Νούμερο ένα πρόβλημα για τον επιχειρηματικό κόσμο αποτελούν οι «τσουχτεροί» φορολογικοί συντελεστές… Σε ειδική έρευνα που εκπόνησε ο ΣΕΒ, σημειώνεται πως ο φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις (αθροιστικοί συντελεστές σε εταιρικά κέρδη, διανεμόμενα μερίσματα και εισφορές επί αυτών) και τα στελέχη (ασφαλιστικές εισφορές, φόροι και ειδικές εισφορές σε μισθωτό με καθαρές ετήσιες αποδοχές 41.367 ευρώ) κυμαίνεται σε επίπεδα αντίστοιχα με χώρες όπως το Βέλγιο, η Γαλλία και η Ιταλία και υψηλότερα των σκανδιναβικών χωρών, χωρίς ωστόσο αυτοί οι φόροι να προσφέρουν την αντίστοιχη ανταποδοτικότητα.
Δεδομένου, δε, πως η πρωτοβουλία της Ε.Ε. για ομογενοποίηση των φορολογικών συστημάτων των χωρών-μελών δεν προβλέπει την επιβολή ενιαίου φορολογικού συντελεστή, ο ΣΕΒ χτυπάει «καμπανάκι», τονίζοντας πως ο ανταγωνισμός μεταξύ τους θα επικεντρώνεται στο συγκεκριμένο σημείο (ύψος συντελεστών).
Πέραν των «φουσκωμένων» συντελεστών, ο Σύνδεσμος ζητάει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε ακόμη τέσσερα προβλήματα που εντοπίζονται στο φορολογικό πλαίσιο της χώρας μας και επιβαρύνουν περαιτέρω τις επιχειρήσεις:
1. Επέκταση της προθεσμίας 5 ετών για συμψηφισμό ζημιών με μελλοντικά κέρδη με βάση ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές.
Υπενθυμίζεται πως στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., και χωρίς να έχουν περάσει τόσο βαθιά και παρατεταμένη κρίση, δεν υπάρχει αντίστοιχος περιορισμός.
2. Διασαφήνιση του ορισμού της παραγωγικότητας μιας δαπάνης, ώστε να εκπίπτει με βάση ξεκάθαρους κανόνες.
Η έλλειψη σαφήνειας ως προς τις δαπάνες που εκπίπτουν δημιουργεί σημαντική αβεβαιότητα στις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες συχνά βρίσκονται αντιμέτωπες με απροσδόκητα μεγάλες φορολογικές διαφορές μετά τους φορολογικούς ελέγχους.
3. Ομογενοποίηση των ελέγχων, ώστε η αναγνώριση της έκπτωσης δαπανών να γίνεται με κοινό τρόπο σε όλους τους ελέγχους και ο τρόπος αυτός να είναι προβλέψιμος για τις φορολογούμενες επιχειρήσεις.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
4. Ταχεία διεκπεραίωση των ελέγχων και μείωση του αριθμού των ανέλεγκτων χρήσεων με συνεχείς χρονικές επεκτάσεις των παραγραφών, που διατηρούν το σύνολο των επιχειρήσεων ομήρους των, μη προβλέψιμης έκβασης, ελέγχων.
Οι κοινοί κανόνες για τον προσδιορισμό των «κερδών των επιχειρήσεων» σε όλα τα κράτη-μέλη σχετίζονται, ενδεικτικά, με τα ακόλουθα ζητήματα: τη μη φορολόγηση ενδοομιλικών πληρωμών μερισμάτων, αποσβέσεις, υπερ-εκπτώσεις από τις δαπάνες για έρευνα & ανάπτυξη, οι οποίες θα είναι μάλιστα αυξημένες για μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, την αναγνώριση εκπιπτόμενων δαπανών τόκων και ανείσπρακτων απαιτήσεων, τη μεταφορά ζημιών προς συμψηφισμό με μελλοντικά κέρδη χωρίς χρονικό περιορισμό και με αρκετά ευρείς περιορισμούς ως προς τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων κ.λπ.
Οπως υποστηρίζει ο ΣΕΒ, οι ελληνικές επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στην «κοινή βάση» θα ωφεληθούν «της αυξημένης σαφήνειας ως προς τον ορισμό των δαπανών που εκπίπτουν, της απεριόριστης χρονικής δυνατότητας μεταφοράς ζημιών στο μέλλον και των σημαντικά πιο γενναιόδωρων, σε σχέση με την ελληνική νομοθεσία, φορολογικών εκπτώσεων για δαπάνες έρευνας & ανάπτυξης».
Πρόσθετα, εκτιμάται πως θα περιοριστούν οι διαφορές ανάμεσα στα φορολογικά συστήματα των κρατών-μελών ακόμα περισσότερο μετά την υιοθέτηση της Οδηγίας που θα προβλέπει και την ενοποίηση των κερδών, καθώς αυτή θα προβλέπει και τη λειτουργία των one-stop shops υποβολής των δηλώσεων.
ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου