Σύμφωνα με σχετική έρευνα της εταιρίας IRI, ο κύκλος εργασιών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και ποτών μέχρι το τέλος Μαρτίου άγγιξε τα 1,985 δισ. ευρώ, ενώ όπως ήταν αναμενόμενο «πρωταθλήτρια» κατηγορία αναδείχθηκε αυτή των προϊόντων νοικοκυριού (κυρίως τα καθαριστικά), τα οποία εμφάνισαν άνοδο σε αξία κατά 23,7%. Ακολούθησαν τα είδη προσωπικής υγιεινής με 17,4% και τα τρόφιμα με 10,7%.
Αντίστοιχα, τον Μάρτιο ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 26,9%, όταν τον Φεβρουάριο ήταν μόλις στο 1,8% και τον Ιανουάριο στο 3,4%.
Τι ψωνίσαμε
Στο πλαίσιο αυτό, οι πωλήσεις των προϊόντων σταθερού κωδικού, που αποτελούν και το 76% του καλαθιού, σημείωσαν άνοδο κατά 31,3% από 1% τον Φεβρουάριο και 2,4% τον Ιανουάριο. Στα προϊόντα επί τω ζυγίω τη μεγαλύτερη άνοδο εμφάνισαν τα λαχανικά, το κοτόπουλο, το κρέας, τα γαλακτοκομικά, οι σαλάτες και τα αλλαντικά, σε αντίθεση με τα ψάρια που παρουσίασαν μείωση πωλήσεων.
Ποια είναι τα προγράμματα ΕΣΠΑ ενίσχυσης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Παράλληλα, σημαντική βελτίωση κατέγραψαν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο αγοράς των οποίων ανήλθε στο 16,2%, παρουσιάζοντας αύξηση πωλήσεων σε αξία της τάξεως του 13,9%.
Σε ό,τι αφορά στα καταστήματα που παρουσίασαν τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών με ταυτόχρονη ανάπτυξη πωλήσεων (+22,7%) ήταν τα υπερμάρκετ, δηλαδή τα καταστήματα με εμβαδόν άνω των 2.500 τ.μ. Ακολούθησαν τα καταστήματα 1.000-2.500 τ.μ. με +14,6%, εκείνα με εμβαδόν από 400-1.000 τ.μ. με +10,5% και τέλος τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. με +9,5%.
Καταναλωτικές συνήθειες
Την ίδια ώρα, αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών καταγράφει έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) λόγω της εμφάνισης του Covid-19 στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας έχουν επηρεάσει και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού, οι οποίες φαίνεται ότι θα μείνουν και μετά τη λήξη της πανδημίας.
Δραστικά έχουν επηρεαστεί οι επισκέψεις για αγορές τροφίμων, οι οποίες έχουν μειωθεί από 13,6 σε μόλις 6,1, δηλαδή κατά 55%. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή (83%) καταγράφεται στη λαϊκή αγορά, όπου οι επισκέψεις έχουν μειωθεί από 1,7 σε 0,3, ενώ οι μικρότερες αλλαγές παρατηρούνται στα σούπερ μάρκετ και στους φούρνους με μείωση των επισκέψεων κατά 44%.
Σημαντικές αλλαγές καταγράφονται και στα κριτήρια επιλογής τροφίμων, που από την ποιότητα και τα χρήματα που ήταν πρώτα στη μέτρηση του Δεκεμβρίου, πλέον δίνεται προτεραιότητα στην υγιεινή και την ασφάλεια με 31% και το χρόνο-άνεση-ευκολία με 23%. Τέλος, το ΙΕΛΚΑ εξέτασε την πρόθεση των καταναλωτών να διατηρήσουν συνήθειες που υιοθέτησαν λόγω της πανδημίας. Ετσι, η κύρια τάση που θα διατηρηθεί από τους περισσότερους είναι να απολυμαίνουν τα προϊόντα από τις αγορές τους πριν τα αποθηκεύσουν σε ποσοστό 59%, ακολουθεί η αποθήκευση τροφίμων στο σπίτι για περίπτωση ανάγκης, την οποία θα συνεχίσει να κάνει 1 στους 2 καταναλωτές (48%). Ωστόσο, η τάση με τη πιο μακροχρόνια επίδραση είναι η αποφυγή εξόδων προκειμένου να έχουν χρήματα σε περίπτωση ανάγκης, η οποία θα διατηρηθεί από το 46% του κοινού.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου