Απαραίτητο πλαίσιο για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, την ηλεκτρονική επίλυση διαφορών, την προστασία προσωπικών δεδομένων και την ασφάλεια των συναλλαγών για online αγορές χαρακτηρίζει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) τον Κώδικα Δεοντολογίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ο Κώδικας θα υπογραφεί, αύριο, από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε ειδική τελετή για την παρουσίασή του που θα πραγματοποιηθεί στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕ&ΠΚ).
Επιστροφές…
Αξιοσημείωτο είναι πως, βάσει Κώδικα, ο καταναλωτής έχει αναφαίρετο δικαίωμα αναιτιολόγητης και αζήμιας υπαναχώρησης από την αγορά του. Συγκεκριμένα, πριν ο καταναλωτής δεσμευτεί συμβατικώς, ο προμηθευτής πρέπει να τον ενημερώσει, με σαφή, ευκρινή και κατανοητό τρόπο, στη γλώσσα του, σχετικά με το δικαίωμά του να υπαναχωρήσει αναιτίως και αζημίως, εντός της νομίμως προβλεπόμενης προθεσμίας των 14 ημερών (αρχίζει από το χρονικό σημείο που καθορίζει κάθε φορά ο νόμος).
Παράλληλα, οφείλει να του κοινοποιεί τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις εξαιρέσεις και τη διαδικασία άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης, αλλά και τις συνέπειες από την άσκηση, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε προϊόντος-υπηρεσίας και παρέχοντάς του και υπόδειγμα εντύπου υπαναχώρησης.
Πρόσθετα, σημειώνεται πως το προσωπικό της επιχείρησης δεν πρέπει να εκμεταλλεύεται την αδυναμία καταναλωτών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες (π.χ. ηλικιωμένοι, ανήλικοι, άτομα που δεν καταλαβαίνουν καλά την ελληνική γλώσσα, άτομα με ειδικές ανάγκες). Υποχρέωση των επιχειρήσεων είναι να προβαίνουν σε προσεκτικές, ακριβείς και αντικειμενικές περιγραφές των προϊόντων και υπηρεσιών που απευθύνονται ειδικά σε τέτοια άτομα, κατά τρόπο εύληπτο και κατανοητό, ώστε να μην τα παραπλανούν όσον αφορά στο πραγματικό μέγεθος, την αξία, τη φύση, το σκοπό, την ανθεκτικότητα, την απόδοση και την τιμή του εκάστοτε διαφημιζόμενου προϊόντος ή υπηρεσίας. Ειδικά για τους ανήλικους καταναλωτές πρέπει να μεριμνούν για τη διαμόρφωση των κατάλληλων όρων πρόσβασης στους διαδικτυακούς τους τόπους κατά τα προβλεπόμενα ανά περίπτωση στους ισχύοντες νόμους.
Για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών, η εκάστοτε επιχείρηση πρέπει να διαθέτει τους κατάλληλους μηχανισμούς (τηλέφωνο και e-mail) και επαρκή αριθμό προσωπικού για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών -ενημέρωση για τα αιτήματά τους εντός των νομίμων χρονικών ορίων ανά περίπτωση.
Επίλυση διαφορών
Στον Κώδικα επισημαίνεται πως οι επιχειρήσεις οφείλουν στους δικτυακούς τόπους τους να παρέχουν ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών. Μέσω της τελευταίας, οι καταναλωτές θα υποβάλλουν την καταγγελία τους, προωθώντας τη στη συνέχεια στο σχετικό φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών.
Τέλος, ο Κώδικας προβλέπει πως οι επιχειρήσεις πρέπει να λαμβάνουν μέριμνα για την ασφάλεια των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Στο πλαίσιο αυτό, οφείλουν να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη διασφάλιση του απορρήτου των δεδομένων που συλλέγουν και επεξεργάζονται στο μέτρο του νομίμως προβλεπόμενου και αναλόγως με τη φύση των προϊόντων και των υπηρεσιών που παρέχουν.
«Επέκταση»
Με αυτά τα δεδομένα, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, προέτρεψε το παραδοσιακό εμπόριο να προσεγγίσει το ηλεκτρονικό «ως επέκταση της εμπορικής δραστηριότητας, αφού η φυσική έδρα μιας επιχείρησης είναι πλεονέκτημα για τον έμπορο και σιγουριά για τον καταναλωτή…».
Ο Κώδικας εκπονήθηκε, υπό την εποπτεία της ΓΓΕ&ΠΚ, από τους φορείς της αγοράς (Συνήγορος του Καταναλωτή, ΕΣΕΕ, ΣΕΠΕ, GRECA, ΣΕΒ, ΚΕΕΕ, ΣΕΚΕΕΕ, ΕΠΑΜ, ΓΣΕΕΒΕ, ΣΕΤΕ, ΙΕΛΚΑ) και τους εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων (ΠΟΜΕΚ, ΕΚΠΟΙΖΩ). Θα παρουσιαστεί, επισήμως αύριο, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, σε εκδήλωση που διοργανώνει η ΓΓΕ&ΠΚ, με θέμα: «Ανάπτυξη στην ψηφιακή ενιαία αγορά – Η συμβολή του Κώδικα Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο».
Ιωάννα Φεντούρη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου