Το πρόγραμμα, το οποίο παρουσιάστηκε σήμερα σε ειδική εκδήλωση που φιλοξενήθηκε στην Τράπεζα της Ελλάδας, εκπονήθηκε από την ActionAid Ελλάς, σε σύμπραξη με την ΜΚΟ ΕΡΓΩ και Aflatoun International, ενώ χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
«Οι οικονομικός αναλφαβητισμός είναι μία από τις βασικές αιτίες φτώχειας και αποκλεισμού» τόνισε κατά την παρουσίαση του προγράμματος, ο γενικός διευθυντής της ActionAid Γεράσιμος Κουβαράς, μεταφέροντας την εμπειρία της οργάνωσης από τη δραστηριοποίησή της σε χώρες της Αφρικής, ενώ η εκπρόσωπος της ΕΡΓΩ, Ιωάννα Γεωργούλη, σημείωσε πως «ο οικονομικός εγγραμματισμός βοηθά στην κατανόηση τόσο του κόσμου όσο και της θέσης μας μέσα σε αυτόν».
Eίναι μια κατανόηση στην οποία υπολείπεται η χώρα μας, όπως έχουν καταδείξει σχετικές μελέτες. Από πρόσφατες έρευνες συνάγεται πως:
– Ο ελληνικός μαθητικός πληθυσμός ηλικίας 6-12 ετών δεν έρχεται σε επαφή με κανένα μάθημα σχετικό με τα οικονομικά
– Ο ελληνικός μαθητικός πληθυσμός ηλικίας 12-18 ετών έρχεται σποραδικά σε επαφή με μαθήματα οικονομικών και μόνο όσοι μαθητές επιλέξουν το αντίστοιχο οικονομικό πεδίο παρακολουθούν συστηματικά μάθημα οικονομικών
– Περιορισμένα προγράμματα οικονομικής εκπαίδευσης διατίθενται μόνο σε ειδικούς πληθυσμούς (πχ Ρομά, υπερχρεωμένα νοικοκυριά) και μόνο στην Αττική.
Στοιχεία από άλλες έρευνες και μετρήσεις στα οποία αναφέρθηκε, κατά την παρουσίαση του προγράμματος, ο υπεύθυνος μικροοικονομικής ανάλυσης και πολιτικής του ΙΟΒΕ Σβέτοσλαβ Ντάντσεβ, δείχνουν πως:
– Οι οικονομικά αναλφάβητοι έχουν περισσότερα χρέη, καταβάλλουν μεγαλύτερα επιτόκια για την αποπληρωμή τους και συνήθως αδυνατούν να ανταποκριθούν σε έκτακτες δαπάνες.
– Στη χώρα μας το 45% του πληθυσμού είναι οικονομικό αναλφάβητο, ποσοστό που την κατατάσσει στην 30η θέση ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.
– Ενώ το χρέος των νοικοκυριών ως ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκεται κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο, η χώρα μας είναι η πρώτη στην Ευρώπη στη μη εξυπηρέτηση δανείων (52% στα καταναλωτικά και 40% στα στεγαστικά).
– Στη χώρα μας μόλις το 16% των νοικοκυριών αποταμιεύει, ποσοστό που ήταν αρκετά χαμηλό και προ κρίσης.
Το πρόγραμμα «Αλφαβητάρι οικονομικών» αποτελείται από τα εγχειρίδια των εκπαιδευτικών και τα τετράδια εργασιών των μαθητών. Περιλαμβάνει δραστηριότητες ψυχοπαιδαγωγικής ενδυνάμωσης των μαθητών, βασικές έννοιες οικονομικών εννοιών όπως η αποταμίευση, η (εγκρατής) κατανάλωση, η διαχείριση χρημάτων και ο οικονομικός προγραμματισμός, βιωματικές δράσεις προκειμένου να υιοθετήσουν οι μαθητές αποτελεσματικά υγιείς χρηματοοικονομικές συνήθειες και να τις εφαρμόσουν στην καθημερινότητά τους.
Το πρόγραμμα στοχεύει στη δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου 2.000 εκπαιδευτικών και 42.000 μαθητών απ’ όλη την Ελλάδα, είναι διετούς διάρκειας, ενώ όπως τονίστηκε στην παρουσίαση, θα δοθεί έμφαση στις πιο φτωχές περιοχές.