Την Τετάρτη (16/5) θα αναλάβουν δράση οι αρμόδιοι υπουργοί, συνεπώς η συζήτηση για τα ζητήματα που αφορούν στους δύο αυτούς νόμους θα τεθεί σε πολιτικό επίπεδο.
Επί της ουσίας, θα εξειδικευτούν τα συμφωνηθέντα περασμένων μηνών, με σκοπό να ανοίξει ο δρόμος για την ψήφισή τους περίπου στις αρχές Ιουνίου. Παράλληλα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα ζητήσει πρόσθετες τροποποιήσεις στους νόμους, πολλές από αυτές, όπως υποστηρίζουν αρμόδια στελέχη μιλώντας στον Ελεύθερο Τύπο, θα είναι διαδικαστικής φύσεως. Αλλωστε, ο ίδιος ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και αρμόδιος υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης, είχε παραδεχτεί προ ημερών από το βήμα της Βουλής πως ο εξωδικαστικός μηχανισμός έχει κάποια προβλήματα, προαναγγέλλοντας αλλαγές που θα τον καταστήσουν πιο αποδοτικό.
Λιγότερη χαρτούρα
Ηδη είναι έτοιμη προς υπογραφή, εφόσον… ανάψουν πράσινο φως οι θεσμοί, μία Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) από το οικονομικό δίδυμο Δραγασάκης-Τσακαλώτος, βάσει της οποίας μειώνεται ο αριθμός των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την υποβολή αίτησης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων (κάποια από αυτά θα ανακτώνται αυτομάτως από τις βάσεις δεδομένων της φορολογικής διοίκησης και του ΚΕΑΟ).
Ο Ελεύθερος Τύπος είχε αναφερθεί αναλυτικά στο περιεχόμενο της συγκεκριμένης απόφασης σε δημοσίευμά του στις 28.4.2018.
Από εκεί και πέρα, μεταξύ άλλων, θα συζητηθεί ο προσδιορισμός ενός μέγιστου πλαφόν στις αμοιβές των συντονιστών που «τρέχουν» την εξωδικαστική διαδικασία, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ζητηθεί αν δεν χρωστάει η εταιρία κάποιου, αλλά οι μέτοχοι, να μπορεί εκείνος να κάνει αίτηση ένταξης στο νόμο. Πρόσθετα, θα αιτηθεί, για ακόμη μια φορά, να μπουν στο μηχανισμό και εταιρίες με χρέη προς το Δημόσιο που δημιουργήθηκαν το 2017.
Υπενθυμίζεται πως την τελευταία φορά που το είχε προτείνει η ελληνική πλευρά, οι εκπρόσωποι των δανειστών είχαν αρνηθεί να κάνουν οποιαδήποτε συζήτηση, επισημαίνοντας τότε πως ήταν πολύ νωρίς.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Νόμος Κατσέλη
Οσον αφορά στο νόμο Κατσέλη, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ζητάει να κληρονομείται η όποια ρύθμιση έχει επιτευχθεί στο πλαίσιο αυτού.
Πρακτικά δηλαδή επιδιώκεται να μην αναβιώνει το χρέος -όπως συμβαίνει τώρα- όταν πεθαίνει ο δανειολήπτης, αλλά ο κληρονόμος του να παραμένει, αυτομάτως, στη ρύθμιση, εφόσον βέβαια βρίσκεται σε παρόμοια ή ακόμη χειρότερη οικονομική κατάσταση από τον αποθανόντα.
Στα αιτήματα του οικονομικού επιτελείου συγκαταλέγεται και η μέριμνα για προστασία των εγγυητών (π.χ. συγγενείς, χωρισμένοι σύζυγοι, κ.λπ.) που καλή τη πίστη μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία, εφόσον τηρούν το μέρος της ευθύνης που τους αναλογεί. Οι δανειστές απέρριψαν κάθετα στο πλαίσιο προηγούμενης διαπραγμάτευσης την πλήρη αποδέσμευση των εγγυητών.
Οι δε θεσμοί ζητούν, εφόσον κάποιος κάνει αίτηση ένταξης στο νόμο για τέταρτη φορά (δηλαδή έχει παραιτηθεί κατά το παρελθόν), να μη χρήζει μέτρων προστασίας μέχρι να διεξαχθεί η δίκη του. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αποδέχεται μεν αυτό το αίτημα, υποστηρίζοντας ωστόσο πως δεν πρέπει να ισχύσει οριζοντίως.
Ειδικότερα, ζητούν να τεθούν κάποια κριτήρια, βάσει των οποίων θα διακρίνεται αυτός που επωφελείται από τις διατάξεις του νόμου, βρισκόμενος σε πραγματική ανάγκη (οικονομικά αδύναμοι) από τον λεγόμενο μπαταχτσή. Τα κριτήρια θα συζητηθούν σε αυτόν τον κύκλο διαπραγματεύσεων.
Στα σκαριά…
Στις αλλαγές που έχουν συμφωνηθεί -επί της αρχής- μεταξύ κυβέρνησης-θεσμών για το νόμο Κατσέλη και αναμένεται να εξειδικευτούν κατά τις διαπραγματεύσεις, με σκοπό τη νομοθέτησή τους στις αρχές Ιουνίου, συμπεριλαμβάνονται:
- Αύξηση της αποτελεσματικότητας στη διαδικασία επιλογής για τον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών.
- Απαίτηση για παραίτηση από τους οφειλέτες του δικαιώματός τους για τραπεζικό απόρρητο, προκειμένου οι πιστωτές που συμμετέχουν στη διαδικασία να έχουν πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες.
- Δυνατότητα στους πιστωτές να ζητήσουν την παροχή κρατικής επιδότησης αντί των δικαιούχων, όταν οι τελευταίοι αδυνατούν να ασκήσουν αυτό το δικαίωμα, λαμβάνοντας παράλληλα μέτρα προφύλαξης των συμφερόντων του κράτους εντός των ορίων των κατανεμημένων ποσών.
- Πρόβλεψη ότι οι οφειλέτες δεν δικαιούνται προστασίας, αν σκόπιμα υπέπεσαν σε κατάσταση αφερεγγυότητας, ενώ η αυτόματη αναστολή αναγκαστικών μέτρων να μην ισχύει όταν οι οφειλέτες παραιτήθηκαν από δύο προηγούμενες αιτήσεις και υπέβαλαν αίτηση εκ νέου.
- Παραίτηση από την ακύρωση της ακρόασης, εάν δεν ζητηθεί νέα ημερομηνία ακρόασης εντός 30 ημερών.
- Πρόνοια για εύλογη προθεσμία για την πληρωμή της διαφοράς μεταξύ της χαμηλότερης δόσης που ορίστηκε από το δικαστήριο και της υψηλότερης δόση που καθορίστηκε κατ’ αναίρεση.
- Επέκταση της προστασίας των εγγυητών στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια φυσικών προσώπων (έχει ψηφιστεί ήδη για τα δάνεια των επιχειρήσεων στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού). Η ευθύνη του εγγυητή θα περιορίζεται στην ευθύνη του δανειολήπτη για την οφειλή.
- Περιορισμός υποχρέωσης για παροχή εγγράφων από οφειλέτες, απαιτώντας από τις τράπεζες, αρμόδιες αρχές κ.λπ. να τα παρέχουν στο δικαστήριο.
Ιωάννα Φεντούρη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]