για αυτήν την παράμετρο).
Πάντως, ας ληφθεί υπόψη και το ότι έχουμε εδώ και μήνες νέα κυβέρνηση συνασπισμού στο Ισραήλ, ενώ η χώρα είναι επικεντρωμένη στο πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, καθώς και ότι υπάρχουν στρατιωτικοί ε.α. (μεγάλων βαθμών) που υποστηρίζουν κατά καιρούς εναλλακτικές επιλογές με την Αγκυρα (υπάρχουν τέτοιοι).
Τρεις άξονες
Σημειώνεται ότι το αμερικανικό ολιγοσέλιδο έγγραφο στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:
*Το έργο είναι πολύπλοκο και δεν συμφέρει. Ο,τι, δηλαδή, υποστηρίζει, χωρίς έχουν καν τελειώσει οι μελέτες, και η Αγκυρα.
*Το έργο δεν είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τη νέα πολιτική της πράσινης οικονομίας και ανάπτυξης.
*Η κατασκευή του έργου εγείρει ζητήματα ασφαλείας (προφανώς λόγω Τουρκίας), που απλούστατα σημαίνει ότι η εφαρμοζόμενη από την Αγκυρα πολιτική των κανονιοφόρων, των εκβιασμών και τα περί «Γαλάζιας Πατρίδας» έχουν την επιρροή τους, τη στιγμή μάλιστα που η Κύπρος υστερεί αμυντικά και αποτρεπτικά.
Πάντως απαιτείται μια προσεκτική αναθεωρητική προσέγγιση των ενεργειακών μας θεμάτων στο μέλλον (ήδη εκτιμάται ότι η Αθήνα βλέπει τα προβλήματα), ενώ καλείται και ο Νίκος Αναστασιάδης να κινείται πιο πρακτικά και λιγότερο… ευσεβοποθικά.
*Ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος είναι Διεθνολόγος-Γεωστρατηγικός Αναλυτής
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Δανάη Παππά & Λάμπρος Λάζαρης: Ετοιμοι για το επόμενο βήμα!
- Revenge porn: Μήνυση Κατμερτζόγλου σε Τούνη για την ανάρτησή της: «Λέει ψέματα»
- Survivor spoiler: Ποια ομάδα θα κερδίσει την ασυλία απόψε (16/1)
- Δέσποινα Βανδή-Βασίλης Μπισμπίκης: Δεν κρύβεται ο έρωτας – «Μέλια» στο Instagram
- Ζώδια: Τι θα φέρει σε όλους η πρώτη Πανσέληνος του 2022 – Οι αστρολογικές προβλέψεις της εβδομάδας από τη Μάρι Γιόβα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr