Ο πρώτος μεγάλος λογαριασμός είναι τα τέλη κυκλοφορίας από όπου το Δημόσιο περιμένει να εισπράξει περίπου 1,15 δισ. ευρώ από ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχήματα. Το ενδεχόμενο μιας ολιγοήμερης παράτασης για την πληρωμή των τελών είναι πιθανό και φέτος, αλλά όποιος θελήσει να ρισκάρει θα πρέπει να περιμένει μέχρι και το τελευταίο λεπτό πριν ανακοινωθεί η παράταση.
Τούτο διότι η φορολογική διοίκηση θα κρίνει με βάση τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας την Τρίτη 31/12 το πρωί πριν αποφασίσει να δώσει παράταση. Οσοι αποφασίσουν ότι δεν αξίζει τον κόπο να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας γιατί δεν χρειάζονται τόσο πολύ το αυτοκίνητό τους (ή το νοικοκυριό έχει και δεύτερο μικρότερου κυβισμού) θα πρέπει να μεριμνήσουν ώστε το αργότερο μέχρι και το μεσημέρι αύριο, παραμονή της Πρωτοχρονιάς, να στηθούν στις ουρές της εφορίας για να παραδώσουν πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας. Τούτο διότι αν μείνουν απλήρωτα τα τέλη κυκλοφορίας μετά το τέλος της προθεσμίας πληρωμής τους, το πρόστιμο που θα πρέπει να πληρώσουν είναι ίσο με τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας.
Ακίνητα
Αλλη μια υποχρέωση για 7,3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων είναι η τέταρτη δόση του ΕΝΦΙΑ, η οποία αναμένεται να φέρει στα δημόσια ταμεία περίπου 504 εκατ. ευρώ.
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει καταβάλουν μέχρι και την Τρίτη περίπου 550 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στην πέμπτη και τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος για τις επιχειρήσεις.
Επίσης, θα πρέπει να υπολογίζονται στα 50 εκατ. ευρώ με 70 εκατ. ευρώ οι δόσεις που θα καταβληθούν μέσα από τη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για φυσικά και νομικά πρόσωπα, η οποία τρέχει στην ουσία από τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά και από παλαιότερες αντίστοιχες ρυθμίσεις (π.χ. τη δήλωση των 100 δόσεων του 2015).
Βεβαίως, στον συνολικό λογαριασμό δεν υπολογίζονται και οι δόσεις που έχουν οι επιχειρήσεις μέσω της δεύτερης ρύθμισης των 120 δόσεων για τα ασφαλιστικά ταμεία. Αρα μια επιχείρηση σε αυτήν την φάση μπορεί να πληρώνει τα τρέχοντα (φόρο εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικές εισφορές) μαζί με τις δύο ρυθμίσεις των 120 δόσεων για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Εως και 12 άτοκες δόσεις μέσω καρτών, καπέλο 3€ έως 6€ στα γκισέ
Καλό θα είναι όσοι δεν έχουν ακόμη εκπληρώσει τις φορολογικές τους υποχρεώσεις να το κάνουν το συντομότερο δυνατό και ηλεκτρονικά, μέσω κάρτας ή ηλεκτρονικής τραπεζικής. Η ΑΑΔΕ δίνει τη δυνατότητα εξόφλησης και απευθείας από τη μερίδα του φορολογούμενου, με τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Αυτή η μέθοδος είναι η πιο γρήγορη, αφού η χρέωση στην κάρτα γίνεται αμέσως.
Ωστόσο, χάνεται η δυνατότητα του φορολογούμενου να επωφεληθεί από τις προσφορές των τραπεζών για 12μηνη άτοκη εξόφληση φόρων. Η μέθοδος της πληρωμής στα γκισέ των τραπεζών, εκτός από κουραστική, θα είναι και δαπανηρή. Τούτο διότι η κάθε εμπορική τράπεζα έχει θεσπίσει έξοδα αποπληρωμής, τα οποία κυμαίνονται από 3 έως και 6 ευρώ σε μια προσπάθεια να αποθαρρύνουν τις συναλλαγές στο ταμείο.
Η μη πληρωμή κάποιας φορολογικής υποχρέωσης εντός της προθεσμίας συνεπάγεται προσαυξήσεις που ξεκινούν από 0,73% για κάθε δόση και μετά τους τρεις μήνες μια συνολική προσαύξηση της τάξης του 10%.
Ανοίγει Τετάρτη
Μυστικά και παγίδες στη νέα πάγια ρύθμιση
Αν υπάρχει αντικειμενική αδυναμία να πληρωθούν οι φορολογικές υποχρεώσεις των τελευταίων ημερών του 2019, τότε από 1ης/1/2020 θα ενεργοποιηθεί η νέα πάγια ρύθμιση που θα προβλέπει τη διευθέτηση οφειλών προς την εφορία από 24 έως και 48 δόσεις.
Εκεί μπορούν να υπαχθούν όσες ληξιπρόθεσμες οφειλές δεν είχαν ρυθμιστεί στην παλαιότερη υφιστάμενη ρύθμιση των 12 έως 24 δόσεων μέχρι και την 1η/11/2019.
Ωστόσο, η νέα ρύθμιση, αν και προσφέρει περισσότερες δόσεις, δεν είναι τόσο «άνετη» όσο δείχνει για τέσσερις βασικούς λόγους:
* Ο πρώτος είναι ότι υπάρχει εισοδηματικό κριτήριο με το οποίο περιορίζεται ο αριθμός των δόσεων (ως ελάχιστη δόση έχουν οριστεί τα 30 ευρώ) που μπορεί κάποιος να ρυθμίσει την οφειλή του.
* Ο δεύτερος είναι ότι και αυτή η ρύθμιση έχει επιτόκιο που είναι κλιμακωτό. Ξεκινά από το 2,5 % και φτάνει στο 5%, ανάλογα με τον αριθμό τω δόσεων. Ο κανόνας είναι «όσες περισσότερες δόσεις τόσο μεγαλύτερο επιτόκιο».
* Η υπαγωγή στη ρύθμιση δεν θα αναστέλλει τυχόν δεσμεύσεις και κατασχέσεις που έχουν ήδη επιβληθεί σε απαιτήσεις του οφειλέτη εις χείρας τρίτων, αλλά τα ποσά που θα προκύπτουν από τα αναγκαστικά αυτά μέτρα είσπραξης θα μειώνουν ισόποσα τα υπόλοιπα των ρυθμιζόμενων οφειλών.
* Η υπαγωγή στη νέα ρύθμιση δεν σημαίνει ότι οι οφειλέτες μπορούν να εκδίδουν αποδεικτικό ενημερότητας.
Οπως τονίζεται, η φορολογική διοίκηση διατηρεί το δικαίωμα και μετά την υπαγωγή ενός οφειλέτη στην πάγια ρύθμιση να μην του χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπραγμάτου δικαιώματος επ’ αυτού, εφόσον αυτός δεν έχει μεριμνήσει ώστε να διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Δημοσίου. Δηλαδή, ο οφειλέτης για να εξασφαλίσει το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, το οποίο του είναι απαραίτητο για να πωλήσει ένα ακίνητό του, θα πρέπει να λάβει πρόσθετα μέτρα, όπως για παράδειγμα να βάλει υποθήκη ένα ή περισσότερα ακίνητά του.
Από την έντυπη έκδοση