Αισιόδοξοι, έστω και συγκρατημένα, εμφανίζονται δύο κορυφαίοι ναυτιλιακοί παράγοντες για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας. Τόσο ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, όσο και ο μεγαλοεφοπλιστής κ. Πάνος Λασκαρίδης, παρά το γεγονός ότι διατυπώνουν τις ανησυχίες και τις σημαντικές επιφυλάξεις τους για τη σημερινή παγκόσμια οικονομική συγκυρία, θεωρούν ότι η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να μεγαλουργεί.
Ο κ. Θ. Βενιάμης, αφού τονίζει ότι «η ναυτιλία έχει περάσει και στο παρελθόν δύσκολες καταστάσεις και μεταπτώσεις», προσθέτει ότι «πάντοτε βρίσκει το δρόμο της επιβίωσης και της ανάκαμψης, προοπτική που τόσο έχουν ανάγκη η εθνική, η ευρωπαϊκή αλλά και γενικότερα η παγκόσμια οικονομία, καθρέφτη της οποίας αποτελούν οι ναυτιλιακές δραστηριότητες». Εξάλλου, ο κ. Πάνος Λασκαρίδης επισημαίνει ότι για «τη ναυτιλία σήμερα είναι δύσκολα τα πράγματα», προσθέτει όμως με νόημα ότι «εμείς οι παλαιότεροι πιστεύουμε στους κύκλους της ναυτιλίας, πιστεύουμε ότι δεν είναι συστημική η κρίση και θα ξεπεραστεί, αλλά έχουμε ακόμα μεγάλο διάστημα να διανύσουμε». Συνιστά «υπομονή», επισημαίνει ότι «υπάρχουν πολλές δυσκολίες, όμως υπάρχουν και ευκαιρίες και πρέπει ο καθένας να μετρήσει τις δυνατότητες και τις δυνάμεις», αλλά εκφράζει τη βεβαιότητα ότι «θα ξανάρθουν καλύτερες μέρες».
Επίσης, ο κ. Θ. Βενιάμης υπογραμμίζει ότι «η Ελλάδα, ως παραδοσιακή ναυτιλιακή δύναμη, μπορεί και θα πρέπει να παραμείνει η καρδιά της διεθνούς ναυτιλίας που είναι συνυφασμένη με την παγκόσμια πρόοδο και ευημερία» και συμπληρώνει λέγοντας ότι «η ελληνική ναυτιλία μπορεί και πρέπει να συνεχίσει να προσφέρει στην εθνική αλλά και στην ευρωπαϊκή οικονομία διατηρώντας την ανταγωνιστικότητά της. Μία ανταγωνιστικότητα που σήμερα διακυβεύεται εξαιτίας πρόσφατων άστοχων πολιτικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με κίνδυνο να προκληθεί φυγή όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρύτερου ευρωπαϊκού, εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, με μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα».
Η πεποίθηση του κ. Θ. Βενιάμη για τη συνέχιση της κυριαρχίας της ελληνόκτητης ναυτιλίας εδράζεται στο γεγονός ότι «μέσα στο δυσμενές οικονομικό διεθνές περιβάλλον, η ναυτιλία των Ελλήνων απέδειξε για μία ακόμη φορά την παραδοσιακή, ισχυρή αντοχή της και την ικανότητα προσαρμογής της στις μεταβαλλόμενες περιστάσεις, αφού ο στόλος της αριθμεί 4.585 πλοία που αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε deadweight, ενώ στην Ευρώπη κατέχει το 50% του κοινοτικού στόλου».
Καταστροφικό το πρώτο τρίμηνο του έτους, προβληματίζει το τεράστιος χρέος της Κίνας!
