Ηδη στελέχη του ΣΔΟΕ διερευνούν το καθεστώς των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών που συνάπτονται μεταξύ των εταιριών αυτών και των μεγάλων εταιριών-παρόχων κινητής τηλεφωνίας, προκειμένου να διαπιστώσουν τα μερίδια ευθύνης που έχουν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές στην εξαπάτηση χιλιάδων καταναλωτών μέσω υπέρογκων χρεώσεων στους λογαριασμούς τηλεφωνικών τελών.
Σε διπλό ταμπλό
Αντικείμενο της έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΣΔΟΕ είναι όχι μόνο το εάν και κατά πόσο είναι παράνομες οι χρεώσεις με τις οποίες οι εταιρίες-πάροχοι των «πενταψήφιων» καταφέρνουν να επιβαρύνουν τους καταναλωτές, αλλά και το εάν οι εισπράξεις που πραγματοποιούν οι συγκεκριμένες εταιρίες δηλώνονται στο σύνολό τους στις αρμόδιες φορολογικές αρχές ώστε να αποδίδονται στο Δημόσιο όλα τα αναλογούντα ποσά φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ. Στο πλαίσιο της έρευνας αυτής που έχει ξεκινήσει από το ΣΔΟΕ είναι πολύ πιθανό να ελεγχθούν και οι μεγάλες εταιρίες-πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, για να διαπιστωθεί εάν, μέσω των συμβάσεων που έχουν συνάψει με τις εταιρίες των «πενταψήφιων», εμπλέκονται κι αυτές συνειδητά σε πράξεις παράνομων χρεώσεων, φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΣΔΟΕ αναμένεται να πραγματοποιήσει εκτεταμένες έρευνες για να εξακριβώσει τη «διαδρομή» των υπέρογκων χρεώσεων, δηλαδή τη διαδικασία με την οποία οι μεγάλες εταιρίες κινητής τηλεφωνίας αποδίδουν στις μικρότερες εταιρίες-παρόχους των «πενταψήφιων» τα ποσά με τα οποία έχουν χρεωθεί οι καταναλωτές από τα επίμαχα SMS. Η εξακρίβωση αυτής της διαδικασίας θα πραγματοποιηθεί με ελέγχους και διασταυρώσεις στοιχείων, που θα ληφθούν από:
* τις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών που έχουν συναφθεί μεταξύ των μεγάλων εταιριών-παρόχων και των εταιριών που διαχειρίζονται τα «πενταψήφια» νούμερα,
* την κίνηση των τραπεζικών λογαριασμών των αντισυμβαλλομένων στις συγκεκριμένες συμβάσεις,
* τις εισπράξεις που πραγματοποιούν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας από τους πελάτες τους
Συνευθύνη
Οπως προκύπτει, άλλωστε, από τις καταγγελίες και τις μέχρι τώρα έρευνες, οι εταιρίες-πάροχοι κινητής τηλεφωνίας συμμετέχουν στην ενεργοποίηση των υπηρεσιών αυτών, εγκρίνοντας και πιστοποιώντας τις υπηρεσίες που παρέχονται στον καταναλωτή, λαμβάνοντας το οικονομικό αντάλλαγμα που ορίζεται στη σύμβασή τους με τους παρόχους των «πενταψήφιων» αριθμών, γεγονός που θα μπορούσε να δικαιολογήσει τη συνευθύνη τους. Ουσιαστικά, οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας είναι οι αντισυμβαλλόμενοι των καταναλωτών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, αφού αυτές εισπράττουν τις υπέρογκες χρεώσεις μέσω των λογαριασμών που εκδίδουν και αποστέλλουν σ’ αυτούς.
Οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ θα επιδιώξουν να εξακριβώσουν, μεταξύ άλλων:
* αν οι τραπεζικοί λογαριασμοί στους οποίους οι μεγάλες εταιρίες παροχής υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας αποστέλλουν τις εισπράξεις από τις συγκεκριμένες χρεώσεις βρίσκονται στη χώρα μας ή στο εξωτερικό,
* τι ποσά εισπράξεων έχουν αποδοθεί στους παρόχους των «πενταψήφιων» μέσα από τους συγκεκριμένους λογαριασμούς,
* τι προμήθειες ή άλλου είδους αμοιβές παροχής υπηρεσιών εισπράττουν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας από τις εταιρίες-παρόχους των «πενταψήφιων» και εάν δηλώνουν τα ποσά αυτά στην εφορία,
* τι ποσά ακαθάριστων εσόδων δηλώνονται στην εφορία από τις εταιρίες-παρόχους των «πενταψήφιων» και τι ποσά φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ καταβάλλονται από τις εταιρίες αυτές στο Ελληνικό Δημόσιο.
Καταγγελίες
Ηδη υπάλληλοι του ΣΔΟΕ έχουν λάβει αρκετές καταθέσεις-μαρτυρίες από αγανακτισμένους καταναλωτές που απέστειλαν ή υπέβαλαν καταγγελίες για παράνομες πρακτικές υπερχρεώσεων και οι οποίοι στη συνέχεια προσήλθαν αυτοπροσώπως στο Σώμα για να συμβάλουν στην έναρξη των ερευνών.
Τα τελευταία χρόνια οι αρμόδιες δημόσιες αρχές, αλλά και οι οργανώσεις που υπερασπίζονται τα δικαιώματα των καταναλωτών έχουν δεχθεί βροχή καταγγελιών σε βάρος εταιριών που στέλνουν μηνύματα SMS μέσω πενταψήφιων αριθμών επικοινωνίας. Οι καταγγελίες αφορούν αθέμιτες και παράνομες πρακτικές υπερχρεώσεων σε βάρος χρηστών κινητών τηλεφώνων. Βάσει πολλών καταγγελιών, και μόνο η απλή ανάγνωση ενός τέτοιου SMS, πολλώ δε μάλλον η απάντηση σ’ αυτό, συνεπάγεται αυτόματα την υπερχρέωση του καταναλωτή.
Αλλες πρακτικές που έχουν καταγγελθεί οδηγούν τους καταναλωτές, μέσα από διαρκώς εξελισσόμενες και δυναμικές εφαρμογές, ακόμη και στην εγγραφή τους, χωρίς τη βούλησή τους, ως συνδρομητών στις υπηρεσίες που παρέχουν οι εταιρίες-διαχειρίστριες των «πενταψήφιων»! Το αποτέλεσμα είναι να επιβαρύνονται με ανεπιθύμητες υπέρογκες χρεώσεις, οι οποίες αποτυπώνονται στους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας.
Οι χρεώσεις αυτές εμφανίζονται, δηλαδή, αυτόματα στους λογαριασμούς παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που λαμβάνουν οι καταναλωτές, χωρίς να έχουν προηγηθεί από την πλευρά τους εξουσιοδοτήσεις προς τους παρόχους των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που χρησιμοποιούν.
Η χρέωση των μηνυμάτων αυτών γίνεται συνήθως σε εβδομαδιαία βάση, με ανώτατο ποσό ανά υπηρεσία τα 20 ευρώ το μήνα χωρίς ΦΠΑ.
Γιώργος Παλαιτσάκης
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]