Και χθες όλα τα εμπλεκόμενα μέρη παραδέχονταν δυσκολίες και διαφορές στα κριτήρια ένταξης των επιχειρηματικών δανείων την παράλληλη λειτουργία του υπολοίπου του νόμου Κατσέλη – Σταθάκη με το νέο καθεστώς που προτείνει η ελληνική πλευρά αλλά παράλληλα έθεταν χρονικά την κατάθεση του νομοσχεδίου μέσα στις επόμενες ώρες.
Το μήνυμα της ομάδας εργασίας της Ευρωζώνης που συνεδρίασε το βράδυ της Δευτέρας ήταν σαφές. Αν θέλει η Ελλάδα να μην καταγράψει και μια δεύτερη αναβολή στην εκταμίευση της δόσης των 970 εκατ. θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία με τους δανειστές και ψηφισμένος νόμος για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Πάντως αν οι αναμενόμενες υποχωρήσεις δεν γίνουν έγκαιρα η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα θα αναγκαστεί να αντιμετωπίσει αρχικά τα τεχνικά κλιμάκια της Ε.Ε., του ΔΝΤ, της ΕΚΤ και του ESM που αρχίζουν να φτάνουν σήμερα στην Αθήνα και στη συνέχεια τους επικεφαλής των ομάδων του «κουαρτέτου» που θα έρθουν στην Αθήνα από το Σαββατοκύριακο για να ξεκινήσουν συναντήσεις από τη Δευτέρα.
Αν μέχρι τότε δεν έχει υπάρξει τελική συμφωνία τότε θα έχουμε ένα δεύτερο άκαρπο Eurogroup για την Ελλάδα.
Προς το παρόν από τις Βρυξέλλες εκφράζεται αισιοδοξία για επίτευξη συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών μέσα στις επόμενες μέρες στο ζήτημα της προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Οπως επισήμανε χθες κοινοτική πηγή, οι δύο πλευρές εμφανίζονται διατεθειμένες να κάνουν υποχωρήσεις με στόχο την εξεύρεση κοινού τόπου, ώστε να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας και να εκταμιευθούν τα 974 εκατ. ευρώ από τα κέρδη της σταδιακής εφαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους.
Τούτο με δεδομένο ότι η ελληνική πλευρά κατέστησε σαφές στους Ευρωπαίους ότι είναι διατεθειμένη να προχωρήσει σε κάποιες τροποποιήσεις ώστε να πλησιάσει τις θέσεις των θεσμών. Παράλληλα, ζήτησε από τις άλλες εμπλεκόμενες πλευρές (Κομισιόν, ΕΚΤ) να κάνουν το ίδιο.
Ολα δείχνουν ότι θα υπάρξει προσέγγιση, γιατί όλοι πλέον θεωρούν ότι μετά από μια καθυστέρηση τριών μηνών και δύο αποτυχημένες προσπάθειες του Εurogroup μια ακόμη αποτυχημένη προσπάθεια στις 5 Απριλίου θα ήταν πολύ επιζήμια γιατί θα έστελνε αρνητικά μηνύματα για την οικονομία στις αγορές.
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, στις Βρυξέλλες αναμένουν ότι η κυβέρνηση θα καταθέσει άμεσα στη Βουλή το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας, ενώ θα ακολουθήσουν εντατικές διαβουλεύσεις με τους θεσμούς, ώστε όπου χρειαστεί να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές. Στόχος η επίτευξη συμφωνίας μέχρι το τέλος του μήνα, ενώ αν χρειαστεί μπορεί να συνεχιστούν οι συζητήσεις και επιτόπου με την άφιξη των επικεφαλής των θεσμών στην Αθήνα την επόμενη εβδομάδα για την προετοιμασία της τρίτης αξιολόγησης.
Η διαδικασία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν από το Εurogroup της 5ης Απριλίου, ώστε να έχει τον χρόνο το EWG να παραλάβει τη συμφωνία από τους θεσμούς και να ετοιμάσει τα τελικά κείμενα. Με εξουσιοδότηση από τους υπουργούς το ΕWG μπορεί να υιοθετήσει το ίδιο την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Στη συνέχεια επειδή πρόκειται για εκταμίευση χρημάτων θα πρέπει τα ενημερωθούν και τα κοινοβούλια των χωρών της ευρωζώνης που προβλέπουν διαδικασία διαβούλευσης, όπως το γερμανικό και το ολλανδικό.
Πάντως, οι δύο πλευρές μπορεί να βρίσκονται στην τελική ευθεία για συμφωνία, ωστόσο αυτό θα πρέπει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη. Κι αυτό γιατί, όπως αποκάλυψε η ίδια πηγή, και στην τελευταία συνεδρίαση του Εurogroup οι δύο πλευρές είχαν φτάσει πολύ κοντά σε συμφωνία, όμως την τελευταία στιγμή η Αθήνα άλλαξε γνώμη και ζήτησε να συνεχιστούν οι συζητήσεις.
«Συγκυριακό» υπερπλεόνασμα 821 εκατ.
Υπέρβαση εσόδων κατά 371 εκατ. ευρώ με τη συνδρομή και του μερίσματος ύψους 1,07 δισ. της ΤτΕ αλλά και με την καθυστέρηση αποπληρωμής των αναδρομικών στα ειδικά μισθολόγια που είχε ως αποτέλεσμα την υστέρηση των δαπανών κατά 569 εκατ. διαμόρφωσαν πρωτογενές πλεόνασμα 821 εκατ. το πρώτο δίμηνο του χρόνου.
Η υπέρβαση των αμιγώς φορολογικών εσόδων από την άλλη ήταν 194 εκατ. ευρώ και οφείλεται κυρίως στις ρυθμίσεις που έχουν γίνει σε άμεσους και έμμεσους φόρους αλλά και στις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών.
Συγκεκριμένα με βάση τα στοιχεία του ΓΛΚ υπέρβαση έναντι του στόχου είχαν:
- Ο ΦΠΑ λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών κατά 185 εκατ. ευρώ ή 7,3%,
- Ο ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων κατά 13 εκατ. ευρώ ή 1,9%,
- Οι λοιποί φόροι επί συγκεκριμένων υπηρεσιών κατά 25 εκατ. ευρώ ή 9,7%,
- Ο φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) κατά 58 εκατ. ευρώ ή 3,6%,
- Οι λοιποί φόροι εισοδήματος κατά 15 εκατ. ευρώ ή 6,3%,
- Οι φόροι κεφαλαίου κατά 19 εκατ. ευρώ ή 112,8%,
- Οι μεταβιβάσεις κατά 127 εκατ. ευρώ ή 34,9%,
- Τα λοιπά τρέχοντα έσοδα κατά 94 εκατ. ευρώ ή 38%
- Αντίθετα, μειωμένα έναντι του στόχου την ίδια περίοδο ήταν τα έσοδα στις κάτωθι βασικές κατηγορίες:
- Ο ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών κατά 29 εκατ. ευρώ ή 8,5%,
- Ο ΦΠΑ καπνικών προϊόντων κατά 14 εκατ. ευρώ ή 13,5%,
- Ο ΕΦΚ καπνικών προϊόντων κατά 22 εκατ. ευρώ ή 6,6%,
- Οι φόροι με μορφή χαρτοσήμου κατά 13 εκατ. ευρώ ή 26,9%,
- Οι λοιποί φόροι επί παραγωγής κατά 12 εκατ. ευρώ ή 22,1%,
- Οι λοιποί τρέχοντες φόροι κατά 55 εκατ. ευρώ ή 19%,
- Οι πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών κατά 39 εκατ. ευρώ ή 33,9%.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου