«Από τότε που ήρθαμε στην Ελλάδα, το 2015, το UberX έχει γίνει μία από τις πλέον δημοφιλείς επιλογές στην Αθήνα για ασφαλή μετακίνηση στην πόλη. Περισσότεροι από 450.000 κάτοικοι και τουρίστες από ολόκληρο τον κόσμο έχουν πραγματοποιήσει τις μετακινήσεις τους μέσα από την εφαρμογή μας. Ενα νέο νομοθετικό πλαίσιο, ωστόσο, ψηφίστηκε πρόσφατα, με διατάξεις που επηρεάζουν τις υπηρεσίες ridesharing», επισημαίνει χαρακτηριστικά και συνεχίζει: «Θα πρέπει να αξιολογήσουμε εάν και πώς μπορούμε να λειτουργήσουμε σύμφωνα με αυτό το νέο πλαίσιο και θα αναστείλουμε το UberX στην Αθήνα από την επόμενη Τρίτη, μέχρι να βρούμε μία κατάλληλη λύση. Ελπίζουμε να συνεργαστούμε με όλους τους σχετικούς φορείς στη χώρα, ώστε να μπορέσουμε να βρούμε ένα τρόπο να δώσουμε τη δυνατότητα στους Ελληνες να απολαύσουν τα οφέλη των σύγχρονων τεχνολογιών, όπως της Uber».
Σύμφωνα με την εταιρία, το επόμενο διάστημα θα «τρέξει» ένα πρόγραμμα στήριξης για τους συνεργάτες της, που επηρεάζονται από την επίμαχη απόφαση, ενώ κανονικά θα συνεχίσει να προσφέρεται η έτερη εφαρμογή της, το UberTAXI.
«Αλλα λόγια»
«Για να φύγει κάποιος από την Ελλάδα θα πρέπει να έχει έδρα στην Ελλάδα, έστω ένα γραφείο. Να φορολογείται στην Ελλάδα. Η Uber δεν έχει τίποτα. Από πού να φύγει;», σχολίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, λίγες ώρες μετά τη σχετική ανακοίνωση της εταιρίας, για να προσθέσει: «Οποιοι θέλουν να δραστηριοποιούνται στη χώρα, τηρώντας την κείμενη νομοθεσία και να πληρώνουν φόρους, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα». Οπως, ωστόσο, σπεύδουν να επισημάνουν στον Ελεύθερο Τύπο οι συνεργάτες της Uber, «ο υπουργός ξεχνά πως πίσω από την πλατφόρμα υπάρχουν άνθρωποι», κατηγορώντας τον ότι με το νομοσχέδιο «βάζει “χειρόφρενο” στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα». Επισημαίνεται ότι μέσα σε περίπου τρία χρόνια λειτουργίας η Uber σύνηψε συνεργασία με περίπου 200 ελληνικές επιχειρήσεις, για τη μεταφορά των χρηστών της, που μόνο στην Αθήνα υπολογίζονται σε 126.000.
Αρνητικό μήνυμα
«Η εφαρμογή έδωσε τη δυνατότητα απασχόλησης σε εκατοντάδες συμπολίτες μας, σε μία συγκυρία όπου η ανεργία αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο κοινωνικό πρόβλημα στη χώρα μας», αναφέρει από την πλευρά του, το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών – Μάρκος Δραγούμης (ΚΕΦίΜ) και συνεχίζει: «Πλέον, οι κάτοικοι και επισκέπτες της Ελλάδας, αλλά και οι άνθρωποι που αναζητούν μία ευκαιρία απασχόλησης που ταιριάζει στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους, θα έχουν μία επιλογή λιγότερη. Κι αυτό εξαιτίας της σημερινής ιδεοληπτικής κυβέρνησης και προς αποκλειστικό όφελος των ισχυρών συνδικάτων των ταξί, που, όπως κάθε προσοδοθηρική ομάδα, χρησιμοποιούν πολιτική πίεση για να εξασφαλίσουν τη θωράκισή τους έναντι του ανταγωνισμού και της καινοτομίας. Και, ταυτόχρονα, βεβαίως, το μήνυμα προς κάθε δυνητικό επενδυτή, εγχώριο ή ξένο, είναι σαφές: Μην επιχειρήσετε να επενδύσετε στην Ελλάδα εάν δεν είστε διατεθειμένοι να προσκυνήσετε ειδικά συμφέροντα ή να διαπλακείτε με την πολιτική εξουσία».
«Οποιος δεν θέλει ή δεν μπορεί ή δεν τον συμφέρει να τηρεί και να σέβεται τους νόμους της χώρας μας μπορεί να αποχωρεί και να μας γράφει…», τόνισε με τη σειρά του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί, Θύμιος Λυμπερόπουλος. Υπενθυμίζεται ότι ο τελευταίος έχει δεχθεί αγωγή, ύψους 260.000 ευρώ, από την Beat, για τη ζημιά που της έχουν προκαλέσει οι από καιρού εις καιρόν δηλώσεις του περί φοροδιαφυγής και παράνομης λειτουργίας.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Τα «αγκάθια» του νομοσχεδίου
Πλατφόρμα διαμεσολάβησης ή εταιρία μεταφορικού έργου; Αυτή ήταν η βασική ένσταση, τόσο της Uber όσο και της Beat, ενόσω το σχέδιο νόμου βρισκόταν ακόμη σε επίπεδο συγγραφής. Για την πρώτη, ωστόσο, την απάντηση έδωσε το ευρωπαϊκό δικαστήριο, το οποίο απεφάνθη τον περασμένο Δεκέμβριο πως πρόκειται για εταιρία μεταφορών και ως εκ τούτου θα πρέπει να φορολογείται αναλόγως.
Σε αυτή την απόφαση φέρεται να… πάτησε και το υπουργείο Μεταφορών, ορίζοντας ότι μεταφορικό έργο ασκούν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης για τη μεταφορά επιβατών, εάν: α) επηρεάζουν την τιμή της υπηρεσίας μεταφοράς αμέσως ή εμμέσως διά της παροχής εκπτώσεων ή επιδοτήσεων κομίστρου ή άλλων τρόπων διαμόρφωσης του τελικά καταβαλλόμενου ποσού από τον καταναλωτή ή β) επηρεάζουν τις κρίσιμες πτυχές της υπηρεσίας μεταφοράς, θέτοντας προδιαγραφές, που πρέπει να πληρούν τα αυτοκίνητα, πέραν των νομίμων.
Την ίδια στιγμή, θέμα υφίσταται και με το χρόνο μίσθωσης οδηγού και αυτοκινήτου. Επαγγελματίες του χώρου επισημαίνουν πως οι συνεργαζόμενοι με την Uber οδηγοί δεν τηρούσαν το νόμο, ο οποίος ορίζει ως ελάχιστο χρόνο μίσθωσης οδηγού και αυτοκινήτου τις έξι ώρες.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]