Το επί θύραις επίτευγμα του ΤΑΙΠΕΔ προσιδιάζει με ρεκόρ μεταμνημονιακής συμμόρφωσης για το 2018. Και τούτο διότι με την τελεσφόρηση του deal της 20ετούς επέκτασης της σύμβασης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα υπερβεί την επιδίωξη άντλησης ποσού άνω των 2 δισ. ευρώ.
Τα εισπραχθέντα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ανέρχονται στα 994,8 εκατ. ευρώ ενώ τα αναμενόμενα αγγίζουν το 1,356 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το προσδοκώμενο έσοδο του 2018 θα ανέλθει στα 2.350,4 δισ. ευρώ.
Εύκολα διακριτό πάντως είναι το γεγονός ότι για τις επιπτώσεις που θα έχει η προεκλογική χρονιά που έρχεται, το 2019, φοβούνται τόσο οι εκπρόσωποι των δανειστών όσο και οι επενδυτές που ερίζουν για περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Αλλωστε οι συνεχείς ανατροπές στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων δεν αποτελούν έκπληξη για όσους παρακολουθούν την πορεία του ΤΑΙΠΕΔ από το 2011. Ομως, οι επόμενοι μήνες θεωρούνται κομβικοί καθώς κορυφώνεται η διαδικασία πώλησης 12 σημαντικών περιουσιακών στοιχείων (από τα Ελληνικά Πετρέλαια και το Ελληνικό μέχρι την Εγνατία Οδό και τη Μαρίνα Αλίμου), ενώ πρόκειται να ξεκινήσουν, το 2019, μεταξύ άλλων διαγωνισμοί για την πώληση του εμπορικού βραχίονα της ΔΕΠΑ, του 17% της ΔΕΗ, του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» κ.ά.
Υπενθυμίζεται ότι η σημερινή διοίκηση του Ταμείου, υπό τους Αρη Ξενόφο και Ριχάρδο Λαμπίρη, είχε από την πρώτη στιγμή υπογραμμίσει πως στόχος είναι να βάλει τέλος στις συνεχείς παρατάσεις διαγωνισμών. Ομως, προκύπτουν συνεχώς απρόοπτα, που αλλάζουν τα χρονοδιαγράμματα ακόμα και σε διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί.
Εγνατία Οδός
Το πρώτο χτύπημα που έλαβε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και η Πολιτεία αφορά στο διαγωνισμό για την Εγνατία που πάει για το 2019. Το χρηματοοικονομικό μοντέλο της Εγνατίας Οδού ανατρέπει η Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ε.Ε., απορρίπτοντας το σχέδιο για την τιμολογιακή πολιτική που είχε σταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Κομισιόν μέσα στο καλοκαίρι. Πρόκειται για άλλο ένα επεισόδιο στο πολύκροτο σίριαλ της ιδιωτικοποίησης που σέρνεται από το πρώτο Μνημόνιο αλλά πλέον δημιουργεί σοβαρό πλήγμα αξιοπιστίας για το ΤΑΙΠΕΔ και τους συμβούλους του σε ό,τι αφορά θέματα οργάνωσης και προετοιμασίας.
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές των Βρυξελλών, η Κομισιόν θέτει δύο βασικές προϋποθέσεις για να εγκρίνει τη νέα εμπορική πολιτική που είχε υπογραφεί υπό την πίεση των θεσμών τον περασμένο Ιούνιο, με αυξήσεις-φωτιά στα διόδια από τους υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Υποδομών Χρίστο Σπίρτζη.
Η πρώτη είναι η τιμολογιακή πολιτική του αυτοκινητοδρόμου να εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή οδηγία που προβλέπει τιμολόγηση με βάση την εκπομπή ρύπων και όχι σύμφωνα με την κατηγορία του οχήματος (δίκυκλο, Ι.Χ., φορτηγό) όπως ισχύει σήμερα.
Η δεύτερη είναι η πιστοποίηση των σηράγγων από την Ανεξάρτητη Αρχή Σηράγγων που έχει συσταθεί βάσει άλλης κοινοτικής οδηγίας, μία απαίτηση που αν συνυπολογιστούν τα έργα της βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και της ανάταξης, δημιουργούν μια υπέρογκη δαπάνη που υπολογίζεται στο 1 δισεκατομμύριο! Κόστος απαγορευτικό για την προσέλκυση ιδιωτών που ίσως να είναι πιο κοντά στις απόψεις της αγοράς ότι η βαριά συντήρηση θα πρέπει να αφαιρεθεί από την παραχώρηση και να βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.
Διαφορετικής αιτίας είναι η εμπλοκή που υπάρχει για το Ελληνικό που μεταθέτει την υπογραφή της σύμβασης για το 2019. Η υπογραφή της τελικής σύμβασης με το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development θα γίνει μόνο αν το Δημόσιο καλύψει σειρά προαπαιτούμενων. Ομως, αρκετά εξ αυτών καθυστερούν και σίγουρα δεν θα τηρηθεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας φέτος τον Δεκέμβριο. Π.χ. για να υπογραφεί η σύμβαση πρέπει να έχει παραχωρηθεί άδεια για καζίνο στο Ελληνικό από το Δημόσιο. Η διαδικασία του διαγωνισμού βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο καθώς αυτές τις ημέρες η Επιτροπή Παιγνίων (ΕΕΕΠ) συναντά πιθανούς ενδιαφερόμενους, προκειμένου να διαμορφώσει το τεύχος προκήρυξης.
Ακόμα και τον Οκτώβριο ενδέχεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το πλειοψηφικό πακέτο των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) που πωλούν το ΤΑΙΠΕΔ από κοινού με τον όμιλο Λάτση. Οι δύο ενδιαφερόμενοι που πέρασαν στο δεύτερο στάδιο, οι διεθνείς όμιλοι Glencore και Vitol, μελετούν αυτή την περίοδο τα στοιχεία του virtual data room. Πρόκειται για κρίσιμο διαγωνισμό καθώς τα ΕΛΠΕ αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου.
Τέλος, σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλοι διαγωνισμοί για αξιόλογα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως οι μαρίνες Αλίμου και Χίου, ενώ για χρόνια εκκρεμεί η ολοκλήρωση διαγωνισμών όπως για το ακίνητο της Αφάντου στη Ρόδο. Οι επενδυτές ανησυχούν, όμως, για τις επιπτώσεις που θα έχει η προεκλογική ένταση στην προώθηση του προγράμματος καθώς για του χρόνου έχουν μεταφερθεί σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις.
Μια ντουζίνα αποκρατικοποιήσεις πάνε για το 2019
1. Ελληνικό (η υπογραφή της τελικής σύμβασης)
2. ΔΕΠΑ (πώληση εμπορικού βραχίονα, οδεύει για το 2019)
3. ΔEH (πώληση 17%, πιθανώς το 2019)
4. Ελληνικά Πετρέλαια (πώληση πλειοψηφικού πακέτου, το 2019)
5. Παραχώρηση δραστηριοτήτων σε 10 περιφερειακά λιμάνια
6. Πώληση ποσοστού 30% στη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ)
7. Παραχώρηση υπόγειας εγκατάστασης αποθήκευσης φυσικού αερίου Καβάλας
8. Παραχώρηση Εγνατίας Οδού (για το 2019)
9. Πώληση ποσοστού σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ
10. Πώληση σημαντικών ακινήτων όπως Αφάντου, Γούρνες κ.ά.
11. Παραχώρηση μεγάλων τουριστικών λιμένων (μαρίνες) όπως Αλίμου, Ζακύνθου, Ιτέας, Μυκόνου, Ρόδου, Πύλου, Χίου κ.ά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]