Ο ανάδοχος Ferrovie dello StatoItalliane, που κατέθεσε το ποσό των 45 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, φέρεται να ετοιμάζει επενδυτικό σχέδιο άρρηκτα συνδεδεμένο με την επαύξηση των πωλήσεων των Εμπορευματικών Μεταφορών ελέω COSCO, αλλά και μέσω Ηγουμενίτσας προς Ιταλία εκμεταλλευόμενη τη γραμμή από Τουρκία που φθάνει ως την Ηπειρο.
Επίσης, οι Ιταλοί διαβλέπουν τα προσεχή έτη ανάπτυξη και του Λιμένος Θεσσαλονίκης, που θα διογκώσει περαιτέρω το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών στην Κεντρική Ευρώπη. Προς τούτο βοηθά και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου.
Την ίδια ώρα μέσω Ευρώπης βρέθηκαν τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την κεφαλαιακή ενίσχυση του έργου Ψαθόπυργος-Πάτρα της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικής δαπάνης 131 εκατ. ευρώ. Πριν από λίγες ημέρες η Κομισιόν ενέκρινε την ένταξη 195 έργων, προϋπολογισμού 6,7 δισ. ευρώ στο χρηματοδοτικό εργαλείο Connecting Europe Facility.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα εξασφάλισε τα 78 εκατ. ευρώ (59%) του παραπάνω έργου και αναζητεί νέα χρηματοδότηση για το υπόλοιπο, αφού η τελεσφόρησή του αποτελεί παρακαταθήκη για την ταχεία λειτουργία δικτύου υψηλών ταχυτήτων στη γραμμή Αθηνών-Πατρών.
Η διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του διαχωρισμού της ιδιοκτησίας και διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής από την παροχή σιδηροδρομικών υπηρεσιών κατά τις προβλέψεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης του σιδηροδρομικού τομέα που ξεκίνησε το 2010.
Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και ανάπτυξης του τ. Ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Ε.E. κοινοποίησε μια σειρά μέτρων εντός των οποίων συμπεριλαμβανόταν και η διαγραφή χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η διαγωνιστική διαδικασία δομήθηκε γύρω από την απόφαση της Ε.Ε. σχετικά με τα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ύψους τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ. Αν η διαδικασία πώλησης δεν είχε ολοκληρωθεί εντός του 2016, τότε η εταιρία θα είχε βάλει λουκέτο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, το επόμενο στάδιο για να αρθούν οι κυρώσεις προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης και εν συνεχεία αυτής Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) από το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για τη διαγραφή χρέους προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Η συγκεκριμένη ΚΥΑ θα υπογραφεί μεταξύ της υπογραφής και του κλεισίματος της συναλλαγής. Σημειώνεται ότι άμεσα θα επαναπροκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ, την εταιρία συντήρησης των τρένων του ΟΣΕ.
Πότε ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις – Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
Επισημαίνεται ότι ο ανάδοχος επενδυτής κρατικός όμιλος Ferrovie dello Stato Italliane αποτελεί μία από τις ηγέτιδες βιομηχανίες της Ιταλίας με τουλάχιστον 7 θυγατρικές στη χώρα. Η Trenitalia, ο operator επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, είναι μία από τις εταιρίες του στην Ιταλία, όπως και η BusItaliaSITA nord, η δημόσια εταιρία αστικών λεωφορείων.
