Σωρευτικά, το δεκαπενθήμερο από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 8 Μαρτίου 2020 οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ παρουσίασαν άνοδο κατά 22,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Μάλιστα, το ίδιο διάστημα παρατηρήθηκε αύξηση της τάξεως του 11,9% σε 340 κατηγορίες προϊόντων εκτινάσσοντας τον τζίρο των σούπερ μάρκετ στα 272,9 εκατ. ευρώ έναντι 243,9 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά, οι πωλήσεις στην κατηγορία των τροφίμων ενισχύθηκαν κατά 8,8%, στα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας κατά 27,4% και στα καθαριστικά κατά 25%.
Παρά το γεγονός ότι η άνοδος των πωλήσεων, τη δεύτερη εβδομάδα από την εμφάνιση του κορονοϊού στη χώρα μας, έριξε… ταχύτητα, διατηρήθηκε η υψηλή ζήτηση σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα είδη προσωπικής υγιεινής.
Από τα στοιχεία της IRI προκύπτει ότι και το διάστημα 3-8 Μαρτίου 2020 τα 10 προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ ήταν τα αντισηπτικά μαντιλάκια (281,4%), ακολούθησαν τα συμπληρώματα διατροφής (265,7%), τα παραφαρμακευτικά προϊόντα (202%), τα υγρομάντιλα (167,3%), το καθαρό οινόπνευμα (111,3%), τα κρεμοσάπουνα (98,5%), τα καθαριστικά μπάνιου και κουζίνας (81,2%), το συσκευασμένο ψωμί και τα κρουασάν (51,5%), τα κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα (43,3%), ενώ την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε το γάλα μακράς διάρκειας (43%). Δύο θέσεις πιο κάτω βρέθηκαν τα χαρομάντηλα τσέπης με άνοδο κατά 35,3% και τα γάντια με 28,8%.
ΟΠΕΚΑ: «Κλείδωσε» η ημερομηνία για την πληρωμή έκτακτων επιδομάτων - Πότε βλέπουν τα χρήματα οι δικαιούχοι
Την ίδια ώρα, 7 στους 10 καταναλωτές έχουν «στοκάρει» τρόφιμα (κυρίως ζυμαρικά και ρύζι) και άλλα βασικά είδη για το επόμενο διάστημα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 18- 19 Μαρτίου 2020.
Αναλυτικά, το 70% των καταναλωτών έχουν αποθηκεύσει βασικά είδη για τουλάχιστον 1 εβδομάδα και σε αρκετά βασικά τρόφιμα όπως ζυμαρικά και ρύζι τουλάχιστον το 50% έχουν αποθηκεύσει βασικά τρόφιμα για πάνω από 2-3 εβδομάδες. Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, απολυμαντικά είδη και ζυμαρικά έχει στοκάρει για 2-3 εβδομάδες το 35% και το 18% για ένα μήνα και πλέον. Το 32% του κοινού έχει αγοράσει χαρτί υγείας για 2-3 εβδομάδες και το 11% για πάνω από ένα μήνα, το 30% έχει προμηθευτεί απορρυπαντικά για 2-3 εβδομάδες και το 19% για διάστημα άνω του ενός μήνα. Υψηλή είναι και η αποθεματοποίηση κρέατος, με το 25% να έχει κάνει προμήθειες για 2-3 εβδομάδες και το 9% για πάνω από ένα μήνα.
Σημειώνεται ότι το «στοκάρισμα» σε συνδυασμό με τις διαβεβαιώσεις της αγοράς για την επάρκεια των ειδών αλλά και υπό τον φόβο της μετάδοσης του κορονοϊού έχουν αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες. Ετσι, το 68% των καταναλωτών αναφέρει ότι κάνουν μικρότερες χρονικά, αλλά και λιγότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, ενώ ένα ποσοστό της τάξεως του 10% σημειώνει ότι έχει αυξήσει τις αγορές τροφίμων μέσω διαδικτύου, πολύ αυξημένο σε σχέση με το 1-2% που αγόραζε online πριν την κρίση. Αυτοί είναι και οι κύριοι λόγοι που μόνο 8% των καταναλωτών θεωρεί αναγκαίο το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές και μόνο 11% την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας.
Από την έντυπη έκδοση