Σε επίπεδο ναυτιλιακών και οικονομικών αναλύσεων τα πράγματα δεν είναι ευχάριστα. Μάλιστα, ο ειδικός αναλυτής κ. Γιώργος Λογοθέτης, του ναυτιλιακού μεσιτικού οίκου G. Moundreas, επισημαίνει ότι «οι απόψεις που ακούγονται στην αγορά ότι η ναυτιλία είναι ένας ιδιαίτερος κλάδος και πως κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα συμβεί, πιστεύοντας όμως ότι κάτι θα συμβεί και η αγορά θα εκτοξευθεί, ακούγονται απλά ως ευσεβείς πόθοι καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη, προσφορά – ζήτηση, δεν συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση».
Ωστόσο, συμπληρώνει: «Από την άλλη, όμως, όπως πάντα, σε περιόδους κρίσης παρουσιάζονται ιδιαίτερα ελκυστικές ευκαιρίες. Ετσι και σε αυτή την περίπτωση η αγορά των μοντέρνων μεταχειρισμένων πλοίων είναι ιδιαίτερα ελκυστική για εταιρίες με υγιείς ισολογισμούς και αναγκαία ρευστότητα ώστε να ξεπεράσουν τη σκόπελο της χαμηλής αγοράς που όπως όλα συνηγορούν θα χαρακτηρίσει στο σύνολό της και το 2016».
Επίσης, ο ναυτιλιακός αναλυτής τονίζει ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους σημαδεύτηκε από μία «καταστροφική» αγορά λόγω της εποχικής μείωσης της ζήτησης σε Iron Ore και στα σιτηρά αλλά και στις αρνητικές εξελίξεις στις εισαγωγές Coal από την Κίνα και την Ινδία. Εξάλλου, στα μέσα του δεύτερου τριμήνου η αγορά άρχισε να δείχνει σημάδια βελτίωσης λόγω της καθιερωμένης έναρξης των εξαγωγών σιτηρών από την Νότια Αμερική αλλά και την αύξηση σε Iron Ore και Coal από την Κίνα. Τον Φεβρουάριο οι εισαγωγές Coal από την Κίνα έφτασαν στο χαμηλότερο σημείο από τις αρχές του 2011, αλλά τον Μάρτιο έφτασαν στο υψηλότερο σημείο από τον Ιούλιο του 2015, κλείνοντας στους 20 εκατ. τόνους.
Η αύξηση των εισαγωγών Coal από την Κίνα τον Μάρτιο οφείλεται στην αυξημένες ανάγκες για παραγωγή ενέργειας αλλά και στη χρήση του για παραγωγή σιδήρου. Στον αντίποδα οι εισαγωγές Coal από την Ινδία, η οποία είναι από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς, ήταν μειωμένη, λόγω των υψηλών αποθεμάτων, της εγχώριας παραγωγής αλλά και την έλλειψη χρηματοδότησης για εισαγωγές.
Η Κίνα λοιπόν εμφανίζεται και πάλι ως «τροφοδότης» της ναυτιλίας, όμως, όπως αναφέρει ο κ. Γ. Λογοθέτης, προβληματίζει το τεράστιο χρέος της Κίνας, το οποίο έχει φτάσει στα 25 τρισ. δολάρια, δηλαδή στο 280% του ΑΕΠ, και πρόσφατα η BlackRock, η μεγαλύτερη εταιρία διαχείρισης ενεργητικού παγκοσμίως, εξέφρασε μεγάλες ανησυχίες για την αύξηση του κινεζικού χρέους εν μέσω επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας.
Τις ίδιες διαπιστώσεις ανακοίνωσε και η Fitch, επισημαίνοντας πως η οικονομική ανάκαμψη της Κίνας τροφοδοτείται από την πιστωτική επέκταση και απειλεί να σπείρει τον όλεθρο στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας. Μπορεί η «μισή καρδιά της ναυτιλίας» να χτυπά στον Πειραιά, λόγω και των «Ποσειδωνίων» που αναμένεται να γίνουν στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, όμως «η άλλη μισή» βρίσκεται στην Κίνα…
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