Αυτοί που ξέρουν υποστηρίζουν ότι η ιταλική κρατική εταιρία είναι ένας από τους ισχυρότερους ομίλους στον κόσμο, με παρουσία και δραστηριότητα (συμβουλευτική, κατασκευαστική και λειτουργική) σε Κεντρική Ευρώπη (Γερμανία, Πολωνία, Γαλλία, Τσεχία, Αυστρία), Βαλκάνια (Ρουμανία. Βουλγαρία, Κροατία, Αλβανία), Τουρκία, Ρωσία, Μέση Ανατολή (Κουβέιτ, Ιράν, Κατάρ, Ομάν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), Αφρική (Αλγερία, Μαρόκο, Κονγκό, Αιθιοπία, Αίγυπτο), Λατινική Αμερική, Ινδία και Αυστραλία. Ενδιαφέρεται να επεκταθεί σε ΗΠΑ, Καναδά και Λατινική Αμερική, ενώ παρακολουθεί την εξέλιξη σιδηροδρομικών έργων ανά τον κόσμο.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις εκθέσεις και τις οικονομικές καταστάσεις της Ferrovie για την κατά 100% θυγατρική της στη Γερμανία, τη Netinera Deutscheland, την οποία εξαγόρασε το 2011. Η εταιρία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος operator στη γερμανική αγορά, παρέχοντας υπηρεσίες μεταφορών μέσω σιδηροδρόμου και οδικών αξόνων.
Οικονομικά στοιχεία
Ο όμιλος είχε το 2015 έσοδα ύψους 8,585 δισ. ευρώ, με το 13% να προέρχεται από τις εκτός Ιταλίας δραστηριότητές του. Τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 1,975 δισ. ευρώ (από 2,114 δισ. ευρώ το 2014) και τα λειτουργικά κόστη ανήλθαν σε 6,610 δισ. ευρώ.
Η Ferrovie συνεισφέρει στο ιταλικό ΑΕΠ κατά 2%, ενώ για το 2016 έχει προγραμματίσει συνολικές επενδύσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ferrovie dello Stato Italliane (στοιχεία Δεκεμβρίου 2015) διαθέτει 16.724 χλμ. σιδηροδρομικών γραμμών εν λειτουργία, 7.563 χλμ. γραμμές διπλής κατεύθυνσης, 9.161 χλμ. γραμμές μονής τροχιάς, 11.941 χλμ. ηλεκτροκίνητες γραμμές, 4.783 χλμ. μη ηλεκτροκίνητες γραμμές (diesel), 11.874 χλμ. αυτόματου συστήματος ελέγχου της ταχύτητας των συρμών και 12.277 χλμ. αυτοματοποιημένων συστημάτων ελέγχου κυκλοφορίας.
Επίσης επιχειρεί σε 2.212 σταθμούς με υπηρεσίες για επιβάτες και συμμετέχει σε 219 εμπορευματικά συστήματα.
Εγκρίθηκε κοινοτική
χρηματοδότηση 78 εκατ. ευρώ
Εν τω μεταξύ, η δράση κατασκευής σιδηροδρομικής υποδομής στο τμήμα Ψαθόπυργος-Πάτρα (Μποζαΐτικα), του άξονα Αθηνών-Πατρών, τμήμα της ΚΑΕ Διαδρόμου, αποσκοπεί στην άρση σημείων συμφόρησης με την αντικατάσταση μιας ενιαίας σιδηροδρομικής γραμμής με ένα διπλό πρότυπο με εύρος τροχιάς σε 10,5 χιλιόμετρα από τον Ψαθόπυργο στην Πάτρα.
Βρίσκεται στο Orient/Ανατολικομεσογειακό Διάδρομο και είναι μέρος ενός συνολικού σχεδίου για την κατασκευή του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής από το Διακοπτό στην Πάτρα στο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα -Πάτρα.
Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν την κατασκευή υποδομών στα τμήματα ανοιχτή γραμμή, δύο κομμένα και καλύμματα, απαλλοτριώσεις γης, τη μετεγκατάσταση των δικτύων κοινής ωφέλειας, έργα αρχαιολογίας και τη διαχείριση του έργου. Σε μακροπρόθεσμη βάση, η δράση θα συμβάλει στη μείωση του χρόνου ταξιδιού μεταξύ Αθήνας και Πάτρας κατά τουλάχιστον 1 ώρα και 25’.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την έγκριση της χρηματοδότησης των 78 εκατ. ευρώ του έργου, η δράση κρίνεται από τους κοινοτικούς ως ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι καλύπτει τα έργα για την κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής διπλής τροχιάς στο τμήμα Ψαθόπυργος-Πατρών, τμήμα του προ-προσδιορισμένου τμήματος Αθήνας-Πάτρας.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Aπό την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής