Την ίδια στιγμή η συνολική ζήτηση στον καφέ κινείται με αρνητική ποσοστιαία μεταβολή της τάξεως του 6,8% (στοιχεία για την περίοδο Αύγουστος 2015 – Δεκέμβριος 2016 έναντι Ιανουάριος 2017 – Ιούνιος 2018) ως απόρροια της επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον καφέ ενώ στο σύνολο του 2018, η μείωση του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2017 άγγιξε το 1,9%.
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2017 επιβλήθηκε ΕΦΚ στον καφέ ύψους 3 ευρώ/κιλό στον καβουρδισμένο, 4 ευρώ/κιλό στον στιγμιαίο, όπως επίσης και στα παρασκευάσματα καφέ.
Όπως τόνισε σήμερα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, για δεύτερη συνεχή χρονιά εφαρμογής του ΕΦΚ και παρά το γεγονός ότι μέρος της επιβάρυνσης απορροφήθηκε από τις επιχειρήσεις, η κατανάλωση καφέ παρουσιάζει κάμψη, ενώ είχε θετική πορεία όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Παράλληλα, ο ΕΦΚ προσέφερε έσοδα στο κράτος ύψους 122,7 εκατ. ευρώ το 2018, έναντι 90,4 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ επέφερε αύξηση σε φαινόμενα λαθρεμπορίου, παραεμπορίου και παράνομων εισαγωγών, που πέρα από την οικονομική διάσταση θέτουν και ζητήματα ασφαλούς κατανάλωσης.
Ο κ. Μπενόπουλος εξέφρασε την πάγια θέση της Ελληνικής Ένωσης Καφέ για κατάργηση του μέτρου και τόνισε ότι στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιούνται συναντήσεις με θεσμικούς φορείς με στόχο τη δημιουργία ενός ευνοϊκού νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου για τον καφέ συνολικά.
Honda και Nissan ενώνουν δυνάμεις για να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο γεγονός ότι η επιβολή του ΕΦΚ στον καφέ, οδήγησε σε μια αντίστοιχα υψηλή αύξηση τιμής, από 10-30% καθώς και σε έως και διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης, επηρεάζοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου.
Οι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλησης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν στο 23%. Οι αυξήσεις αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες καφέ, όπως είναι ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης). Από τη δημογραφική ανάλυση του προφίλ των καταναλωτών, το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις, όπως είναι οι συνταξιούχοι και οι νέοι.
Σε επίπεδο κατανάλωσης οι συνέπειες ήταν εξίσου εμφανείς, με τη μείωση να αγγίζει το πρώτο δίμηνο του 2018, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2016, το 15% για το σύνολο του καφέ ενώ είναι ακόμη μεγαλύτερη σε συγκεκριμένες κατηγορίες.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα αποτελεί μία από τις χώρες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στον κόσμο. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση αγγίζει τις 510 κούπες καφέ/άτομο, στοιχείο που μεταφράζεται σε ετήσια κατανάλωση 5 δισ. κούπες.
Συνολικά, καταναλώνονται 40.000 τόνοι με το 40% να αφορά στην κατανάλωση εκτός σπιτιού (OOH) και το 60% στην κατανάλωση εντός σπιτιού (ΙΗ). Ειδικά η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού (IH) ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ ενώ στην αγορά εκτός σπιτιού ανέρχεται στα 3 δισ. ευρώ (τιμές καταναλωτή).
Τέλος, βάσει των καταναλωτικών προτιμήσεων των Ελλήνων, ο ελληνικός καφές είναι η πρώτη επιλογή με 32%, ο στιγμιαίος με 30% ενώ ακολουθούν ο εσπρέσο και ο φίλτρου με 28% και 10% αντίστοιχα (σύνολο κατανάλωσης εντός/εκτός σπιτιού).